Senaste nytt

Vilket Star Alliance program ska jag kreditera till när jag inte behöver status?

Tack doktorn,

Superbra info. Men sitter jag här och sliter mitt hår för att komma på hur jag ska kreditera. Som situationen är nu så är det primärt flyg europa - far east alt. europa - nord amerika (&Hawaii) som jag tittar på i award. Då gärna first.

Som priserna ser ut så verkar Avianca LifeMiles att föredra, men jag antar att vi inte kan veta hur länge de behåller sina fördelaktiga priser och Uniteds möjlighet till stop-over är väldigt trevligt. (Jag får det till att Lifemiles är ca: 4-5k sek billigare än United men känner mig inte 100% på att jag räknat "rätt").

Antar att mönstret inte är helt ovanligt och är nyfiken om det finns ett rent "rätt" val då?
Intjäning primärt från ekonomi som frågeställningen var. Frekvens runt 5-6 long hauls + ett fåtal inom europa flygningar.


ps. en till som krediterat M&M med fel klass och för få flygningar i för många år. :)
ds.
 
Superbra info. Men sitter jag här och sliter mitt hår för att komma på hur jag ska kreditera. Som situationen är nu så är det primärt flyg europa - far east alt. europa - nord amerika (&Hawaii) som jag tittar på i award. Då gärna first.
Om du vill flyga i First till Hawaii, blir det svårt med LifeMiles från Sverige då det inte går att blanda kabinklasser.
Du kan självklart att börja bonusresan från t ex Frankfurt så att du kan välja First class hela vägen, men då tillkommer det kostnad för positioneringsflight.

Som priserna ser ut så verkar Avianca LifeMiles att föredra, men jag antar att vi inte kan veta hur länge de behåller sina fördelaktiga priser och Uniteds möjlighet till stop-over är väldigt trevligt. (Jag får det till att Lifemiles är ca: 4-5k sek billigare än United men känner mig inte 100% på att jag räknat "rätt").
När det gäller förändring av awardtabell och villkor, kan man inte förutse den i alla fall så utnyttja/njuta av så länge det varar.

Antar att mönstret inte är helt ovanligt och är nyfiken om det finns ett rent "rätt" val då?
Intjäning primärt från ekonomi som frågeställningen var. Frekvens runt 5-6 long hauls + ett fåtal inom europa flygningar.
Det beror på vilka flygbolag du åker och vilken bokningsklass du brukar bokas i.
Om din bokningsklass ger 0% miles så spelar det ingen roll.
 
Om du vill flyga i First till Hawaii, blir det svårt med LifeMiles från Sverige då det inte går att blanda kabinklasser.
Du kan självklart att börja bonusresan från t ex Frankfurt så att du kan välja First class hela vägen, men då tillkommer det kostnad för positioneringsflight.
Precis, ser dock positionering inom europa som ett mindre och njutbart problem. I vissa fall t.om önskvärt om man ska åka Lufthansa 1:a Klass för att få tid i Frankfurt FCT.

När det gäller förändring av awardtabell och villkor, kan man inte förutse den i alla fall så utnyttja/njuta av så länge det varar.
Är införstådd i detta, särskilt med alla "enhancements" som kommit under åren. Funderar mer vilket som passar bäst i dagsläget.

Det beror på vilka flygbolag du åker och vilken bokningsklass du brukar bokas i.
Om din bokningsklass ger 0% miles så spelar det ingen roll.
Det blir lite olika klasser men hamnar runt 20-30k miles inflygna under tidigare år. Dvs, det blir i huvudsak miles inköpta för pengar som gör upplägget intressant.
 
Det blir lite olika klasser men hamnar runt 20-30k miles inflygna under tidigare år. Dvs, det blir i huvudsak miles inköpta för pengar som gör upplägget intressant.
Jag är inte riktigt bra på svenska men om jag har uppfattat ditt inlägg rätt, dessa 20-30.000 flugna miles är med bonusresabiljetter? I så fall tjänar du inga miles oavsett vilket program du har.
 
Jag är inte riktigt bra på svenska men om jag har uppfattat ditt inlägg rätt, dessa 20-30.000 flugna miles är med bonusresabiljetter? I så fall tjänar du inga miles oavsett vilket program du har.
Ber om ursäkt om jag var otydlig, dessa är flygda miles på betalda biljetter. Sen behöver jag också köpa miles för att nå upp till nivåer där jag kan köpa first biljett(er).
 
Jag är inte riktigt bra på svenska men om jag har uppfattat ditt inlägg rätt, dessa 20-30.000 flugna miles är med bonusresabiljetter? I så fall tjänar du inga miles oavsett vilket program du har.


Kör du med SAS och deras "nya" sätt att använda mil så får du mil på milen.
Iofs kostar de milen "dubbelt" om du väljer att betala med mil i jmf med cash.
 
Toppen