Visum för inresa till Zansibar

Datapunkt e-visa

Ansökan: 5 November

Godkänt 8 November

Ankomst: 23 December

Funkade bra nu, ovan datum var för 3st familjemedlemmar. Provade först för mig och fick på 8 timmar, sedan min sambo där det tog nästan en vecka. Men då låg sidan nere ett par dagar, kan nog ha berott på överbelastning då ryktet gick att man skulle skippa visa-on-arrival från 1'a December.

Behöver man ytterligare något visum om man åker till fastlandet? Ni som har erfaranhet; är det värt att besöka Dar Es Salaam några nätter eller är det bättre att bara stanna på Zanzibar en hel vecka?

sweflyer skrev:Behöver man ytterligare något visum om man åker till fastlandet? Ni som har erfaranhet; är det värt att besöka Dar Es Salaam några nätter eller är det bättre att bara stanna på Zanzibar en hel vecka?Klicka för att utvidga...
Dar är inte jättespännande men väldigt annorlunda mot Zanzibar och intressant att uppleva som kontrast. Men båten dit och tillbaka med en natt där räcker.

Ansökte om eVisa, godkänt för samtliga fyra resenärer inom 24h.

Ansökte även om försäkringen.

Har laddat ner pdf och skrivit ut både eVisa och bekräftelse för försäkring från respektive hemsida.

Är det några andra papper man bör ha med sig utskrivet för snabb och smidig hantering? Bokningsbekräftelse på boende och returbiljett?

PellePersson skrev:Ansökte om eVisa, godkänt för samtliga fyra resenärer inom 24h.Ansökte även om försäkringen.Har laddat ner pdf och skrivit ut både eVisa och bekräftelse för försäkring från respektive hemsida.Är det några andra papper man bör ha med sig utskrivet för snabb och smidig hantering? Bokningsbekräftelse på boende och returbiljett?Klicka för att utvidga...

Nej, du har allt. Tänk dock på att ha med dig ”gula boken” som visar på gula febern vaccin, om ni anländer från ett högrisk-land. Gäller även vid transit längre än 12h (i högrisk-landet).

Länkar

https://cdn.who.int/media/docs/default-source/travel-and-health/countries-with-risk-of-yellow-fever-transmission.pdf?sfvrsn=bf42ac59_4&download=true

Yellow fever – African Region (AFRO)

Since the beginning of 2023, and as of 25 February 2024, a total of 13 countries in the WHO African Region have documented probable and confirmed cases of yellow fever (YF), namely Burkina Faso, Cameroon, the Central African Republic, Chad, Republic of the Congo, Côte d’Ivoire, the Democratic...

favicon.ico

www.who.int

Yellow Book

CDC Yellow Book is a resource for healthcare professionals giving care to international travelers.

favicon-32x32.png

wwwnc.cdc.gov

Mattias Holmén skrev:Nej, du har allt. Tänk dock på att ha med dig ”gula boken” som visar på gula febern vaccin, om ni anländer från ett högrisk-land. Gäller även vid transit längre än 12h (i högrisk-landet).Länkarhttps://cdn.who.int/media/docs/default-source/travel-and-health/countries-with-risk-of-yellow-fever-transmission.pdf?sfvrsn=bf42ac59_4&download=trueYellow fever – African Region (AFRO)Since the beginning of 2023, and as of 25 February 2024, a total of 13 countries in the WHO African Region have documented probable and confirmed cases of yellow fever (YF), namely Burkina Faso, Cameroon, the Central African Republic, Chad, Republic of the Congo, Côte d’Ivoire, the Democratic...www.who.intYellow BookCDC Yellow Book is a resource for healthcare professionals giving care to international travelers.wwwnc.cdc.govKlicka för att utvidga...

Förlåt, missade svada på detta.

Tack , då vet jag.

