Senaste nytt

Virgin Atlantic + Allians = sant

NyfikenGrau

Medlem
Kom på att SQ äger ju en del av Virgin så tror *A.

Är inte så kunnig, men om nu SQ äger 49 % av Virgin måste ju prioriteten vid val av allians vara att Virgins försäljning ökar och den lär ju öka mer i en allians där Virgin skulle fylla en lucka, dvs Skyteam.

Dessutom tycker jag det låter på insatta här som att SQ inte är sådär jätteengagerade i Star till att börja med.
 

deltamartin

Medlem
Dessutom tycker jag det låter på insatta här som att SQ inte är sådär jätteengagerade i Star till att börja med.

Ja det känns ju lite som att Singapore Airlines gör det absoluta minimum som krävs för att få vara alliansmedlem. Svårt att få awardbiljetter m.m. Det är nog så att Star Alliance behöver SQ mer än vad SQ behöver *A.
Men samtidigt, vad är alternativet för SQ? Knappast oneworld med ärkerivalen CX (TG är ju också en rival, men inte i samma utsträckning) och MH som kommer gå med snart. Skyteam känns också ganska orimligt med CZ, MU, CI och VN i närheten (KE kan man nog också räkna in här, även om det är en bit ifrån rent geografiskt sett).
Skulle vara det som tidigare nämnts, att de gör en egen allians då. Men jag tvivlar starkt på det. Känns som att SQ har fullt upp med Scoot just nu, att starta en ny allians skulle nog ta för mycket resurser (dock är ju resurser något dom inte har brist på, om jag fårstått det rätt).
Ska dock påpekas att detta bara är spekulering, och att allt kan hända i flygbranschen.

On topic, så tror jag på något av följande:
- VS går med i Star Alliance. Jag tror till och med att någon höjdare inom *A nämnde att de ville hitta en ersättare till bmi för inte så länge sedan.
- Status quo. De stannar utanför allianserna och snacket om att gå med i någon var bara Richard Branson som ville ha lite PR (han är lite som Michael O'Leary på det viset ;) ), även om han garanterat har snackat med representanter från en eller flera av allianserna.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag ska bara förtydliga att jag inte menade att SQ skulle följa med till SkyTeam i ett sånt läge, utan stanna där de är. Tycker det känns som allianserna luckras upp lite, eller kanske toleransen mot otrohet ökar ständigt, se (ST-)AF-Etihad-AB(-OW) eller Emirates-QF-(OW). I ett sånt klimat skulle nog SQ mycket väl kunna stanna i Star och samtidigt i praktiken kontrollera ett bolag i SkyTeam.
 

deltamartin

Medlem
Jodå det förstod jag, jag bara tänkte lite på SQ's situation rent allmänt då jag läst lite rykten och så, och passade då på att dela med mig om hur jag tänkte, även om det var lite offtopic. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Det jag funderar på är om det alls finns en ersättare till bmi, om nu Star har letat efter en sådan. Var inte de helt inriktade på inrikes samt short- till medium-haul, nästan som ett lyxigare easyjet? VS har väl bara longhaul?
 

Tjaeng

Medlem
Det kanske är värt att ta en titt bortom LHR också. Virgin Australia, som med aggressiv expansion och uppköp numera har större omsättning än Virgin Atlantic och utgör ett reellt hot mot Qantas, ägs till 10% av SIA och 20% av Air New Zealand. Det är inte alls självklart att bolaget skulle följa med VS in i vad de nu vill gå med i.

Virgin America ägs av någon skum inhemsk partnership, huruvida Branson kontrollerar holdingbolaget som ett sätt att gå runt kravet på max 25% utländskt ägarskap i amerikanska flygbolag är osäkert. Vad som är säkert är att vilken amerikansk legacy som än känner sig förfördelade om Virgin America skulle gå med i samma allians som Virgin Atlantic, säkert skulle dra igång en rättscirkus som håller på i åratal.
 

Homer

Medlem
Mer som talar för ST


Delta eyes Virgin Atlantic swoop
The giant American carrier has offered to buy out an Asian investor,
paving the way for a possible takeover of Branson’s airline


AMERICA’S largest airline is plotting to take control of Virgin Atlantic after making a secret approach to the British carrier’s big Asian shareholder.
Delta Air Lines is understood to have offered to buy Singapore Airlines’ 49% holding in Virgin. If it succeeds, Delta’s European partner, Air France-KLM, may then buy part of Sir Richard Branson’s 51% stake, which would see him relinquish control of the airline for the first time.
Air France-KLM’s involvement is dictated by aviation rules, which say European airlines must be controlled by European nationals. Branson may retain a stake, and would, together with the Franco-Dutch group, hold more than 50%.
The deal would be a watershed for the entrepreneur. He set up Virgin Atlantic in 1984 and it has been instrumental in the rapid expansion of his business empire.

Delta eyes Virgin Atlantic swoop | The Sunday Times
 

A380*G

Medlem
Min poäng var (igen) att du har ett större förhållande av premum bolag i OW jämfört med Star och Skyteam. En allians med SQ/VS/EY och några till skulle ju vara nästan en lyx-allians.

I min bok har OW 25% premiumbolag (3/12), ST har 11% (2/19) och *A har 22% (6/27).

Detta efter vilka som idag är fullvärdiga medlemmar.

Sen beror det på på vem som svarar också, som du har betonat. Det räcker att ett bolag rankas annorlunda så ändras positionerna, så min poäng är: att dra slutsatsen att OW har större andel premiumbolag än *A är något som inte går att få klarhet i.


EDIT: man kan också säga som så, *A har definitivt fler premiumbolag än alla andra allianser. Så då skulle Virgin passa bra med flera likasinnade. :)
 
Last edited:
Toppen