Senaste nytt

Vilken bil behöver vi i Costa Rica?

Lia

Ny medlem
Vilken typ av bil krävs för att ta sig runt i regnskogen och ex. Monteverde i Costa Rica? Vi är sex personer fungerar en minibuss eller krävs en 4WD SUV?
 

Brandten

Medlem
Vilken typ av bil krävs för att ta sig runt i regnskogen och ex. Monteverde i Costa Rica? Vi är sex personer fungerar en minibuss eller krävs en 4WD SUV?
Den här har jag sett fungerade bra
79c0adec7ad2607a8b5815dec0002a11.jpg
 

O_M

Medlem
Jag var där förra året och körde en Suzuki Jimny under resan. Vägen till Monteverde där vi körde var stundtals dålig grusväg (kanske finns bättre vägar) men jag tror inte det skulle vara något problem att ta sig fram med 2WD bil om man tar det lite försiktigt i gropar osv.
 

Migato

Medlem
Jag körde Santa Teresa - Samara - Monteverde - Arenal. Majoriteten av vägarna jag körde på var grusvägar. Mellan Santa Teresa och Samara körde vi igenom 3-4 floder. Vissa boenden på orterna har stora uppförs/nedförsbackar som uppfart och där kan 4wd vara nice. Framförallt är hög markfrigång viktigt.
Bokade Suzuki Jimny och var väldigt nöjd. En låg halvkombi, Hyundai i10 exempelvis, hade definitivt fastnat.
En minibuss med hög markfrigång och kanske t.om. 4 wd kan funka. Alternativt kolla om det finns någon SUV med 6 platser (captain seats) men det finns det nog inte så många av.
 
Toppen