1. Är det några av våra medlemmar som alltid flyger det som passar bäst (t.ex. direkt, pris, tidtabell, kabinklass) och därmed inte bryr sig alls om att välja flygbolag från poäng + status?
Uteslutande Star Alliance då jag tack vare BC kunde ordna guldkortet via SAS kampanj 2013 och pga status match till Turkish som än idag är bibehållen.
Dels för att jag uteslutande reser med SAS inrikes i Sverige och för att det passar mitt resmönster mellan Manila och Stockholm.
Pris är avgörande men jag lägger och investerar i en och annan business class biljett men på de absolut billigaste ekonimibiljetterna så är status väldigt viktigt för mig för att få ett smidigt resande resande på flygplatsen och de perks som tillkommer.
Det spelar inte någon roll om det är direktflyg men det är ju roligt att flyga och blir en resa i resandet så är det två... tre... 5(!?) stopp på vägen så fine, intjäningen blir ju högre.

Jag jämför alltid och ser vad det är för intjäning och därefter ser jag om det extra priset är värt det. Långdistansflygen är det som är viktigast för intjäning så om jag exempelvis har bokat en separat enkelbiljett med Thai mellan Manila och Bangkok som jag gjorde nu för $114 US så blev priset avgörande och milesen till Turkish hade inte blivit mer än säg 1300 med 100% intjäning jämfört med minst 7500 miles mellan Bangkok och Stockholm via Istanbul.
2. Vad tycker ni skiljer sig från att "jaga" status på hotell mot flyg?
Jag har för ett antal år sedan haft lite olika status på Choice, BW och Accor men inte riktigt fått utdelning för mina statusar utöver på Choice så nu går jag på priset, hittar lite kampanjer om jag bor på hotell, vilket är sällan, och kan då spara pengar på ett bättre rum som jag hade blivit uppgraderad till.
Har en eller två vistelser på hotell dels i slutet av augusti och en i oktober där jag får 50% rabatt på boendet så då kan jag lika gärna boka ett bättre hotell för samma eller lägre pris än billigaste rumskategori så statusen för mig på hotell är inte lika avgörande som med flyg.
Jag värdesätter ett bra hotell inom ett rimligt område som jag ska vistas på alternativt ett billigt rum som är rent och fräscht och spenderar pengarna på aktiviteter utanför hotellet, men en natt eller två på ett riktigt sjysst hotell med en massa perks är värt det ibland.