Senaste nytt

Visum till Hong Kong och Kina - är det verkligen så komplicerat?

Nej Tibet är ju som känt ett känsligt ämnen och journalister är ju inte heller särskilt uppskattade. Vet du hur avancerat det är att söka ytterligare visum till Tibet? För det vore riktigt spännande att resa med Qingzang-järnvägen upp till Lhasa. Och sedan vidare i Tibet för att utforska regionen innan den tibetanska kulturen tyvärr utarmas ännu mer.

När jag var i Tibet 2013 bokade jag en vecka med guide och chaufför via Explore Tibet. De hjälpte då till med allt pappersarbete för att komma in i och vistas i Tibet. Visumet till Kina ansökte vi om själva. Vi flög men det var p.g.a. tidsbrist, vi hade först tänkt ta tåget upp.

Tibet Travel Permit (på kinesiska: 入藏旅游批准函) är inget visum och det är som sagt ett inresetillstånd som alla utlänningar som åker till Tibet måste ansöka i förväg.

Enklaste sättet är att anlita kinesisk resebyrå som är inriktade för resor till Tibet.
Jag och min fru åkte till Tibet i en del av kinesisk resegrupp. (vi båda kan prata kinesiska) Vilket underlättade ansökningsprocessen och även vid kontroll av papperna.

Här kan du läsa lite grundläggande info om hur man ansöker inresetillstånd till Tibet.
How to get Tibet Travel Permit, Successful Application Tips

Tack för länken! Då har jag en lite annorlunda resa att planera och se fram emot i framtiden.

När jag var i Tibet 2013 bokade jag en vecka med guide och chaufför via Explore Tibet. De hjälpte då till med allt pappersarbete för att komma in i och vistas i Tibet. Visumet till Kina ansökte vi om själva. Vi flög men det var p.g.a. tidsbrist, vi hade först tänkt ta tåget upp.

Tack för tipset och länken! Då har jag som sagt lite kött på benen för att planera framtiden.

Hej !

Nu kommer jag återigen med en dum fråga här på BC, men better safe than sorry..
Känns som att detta kan vara rätt tråd för min fundering.

Jag åker till HK imorgon, tänkte ta mig en tur in i Kina också med tåg. Jag har hört skräckhistorier om vissa tåg i landet, måste ju se det med egna ögon !
Har fått ett Kina-visum som ligger inklistrat i mitt pass, så inresan till Kina är inga problem.

Dock undrar jag, jag kommer åka "hem" (till HK) på söndagnatten och flyga hem måndag morgon.
Behöver jag göra något speciellt för att komma in i HK igen eller räcker det med att jag har kvar den lilla pappersslippen jag får på flygplatsen när jag landar i HK ?
Av någon anledning har jag fått för mig att HK-visat man får på flygplatsen är single-entry.. snälla säg att jag bara har fel :)

Hej !

Nu kommer jag återigen med en dum fråga här på BC, men better safe than sorry..
Känns som att detta kan vara rätt tråd för min fundering.

Jag åker till HK imorgon, tänkte ta mig en tur in i Kina också med tåg. Jag har hört skräckhistorier om vissa tåg i landet, måste ju se det med egna ögon !
Har fått ett Kina-visum som ligger inklistrat i mitt pass, så inresan till Kina är inga problem.

Dock undrar jag, jag kommer åka "hem" (till HK) på söndagnatten och flyga hem måndag morgon.
Behöver jag göra något speciellt för att komma in i HK igen eller räcker det med att jag har kvar den lilla pappersslippen jag får på flygplatsen när jag landar i HK ?
Av någon anledning har jag fått för mig att HK-visat man får på flygplatsen är single-entry.. snälla säg att jag bara har fel :)
Är du svensk medborgare och reser med svenskt pass? I så fall besök på Hong Kong är visumfritt upp till 90 dagar.
Du kan besöka Hong Kong hur många gånger du vill. Du får landing permit varje gång (ej visum).

Är du svensk medborgare och reser med svenskt pass? I så fall besök på Hong Kong är visumfritt upp till 90 dagar.
Du kan besöka Hong Kong hur många gånger du vill. Du får landing permit varje gång (ej visum).
Wow ... tack för snabbt svar !
Japp, jag är svensk medborgare och jag reser med svenskt pass !
Tänkte bara om landing permit endast gäller om jag kommer flygvägen, jag kommer komma med tåg från Guangzhou. Men då ska det inte vara några problem alltså ! Tusen tack, Doktorn !

Toppen