Senaste nytt

Vilket kreditkort passar mig bäst?

mrestes

Medlem
Har kört flera kort med bra cashback som Rocker tidigare sedan går det från gratis till dyr. Brukar inte handlar så mycket online så extra percenten där är nog inte så bra för mig. Och Amex Blue cashback ger ett extra kort gratis. Så jag stannar nog där nu. Men för någon som är ny låter Refunder som något bra i ett år.
 

mha321

Medlem
Kör jag företag kan jag nog skaffa ett företagskort som jag då låter mig samla poäng på för att komma åt en bra biljett i business eller firstclass men har lite var dit och det är inte primära målet. Målet är helt enkelt att få tillbaka så mycket som möjligt, som jag annars inte får, om jag använder ett vanligt bankkort i egen form.
Det finns inte speciellt mycket företagskort som ger poäng i Sverige, säkerligen relaterat till skattereglerna. Men det finns ju tex Amex Corporate.

Men tänk på att om du har tjänat in förmånen på ett företagskort är det ju ännu tydligare att det är företaget som äger förmånen och inte du. Finns ju tex med cashback där också, men då är det logiska att applicera den cashbacken mot nästa faktura, och inte mot resa. Och som tidigare nämnt i tråden, ska du använda något alls som tjänas in på företagskort privat, så ska det förmånsskattas.

Däremot är det såklart OK att använda poäng, t.ex. Amex Membership Rewards, intjänade på företagskortet till att göra en resa i tjänsten, utan att det triggar en skatteeffekt. men var beredd på att du kan behöva bevisa för både skattmasen och revisorn att det faktiskt är en tjänsteresa.
 

HCas

Medlem
Andra har ju redan skrivit detta men utgångspunkten för alla kalkyler behöver vara vad du har för resmönster och möjligheter att ta betalningar på olika kort. Jag t.ex. har inget intresse av att samla poäng för longhauls i högre kabinklasser; jag kör med gratis EB-Amex och använder det så mycket jag kan, gör köp online genom EB-portalen när det är möjligt och hoppar eventuellt på en eller annan kampanj som är fördelaktig (typ Hedvig nu nyligen). Det ger mig poäng som räcker till nån bonusresa intra-EU då och då och en eller annan uppgradering till SAS Plus vilket har ett visst värde för mig eftersom jag ändå flyger SAS ibland (och Plus gör stor skillnad om man t.ex. flyger från LHR), men kräver ingen större insats. Jag kompletterar nu med Strawberry Mastercard eftersom det var en bra signup-kampanj och alla ställen inte tar Amex, det ger mig guld på Strawberry och kanske ett par bonusnätter per år (som jag annars hade betalat cash för). Har även ett gratis Norwegian-kort, det är inte särskilt fördelaktigt längre men kan vara kampanjer där med som i alla fall delbetalar nån DY-resa som jag ändå vill göra.

Summa summarum, man kan hämta hem en del utan att man behöver lägga massa pengar på årsavgifter - allt handlar om ens egna utgångspunkter. Och om man inte gör ett visst antal legs och/eller hotellnätter varje år finns det antagligen icke-reserelaterade kort som är en bättre deal för ens egen situation.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen