Senaste nytt

Vinner "Status" när du väljer flygbolag?

Senator

Moderator
Jag satt och slöläste denna tråd:
Vinner "Status" över att bo trevligt ? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Personligt så tog det mig mycket längre att bry mig om status på hotell än flyget. Så jag blev nyfiken på ett par saker:

1. Är det några av våra medlemmar som alltid flyger det som passar bäst (t.ex. direkt, pris, tidtabell, kabinklass) och därmed inte bryr sig alls om att välja flygbolag från poäng + status?

2. Vad tycker ni skiljer sig från att "jaga" status på hotell mot flyg?

Personligen jagar jag "status" eller kanske mer "poäng" på hotell fortfarande då det har gynnat mig väldigt mycket både i jobb och privat. Men skulle vara kul att se hur andra tänker och resonerar.

1. I tjänsten reser jag i princip uteslutande i Norden och Baltikum med enstaka tjänsteresor per år ut i kontinentaleuropa. Min hubb är Köpenhamn där SAS har en marknadsandel på ca. 39 % och är det enda bolag som erbjuder direktlinjer till samtliga destinationer jag frekvent reser till (dessutom en väsentligt bättre tidtabell än konkurrenten i Norden). Det är därför inte mycket till val jag egentligen har att göra. SAS erbjuder därtill ett smidigt resande från Köpenhamn med utmärkt fasttrack och ofta möjligheter till ombokning vid gate, vilket jag värdesätter. Därför samlar jag poäng till Eurobonus.

Privat är det en annan femma. Där flyger jag helst Air France La Première framöver den gång om året jag kan komma ut och resa privat.

2. Den stora skillnaden, tycker jag, är att variationen på hotell är oändligt mycket större än inom flyget. Det är med andra ord roligare att välja hotell än flygbolag och därför beslutade jag mig för något år sedan att variera mitt boende. Privat skulle jag idag aldrig bo på t.ex. Hilton om bättre alternativ finns.

Detta var nog väckarklockan för egen del.

Nya hudvårdsartiklar på Radisson Blu Royal Viking | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

1 Tittar alltid på Star Alliancens bolag när det skall bokas, har varit SAS EBG,EBP och nu EBD, har även de senaste åren även varit BA guld, men kommer att förlora den statusen i september, i början av mina flygningar och kontakter med BA gick allt fel, på slutet bara några fel.

2 I mitt förra jobb reste jag i Norden och hade kort på Scandic, First Hotell och BW. Hade aktier i SAS och vill minas att jag fick ett Radisson kort när SAS var ägare av Radisson/SAS, har behållt detta genom aktier i Radisson, givetvis läst detta på BC.

Genom den synnerligen trevliga BC medlemmen @doc så blev jag medlem i Hiltons program, där min status har varit HHD de senaste två åren, blev HHG genom statusmatchning.
Har " bara tre nätter kvar" för att kvalificera mig till ett nytt HHD inför nästa år, det gäller att vara en Hilton normad.

På BW är jag Diamont och har så varit i säker 10 år med bara 3-4 nätter årligen, fick ett brev från dem för några veckor sedan och de tackade för min lojalitet och jag var återigen kvalificerad för Diamont, visserligen får man inget extra vid incheckningen men det ger lite fler poäng.

Men det som givit mig mest de senast 6 åren är BC, men det har kostat pengar att ha varit aktiv på BC, men varje krona av varit väl använd, det kommer nog i mina BC memoarer.

Nu är klockan snart 20 här i Bangkok nu blir det att ta kvällens första Cola Zero, de du @Senator.

Last edited:
@Senator trevligt att träffas förra veckan!
Nu är jag en liten smula yngre och har inte hunnit riktigt lika långt som dig i status-sammanhang. Men för egen del har jag kommit upp i Flying Blue Platinum och Eurobonus Gold, något som jag har för avsikt att behålla under de tio år som krävs för att därefter få dessa "for life". Jag flyger därför uteslutande Star Alliance eller Sky Team. Flying Blue (och hela Sky Team, om jag förstår det rätt?!) har den trevliga egenheten att man får rulla över kvalificeringsmiles som skjuter över målet in till nästa kvalificeringsår. DVS om kravet är 70 000 miles för Platinum, och jag i år flyger ihop 90 000 så kommer 20 000 miles att följa med mig in i nästa år då jag bara behöver flyga ihop 50 000 för att återigen nå upp till Platinum.

2. Att jaga status på hotell är något som jag knappt ens börjat med. För mig är boendet viktigt, troligen viktigare är själva flygningen, just för att ett centralt och nära boende gör att jag kan uppleva destinationen bättre. Att bo i utkanten eller fel ände av stan är något jag provat och att då behöva lägga tid på bilresor ständigt och jämnt är inte för mig. Jag tycker helt klart att hotellets läge vida överstiger eventuella förmåner och är därför är hotellstatus inte alls särskilt viktig för mig i jämförelse. Men som du berättade i en annan tråd bara häromdagen, är man bara en liten bit ifrån "lifetime" status hos någon av hotellkedjorna, då känns det ju ganska självklart att köra på det!

Försöker välja status både på hotell och flyg om det är rimligt. (Accor och BA samlar jag till) Är prisskillnaden för stor så bokar jag numera annat. Har accepterat att jag därigenom halkat ner och därför skaffat ett PP- kort istället för flygningen (fortfarande Plat hos Accor) . Samlar gärna de poäng jag kan när det är försvarbart. Hade kunnat behålla status men har medvetet vänt bort från detta och valt ett bättre erbjudande sista året om erbjudandet varit bättre.

