Senaste nytt

Weekend i Tokyo..

evr

Medlem
Hej!

Jag åker med en kompis till Tokyo på onsdag, vi landar torsdag förmiddag och åker hem igen efter lunch på söndag. Jag vet att det finns en uppsjö av trådar, men många är gamla och långa så jag tar gärna lite handfasta aktuella tips i denna tråd.

Vi bor på Hilton och har tänkt att sticka iväg och åka skidor på fredagen eventuellt, vi har kollat på Gala, 80min med snabbtåg direkt till liften i princip, nån som vart där? Är det värt att lägga en dag där eller är det bortkastad tid?

Vi vill även ha tips på ett bra steakhouse för att käka wagyu.

Finns det nåt som är värt att köpa? Klockor, märkeskläder?

Nåt annat man inte vill missa? Skulle vara kul att uppleva nåt gammalt genuint japanskt.

Nåt speciellt man bör tänka på? Klarar man sej på svenska kort, amex och MC?

Tack på förhand!
 
Vi vill även ha tips på ett bra steakhouse för att käka wagyu.
Vill ni ha något traditionellt, så föreslår jag Gyu-An. Ligger i Ginza, och man sitter vid låga golvbord (som tur är så finns det hål i golvet för oss stela västerläningar). Jag har varit där fem gånger, och har aldrig blivit besviken. Runt 1200:- för en tre-rätters där Kobe-biffen såklart är stjärnan. Har också varit på betydligt mer fancy ställen, men återkommer alltid till Gyu-An.

https://www.timeout.com/tokyo/restaurants/gyu-an
 
  • Gilla
Reactions: evr

Dr. Miles

Expert
Om bra restaurang i Tokyo, finns det en tråd om detta.
Bra restauranger/hotell i Tokyo | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vi bor på Hilton och har tänkt att sticka iväg och åka skidor på fredagen eventuellt, vi har kollat på Gala, 80min med snabbtåg direkt till liften i princip, nån som vart där? Är det värt att lägga en dag där eller är det bortkastad tid?
Gala Yuzawa är direktkopplad till en Shinkansen station så man slipper extra marktransport till skidbacke. Man tar linbana till backen.
Det finns också varma källor (onsen) där.

越後湯沢 スキー場ガイド ガーラ湯沢 GALA
 
  • Gilla
Reactions: evr

jacobster

Ny medlem
Jag var i Gala Yuzawa för några år sedan och det var väldigt tidseffektivt. Vi åkte från Tokyo på morgonen och hem på kvällen och hyrde allt på plats.

Vill ni ha en speciell matupplevelse, kolla om ni får plats på Tapas Molecular Bar - Fusion Cuisine In Nihonbashi | Mandarin Oriental, Tokyo (och missa inte deras episka toalett med utsikt över hela Tokyo). Men jag tycker att det är en upplevelse att bara gå in varsomhelst och äta det som verkar gott, till exempel ramen.
 
D

Deleted member 4140

Guest
てんぷら天庄 湯島店(本館)(湯島/天ぷら) - ぐるなび

Tyvärr är allting helt på japanska men ett av mina favorit tempura ställen, samma kockar sedan frugan var ett litet barn, har ni någon som kan japanska så är detta en trevlig upplevelse och säkerligen ett ställe som inte speciellt många turister besökt, finns ingen engelska meny så vitt jag vet. sist vi var där landade notan på 5000kr med dryck och krabba för 4 pers.
 

evr

Medlem
Hur tar vi oss fram smidigast? Verkar osmidigt med hyrbil så det lägger jag nog ner.. tåg från flygplatsen? Och tåg/tunnelbana i övrigt? Ska man köpa nåt kort och ladda på el vad är bäst?
 
Toppen