De som på samma biljett alltid klassar mig (och flera andra) som star silver och star basic på olika legs, trots star gold, och deras egna system både online och vid disken kan inte ändra? Som alltid lägger in mitt m&m nummer i bokningen även om jag anger något annat (ibland går det att byta på webben efter, ibland får man ringa eller ta det vid incheckning). Som regelbundet klagar vid multi city bokning på att flighter måste bokas i kronologisk ordning även om de ligger dagarna efter varandra, så fort tidszoner är inblandat, och sedan krashar hela bokningsprocessen så man måste logga ut och börja om? Med mycket mera...Är inte Lufthansa det enda flygbolaget med någorlunda funktionell IT?
Behoven som banker/läkemedelsbolag har och som flygbolag har skiljer sig ganska kraftig. Bortser man från revision som ett gemensamt krav, har banker och läkemedelsbolag väldigt stränga "Compliance" krav som kräver enorma mängder data och analys. Bank koppas upp mot respektive Finansinspektioner medan läkemedelsbolagen mot respektive läkemedelsverk i olika länder. Det amerikanska Food and Drug Adminstration (FDA) är ökända i sitt sätt att arbeta.
Ja, jag tror inte komplexiteten har med legacy vs lcc modellerna. Det har snarare med tiden att göra.
I princip i alla branscher har ju startups det som en stor fördel mot de gamla drakarna, att systemen är mindre komplexa. Inte bara it systemen, utan alla processer i bolagen. Men om de lyckas så växer även startup bolaget upp och blir större, och drar med tiden på sig mer komplexa system och processer.
Ser ingen anledning att inte motsvarande scenario skulle finnas inom flygbranschen.
Nu har jag jobbat med bade stora och små banker, CRD IV (Basel III), FDA-drivna krav i läkemedelsindustrin och IT för flygindustrin. Både säkerhet och customer facing.
Flyg och läkemedel var de hårdast reglerade branscherna jag sett. Bankerna var inte i närheten. De 40.000 sidor som är Basel III (CRD IV) är däremot ett riktigt härke. Dessutom så jobbar bankernas compliance inte med att följa reglerna. De jobbar med att optimera intjäningen med hjälp av reglerna. Det är en väsentlig skillnad. FAA och FDA (om vi pratar om USA) har inte förhandlingsutrymme. FI (och SEC) har mycket mera tolkningsmöjligheter.
Det finns mycket att saga om detta - men komplexiteten är väldigt stor i alla branscherna.
En enklare affärsmodell utan massor av partners, utan GDS, utan ett CRM program som lojalitet borde i princip ha enklare kravbild?
På mitt gamla jobb fick vi ibland reparera 20-30 år gammal maskiner som hade en PLC med serieport kommunikation. (2400 baud)Haha, ja om man har ett system som fungerar fint och som inte behöver någon vidare utveckling och man inte har risk för virus, så kan man ju köra det på NT 3.51. Det är ett riktigt bra och stabilt OS. Problemet blir bara just vid hårdvarufel...
Men rent generellt.... If it aint broken, don´t fix it....
Det finns företag som är specialiserade på att sälja ny eller renoverad gammal hårdvara. En kompis i processindustrin betalade över 30 tusen för en 10 MB hårddisk till en dator som körde MS-DOS. Står produktionen stilla finns betalningsvilja.Känner så väl igen det här. Borde helt klart finnas en marknad för företag som enbart säljer gamla reservdelar till gamla datorer. Vet ju att några it-tekniker i min närhet fått leta diskar på ebay. Är som sagt väldigt svårt att bli av med gamla system.