Jag har väl varit statusmedveten när det gäller flyg under de senaste 10 åren. Vågade dock inte utmana företagets resepolicy så jag harvade runt med allehanda flygbolag och allianser i jakt på billigaste biljetterna, fram till för ungefär 5 år sedan. Nu försöker jag hålla mig till Star Alliance och samlar poäng till Eurobonus. Priset spelar fortfarande viss roll men jag är inte lika strikt som tidigare. Jag brukar först kolla upp vilka Star Alliance bolag som flyger dit jag vill (ska vara Star Alliance), därefter kollar jag total restid (ska vara så kort som möjligt) och till sist stämmer jag av om priset för denna "optimala" resa är inom rimligheternas gränser (kan vara en avvikelse på upp emot 3-4000 SEK från billigast tillgängliga biljett). Om jag reser med andra flygbolag än SAS så eftersträvar jag bokningsklasser som ger minst 50% till Eurobonus. Det är faktiskt inte så lätt, om man samtidigt vill hålla priset nere. Det blir därför väldigt ofta att jag tar det långa benet med SAS för att positionera mig och sedan flyga vidare regionalt/lokalt med andra bolag. Hongkong är en fantastisk destination för detta.
Eftersom jag alltid reser i Economy så är statusen viktig för mig då det gör resandet lite lättare och bekvämare.

Hotellstatus har jag dock inte blivit så medveten om förrän ganska nyligen. Min arbetsgivare använder Accor hotellen samt fristående lokala hotell på orter där Accor inte finns. Förra året lyckades jag uppnå guldstatus på Accor och det var egentligen då som jag "upptäckte" hotellstatus. Det var ganska trevligt med den extra service och uppmärksamhet som jag fick med min guldstatus, för att inte tala om uppgraderingarna. Har precis lyckats återkvala till guld och funderar just nu på om jag inte ska satsa på Platina-nivån (saknar 4000 poäng). Det skulle ge mig garanterad loungetillgång oavsett vilken rumskategori jag bokat. Lyckas dock få uppgraderingar med loungetillgång redan nu, vid ungefär hälften av övernattningarna. Jag tycker dock inte att hotellstatusen är lika viktig som flygstatusen och skulle inte gråta om jag missar platina eller t o m faller ner till silver igen nästa år. Tidig/sen in-/utcheckning är kanske den viktigaste fördelen, men om man ber snällt så brukar man kunna lösa detta även utan status.

Jag har väl varit statusmedveten när det gäller flyg under de senaste 10 åren. Vågade dock inte utmana företagets resepolicy så jag harvade runt med allehanda flygbolag och allianser i jakt på billigaste biljetterna, fram till för ungefär 5 år sedan. Nu försöker jag hålla mig till Star Alliance och samlar poäng till Eurobonus. Priset spelar fortfarande viss roll men jag är inte lika strikt som tidigare. Jag brukar först kolla upp vilka Star Alliance bolag som flyger dit jag vill (ska vara Star Alliance), därefter kollar jag total restid (ska vara så kort som möjligt) och till sist stämmer jag av om priset för denna "optimala" resa är inom rimligheternas gränser (kan vara en avvikelse på upp emot 3-4000 SEK från billigast tillgängliga biljett). Om jag reser med andra flygbolag än SAS så eftersträvar jag bokningsklasser som ger minst 50% till Eurobonus. Det är faktiskt inte så lätt, om man samtidigt vill hålla priset nere. Det blir därför väldigt ofta att jag tar det långa benet med SAS för att positionera mig och sedan flyga vidare regionalt/lokalt med andra bolag. Hongkong är en fantastisk destination för detta.
Eftersom jag alltid reser i Economy så är statusen viktig för mig då det gör resandet lite lättare och bekvämare.

Hotellstatus har jag dock inte blivit så medveten om förrän ganska nyligen. Min arbetsgivare använder Accor hotellen samt fristående lokala hotell på orter där Accor inte finns. Förra året lyckades jag uppnå guldstatus på Accor och det var egentligen då som jag "upptäckte" hotellstatus. Det var ganska trevligt med den extra service och uppmärksamhet som jag fick med min guldstatus, för att inte tala om uppgraderingarna. Har precis lyckats återkvala till guld och funderar just nu på om jag inte ska satsa på Platina-nivån (saknar 4000 poäng). Det skulle ge mig garanterad loungetillgång oavsett vilken rumskategori jag bokat. Lyckas dock få uppgraderingar med loungetillgång redan nu, vid ungefär hälften av övernattningarna. Jag tycker dock inte att hotellstatusen är lika viktig som flygstatusen och skulle inte gråta om jag missar platina eller t o m faller ner till silver igen nästa år. Tidig/sen in-/utcheckning är kanske den viktigaste fördelen, men om man ber snällt så brukar man kunna lösa detta även utan status.

Utifrån att du skriver att du mest reser i ekonomi rekommenderar jag Priority pass. Då får du alltid lounge. Jag rekommenderar även Accor Platinum det är bra så satsa på det.

Jag tänker så här numera. Är flygresan längre än 6,5 timmar så köper jag nästan alltid billigaste businessbiljett oavsett bolag och då får jag alltid lounge. Kostar OW bara ca 1500 kr mer ifrån billigaste businessbiljett väljer jag dem för mitt poängsamlande. Är resan under 6,5 timmar nöjer jag mig med billigaste economybiljett och använder Priority pass för lounge.

Toppen