Fredrik Sund skrev:Ytterligare en datapunkt e-visaFyllde i ansökningar for 5pers: 18 oktoberLyckades betala för ansökningarna: 28 oktober (hemsidan vägrade ta mig betallläge trots att jag testade olika webbläsare mm. Tydligen vanligt problem)Godkända visum: 10 november (så ha i åtanke att det kan ta 2v för era visum att godkännas)Avresa: 30 novemberKlicka för att utvidga...
Hur löste du betalningen tillslut? Jag har försökt hela dagen idag med olika webläsare etc. men utan framgång....

När jag gjorde samma resa förra året var detta inget bekymmer öht..

Lagerman skrev:Hur löste du betalningen tillslut? Jag har försökt hela dagen idag med olika webläsare etc. men utan framgång....När jag gjorde samma resa förra året var detta inget bekymmer öht..Klicka för att utvidga...
Får du inte upp en sida om att betala? Börja om. Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut, men gått lätt två ggr för mig i år. Smabbt svar.

Skyline Flyer skrev:Får du inte upp en sida om att betala? Börja om. Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut, men gått lätt två ggr för mig i år. Smabbt svar.Klicka för att utvidga...
Jag kommer till betalsteget men där har jag fått ungefär alla felkoder som man kan få.... ena visumet fick jag igenom betalningen efter uppskattningsvis 30 försök. Håller på med nr 2 nu. Tålamodet är fiskarens bäste vän som någon klok person sade någon gång.

Lagerman skrev:Hur löste du betalningen tillslut? Jag har försökt hela dagen idag med olika webläsare etc. men utan framgång....När jag gjorde samma resa förra året var detta inget bekymmer öht..Klicka för att utvidga...
Jag försökte vid flertalet tillfällen dagligen.

Tillslut så fungerade det.

Så testa, testa och testa.

Ingen vaccination behövs, så länge du inte kommer från ett högriskland. Turkiet är det inte.

Nytt sedan ett par månader tillbaka är en obligatorisk sjukförsäkring som kostar 50 USD som du löser på plats.

Dock är min erfarenhet av hela visum-/försäkringsprocessen i ankomsthallen att ibland lönar det sig tidsmässigt att ha ansökt om visum i förhand, ibland inte. Om hela flighten gjort det och du är den enda som ansöker på plats så kan det det gå snabbare för dig.

Personalen är väldigt hjälpsamma och stämningen är allmänt hakuna matata. Allt löser sig.

erik2000 skrev:Ingen vaccination behövs, så länge du inte kommer från ett högriskland. Turkiet är det inte.Nytt sedan ett par månader tillbaka är en obligatorisk sjukförsäkring som kostar 50 USD som du löser på plats.Dock är min erfarenhet av hela visum-/försäkringsprocessen i ankomsthallen att ibland lönar det sig tidsmässigt att ha ansökt om visum i förhand, ibland inte. Om hela flighten gjort det och du är den enda som ansöker på plats så kan det det gå snabbare för dig.Personalen är väldigt hjälpsamma och stämningen är allmänt hakuna matata. Allt löser sig.Klicka för att utvidga...

Försäkringen (ZIC) kostar $44 per pax och köps även online. Det tar ca 5 minuter.

Arrivals

ZIC

favicon.ico

visitzanzibar.go.tz

plover skrev:Ja men vad bra, tack för info. Hur gör ni med malariatabletter ? Jag skall inte åka in på fastlandet.Klicka för att utvidga...

Vi väljer åter igen att inte ta några. Inte heller dukoral.

Nu gjorde jag en visumansökan och betalade funkade direkt på första försöket, lite tips är att ta en selfie och fota av passet innan man vörjar. sedan ville de ha en pdf på returbiljetten också. Inga kvitton på.betalningen men det kom ett mejl att application är inne och ref nr där jag kan gå in och kolla.

Försäkringen var enklare, där kunde jag söka, betala och få kvitto samt intyg direkt för mig själv och frugsn på samma ansökan.

Back