Senaste nytt

Vinner "Status" när du väljer flygbolag?

Smidigast för egen del hade varit att byta till KLM då dom flyger från min hemstad (reser jag i tjänsten lär det bli KLM). Men då jag inte betalar för mer än ekonomi normalt och saknar möjlighet att få status/2-4-1 på poängbokningar där så är det enbart ett alternativ om jag missar min SAS status.

Som kund upplever jag statusen som en så pass viktig del av flygningen att jag helt enkelt accepterar det mycket osmidigare alternativet att flyga SAS från annan flygplats än KLM från min närmaste flygplats.

1. Sista tre åren har jag lyckats hålla "lounge nivå" på alla tre flygallianserna, men har nu gett upp Skyteam för att istället nå EBD (vill kunna ge ett EBG till frugan så att familjen har *A lounge access runt om i världen). BA silver är dock min viktigaste status då den ger oss möjligheten för extra bagage i hela resesällskapet samt den bästa fördelen av de alla: välja Main Cabin Extra på AAs flygningar för hela bokningen (åker ofta med en annan familj, och att vi alla 6 kan välja dessa säten gratis är galet bra).

Således blir svaret på frågan: Ja. Jag bokar Star Alliance eller Oneworld beroende på vad det kostar samt vad som passar bäst strategiskt i förhållande till medlemsåret (har December på SAS och Juni på BG.

2. Hotell har vi historiskt kört allt internationellt på hotels.com och fått poäng för att kunna boka gratisnätter. I Sverige har jag kört Choice, men sura ihop på att deras program för poänguttag bara blev sämre och sämre. Har nu valt att fokusera både boende i tjänsten och privat till Starwood. Grymma hotell på grymma platser, och ett bra program. Statusen är nice såklart med uppgraderingar och lounge access och sånt (inte nått Platinum än dock, men det är målet). Den största fördelen med att fokusera boendet till en kedja dock anser jag vara att plocka ut cash+points nätter. Man kan få ett enormt värde på poängen (upp till 9 dollarcent per poäng) om man bokar lyxresorts med cash+points.

För mig skiljer det sig inte så mycket, jag ser de båda på samma sätt.

Edit: Glömde svara på frågorna :)

Last edited:
1. Flyger tillräckligt mycket och medvetet för att hålla Guld på BA och det vill jag behålla. Men flyger inte så mycket att jag blir less. Iofs ger silver alla eftersträvansvärda fördelar, fast track + lounge + extra bagage. I och med att jag håller mig till 4-5 long haul per år, så spenderar jag gärna 4-5 timmar i First Galleries på LHR, alternativ The Wing eller The Pier First på HKG. Dessa lounger är ett gott motiv till att försvara guldet. Så, JA, status går först i och med att det ger ett smärtfritt resande.

2. När det gäller hotell, som jag skrev i hotelltråden, tidig in- eller sen utcheckning är "guld" värt. När det gäller lounge så är det trevligt, men finns ingen lounge är det lika trevligt att ta sig utanför hotellet för lite mat och dryck. Reser ju mest på syd-ost Asien, så omdömet gäller för detta område.

Försöker hålla mig till Star Alliance när jag bokar, SAS i första hand. Började (och fortgår) lite som ett etiskt ställningstagande eftersom SAS har kollektivavtal och behandlar sin personal rimligt väl, även om det kanske förändras snart med utstationering osv. Undantag såklart om det är alldeles tokdyrt, har flugit norsken privat några gånger t.ex. när SAS tar ut vansinniga priser.

Hotell kollar jag de kedjor först där jag har någon form av medlemskap, men väljer det som ligger bäst till och är mest prisvärt i relation till var jag ska. Statusen på hotellen verkar inte ge mig jättemycket.

Nu kan jag inte välja annat än hyggligt billigaste biljett med rimlig tidtabell. Men å andra sidan så är mina val oftast rätt begränsade härifrån Ume, så det blir nästan bara Star Alliance med SAS första/sista hoppet ändå. Ett fåtal Norskresor per år där de är märkbart billigare eller att jag har tid för strul.

För status så har det ibland blivit lite optimerande, då oftast på att ta in lite större omfång för vad som är "rimlig tidtabell" och ta SAS upp från Geneve istället för Lufthansa, trots att det då blir väl sent för en rimlig övernattning på Arlanda (via Köpenhamn blir det ju ankomst Arlanda 00:05), för att plocka ett par segment till mot EBD. Men oftast har ju SAS straffat ut sig på pris här, så det är inte aktuellt ändå. Har väl även hänt att jag har valt ett riktigt billigt sent flyg hem från Arlanda över ett dyrt Norwegian och snordyrt SAS vid rusningstid när mötet egentligen slutade, men det kan även vara av personligt ogillande av Norwegian efter lite otrevliga händelser - ett inrikessegment gör ju inte så stor skillnad i statusjakten.

Ett annat exempel på status-optimerande var att, i resebyråns konstiga web-UI, hitta ansluting med EVA Air istället för Cathay Pacific till Taipei vid resa via Hong Kong, för att få lounge-access som star gold där. Jag förstår fortfarande inte varför sökmotorn insisterade på Cathay Pacific (till exakt samma pris) om jag inte gick in och filtrerade på bolag, menmen.

1. Är det några av våra medlemmar som alltid flyger det som passar bäst (t.ex. direkt, pris, tidtabell, kabinklass) och därmed inte bryr sig alls om att välja flygbolag från poäng + status?

Uteslutande Star Alliance då jag tack vare BC kunde ordna guldkortet via SAS kampanj 2013 och pga status match till Turkish som än idag är bibehållen.
Dels för att jag uteslutande reser med SAS inrikes i Sverige och för att det passar mitt resmönster mellan Manila och Stockholm.
Pris är avgörande men jag lägger och investerar i en och annan business class biljett men på de absolut billigaste ekonimibiljetterna så är status väldigt viktigt för mig för att få ett smidigt resande resande på flygplatsen och de perks som tillkommer.
Det spelar inte någon roll om det är direktflyg men det är ju roligt att flyga och blir en resa i resandet så är det två... tre... 5(!?) stopp på vägen så fine, intjäningen blir ju högre. :D
Jag jämför alltid och ser vad det är för intjäning och därefter ser jag om det extra priset är värt det. Långdistansflygen är det som är viktigast för intjäning så om jag exempelvis har bokat en separat enkelbiljett med Thai mellan Manila och Bangkok som jag gjorde nu för $114 US så blev priset avgörande och milesen till Turkish hade inte blivit mer än säg 1300 med 100% intjäning jämfört med minst 7500 miles mellan Bangkok och Stockholm via Istanbul.

2. Vad tycker ni skiljer sig från att "jaga" status på hotell mot flyg?

Jag har för ett antal år sedan haft lite olika status på Choice, BW och Accor men inte riktigt fått utdelning för mina statusar utöver på Choice så nu går jag på priset, hittar lite kampanjer om jag bor på hotell, vilket är sällan, och kan då spara pengar på ett bättre rum som jag hade blivit uppgraderad till.
Har en eller två vistelser på hotell dels i slutet av augusti och en i oktober där jag får 50% rabatt på boendet så då kan jag lika gärna boka ett bättre hotell för samma eller lägre pris än billigaste rumskategori så statusen för mig på hotell är inte lika avgörande som med flyg.
Jag värdesätter ett bra hotell inom ett rimligt område som jag ska vistas på alternativt ett billigt rum som är rent och fräscht och spenderar pengarna på aktiviteter utanför hotellet, men en natt eller två på ett riktigt sjysst hotell med en massa perks är värt det ibland.

Toppen