Ving.se ”Normalt att behöva vänta på sin e-ticket

  • Thread starter Thread starter micke
  • Start date Start date
M

micke

Guest
Jag bokade en reguljär flygresa igår med Ving. Lyckades till slut göra av med mina presentkort.

Jag läste på hemsidan att de först skickar ut biljetterna 14 dagar innan avresa. Först tänkte jag att det nog bara gäller paketresor men uppenbarligen inte.

Själv har jag för mig att jag alltid fått min riktiga biljett någon dag efter bokning eller är det så här på andra håll också? Och bör jag vara orolig för att den inte är biljetterad eller är allt i sin ordning?

Som lök på laxen fick jag äran att tala med en dam på kundtjänst som började med att läxa upp mig för att jag inte läst på ordentligt på hemsidan. Antar att hon fått samma fråga ett antal gånger redan och kände att nu fick det vara nog. Man blev väl knappast sugen på att bli stamkund på det stället.
 
Är det en reguljärbiljett eller charterbiljett? En gång när jag köpte en reguljärbiljett fick jag ingen e-biljett på flera timmar så då ringde jag flygbolaget och sa att jag hade köpt en biljett men inte fått någon e-biljett (jag nämnde inte att jag hade köpt den via resebyrå) och kundtjänstagenten hittade mitt PNR-nummer genom att jag uppgav avgångstid, avgångsort, destinationsort samt mitt namn. Fast sedan lärde jag mig att PNR-numret låg inbakat i resebyråns bekräftningswebbsidas HTML-kod (jag sökte på typ PNR eller ref i HTML-koden).
 
Ja det är en reguljärbiljett.

Saken är den att jag har fått det som Ving kallar flygbolagsreferens som är det vanliga sex siffror-/bokstäver-numret men när jag lägger in det på i mitt fall Turkish hemsida funkar det inte. Inte heller CheckMyTrip funkar.

Jag har dock inget e-ticket nr.
 
Budgetresenär skrev:Fick du inte en länk till en bokningsbekräftelsesida hos Ving? Kanske ligger Turkish Airlines PNR-numret gömt i HTML-koden där?Klicka för att utvidga...
Jag uppskattar verkligen all hjälp men hur jag kan söka HTML-kod har jag tyvärr ingen aning om hur jag gör.
 
Budgetresenär skrev:Det är jättelätt, i Chrome och Firefox trycker du bara Ctrl+U och sedan är det som att söka i ett vanligt textdokument.Klicka för att utvidga...
Nu visar jag iofs. min oerhörda datakunskap helt öppet på nätet men det händer inget när jag försöker med det kommandot. Försökte även med command u eftersom det är en Mac.

Blir kanske att försöka ringa Turkish och se om det går att få fram den vägen.

Tack för all hjälp!
 
Budgetresenär skrev:Enligt google är det Command+F som gäller för att göra en textsökning.Klicka för att utvidga...
Tack! Nu funkade det. Får dock inte fram någon ny info. Men som sagt stort tack för hjälpen.

Men bör jag ana att det är nåt skumt när man inte skickar ut en e-ticket förrän 14 dagar innan avresa och när man inte får fram nåt på den sexsiffriga/bokstäver-koden.

Tänker att Ving borde vara ett pålitligt företag.
 
micke skrev:Nu visar jag iofs. min oerhörda datakunskap helt öppet på nätet men det händer inget när jag försöker med det kommandot. Försökte även med command u eftersom det är en Mac.Blir kanske att försöka ringaTurkishoch se om det går att få fram den vägen.Tack för all hjälp!Klicka för att utvidga...


Men fetning. Det verkar som detta bolag är en leda att ha att göra med när det gäller att få fram giltigt PNR rent allmänt.
 
Kan det vara så att Ving köper gruppbiljett eller på något annat sätt utan namn, reservationer kommer och går men 14 dagar innan skickar dem in namn och detaljer till Turkish och får biljetten. Isf är det kanske inte oseriöst men väldigt ovanligt...
 
Jag tror snarare att Ving vill att man köper extratjänsterna (extra bagage, sätesväl, etc) hos dem. Så fort man får Turkish Airlines PNR-nummer borde man kunna gå direkt till Turkish Airlines webbsida och köpa extratjänsterna där, till ett lägre pris. De flesta vill nog köpa extratjänsterna så fort som möjligt (i synnerhet sätesval).
 
Back
Top