Senaste nytt

Vilken sträcka skall man åka om man vill prova på snabbtåg TGV (Train à Grande Vitesse)?

Tack för alla svar!
Jag skissar på en vårresa typ Stockholm-<flyg>-Frankrike en natt-<TGV till Paris>-Paris en natt-<Eurotrain till London>-London en natt-<flyg>-Stockholm.
När det gäller TGV så verkar det vara ca
2 timmar Lyon-Paris
3,5 timmar Marseille-Paris
5:ish timmar Nice-Paris
Frågan är om det räcker med 2 timmar på TGV för en tågdåre...? :)
Vilken stad är trevligast om man skall tillbringa ett dygn där?
Är det värt att åka 1 klass?
Har ni fler tips och ideer så får ni gärna fortsätta posta dem här.

Last edited:

Mina korta svar pga ont om tid;
1. Ja, jag tycker det.
2. Lyon om du vill ha en större stad, Avignon om du vill se fina landskap i t.ex. Luberon och Verdon och hyra en bil dygnet du är där.
3. Ja, jag tycker prisskillnaden ofta är så liten på tåg om man är ute i god tid (som du är nu) att man lika gärna kan ta 1 kl.

Tips och idéer: Kom ihåg att snabbtåg ÄR skakigare än vanliga tåg. Man kan undvika detta till viss del genom att välja så raka och platta sträckor som möjligt. Norditalien har sådana, men bekvämast av alla är förmodligen de 70 spikraka milen med extra bred räls mellan St petersburg och Moskva med ryska Sapsan, lounge i bästa tsarstil i StP ingår :)

Business Lounge of Moskovsky Railway St Petersburg - Picture of Sapsan Bullet Train, Moscow - TripAdvisor

Tack för alla svar!
Jag skissar på en vårresa typ Stockholm-<flyg>-Frankrike en natt-<TGV till Paris>-Paris en natt-<Eurotrain till London>-London en natt-<flyg>-Stockholm.
När det gäller TGV så verkar det vara ca
2 timmar Lyon-Paris
3,5 timmar Marseille-Paris
5:ish timmar Nice-Paris
Tänk på att när man åker till Nice, så är sträckan mellan Nice och Marseille på gamla långsammare spår. Så även om du sitter på ett TGV tåg, så är det ingen extraordinär upplevelse.

Toppen