Senaste nytt

Vilken lounge på Arlanda? Star Alliance first-biljett

nollbit

Medlem
Loungepersonalen hävdar businessloungen, jag tolkar Star Alliance-reglerna som att man har tillgång till guldlounger på första klass-biljetter.

Vi flyger via München, så första benet är business.

Ingen av oss har Star Guld.

Nån som vet?
 

agehall

Medlem
Vad har du för referens på det? Jag tycker det är rätt klart från *A-reglerna att det är businessloungen du får hålla dig till på Arlanda.
 

henke12

Medlem
First får välja vilken lounge de ska gå i vad jag förstår
Besök våra lounger – dra nytta av Wi-Fi, mat och dryck - SAS

Skärmavbild 2017-09-26 kl. 10.39.17.png



Detta är alltså SAS egna regler,
Inga generella *A regler
 

Thornado

Medlem
Senator-lounger kan du mycket väl ha tillgång till om du har en F-biljett med LH group-bolag, men inte generella *A Gold lounger.

Se Lounge Access Policy - Star Alliance - Star Alliance för mer info.

Baserat på texten där så kan jag dock tycka att man kan tolka det som att man borde ha tillgång till guldloungerna.

Star Alliance skrev:
International First Class Customers
International First Class Customers are entitled to access member airline lounges. Some member airlines offer exclusive lounges for customers travelling in International First Class. Eligible International First Class customers also have access to all other member airline lounges too. You will need to show your boarding pass in International First Class on a Star Alliance flight departing from the local airport. You are entitled to a maximum of one guest. Exceptions are: LH HON/First Class Lounges in FRA/MUC; LX HON/First Class Lounges in ZRH/GVA; OS HON/First Class Lounges in VIE; TG Spa Lounge in BKK (subject to change).

Det står ju att resenärer i F har tillgång till "all other member airline lounges", med ett fåtal namngivna undantag (F-lounger för LH och Thai), så enbart baserat på det där skulle jag tolka det som att guldloungerna borde ingå i "all other lounges".

Edit: Inser just att det där väl egentligen bara gäller om man faktiskt har en F-flygning från den aktuella flygplatsen, och från Arlanda så är det ju givetvis bara business...
 

Dr. Miles

Expert
Faller på "You will need to show your boarding pass in International First Class on a Star Alliance flight departing from the local airport."... Finns inte så mycket F på Star Alliance från Sverige.
Off topic svar.
Är det inte bara Emirates som har First class kabin från Stockholm Arlanda numera?
 
Toppen