Senaste nytt

Verifiera fast bud på Plusgrade till Tokyo

nonicoc

Medlem
En kollega till mig har (felaktigt) debiterats 50 000 EuroBonus-poäng för en Plusgrade-uppgradering CPH-NRT från Go till Plus. Korrekt summa skulle ha varit 20 000 poäng. Redan i bekräftelsemejlet, efter registrering av bud, och i det mejl som bekräftade uppgraderingen stod 50 000 poäng (vilket min kollega tyvärr inte uppmärksammade förrän efter resan).

Men Guld-supporten vill inte kreditera honom 30 000 poäng utan något slags dokumentation, vilket han inte har. Som jag har förstått det gäller fasta bud till NRT pga. japansk lagstiftning, dvs. man väljer inte själv belopp. Därför undrar jag om någon kan ge en länk till någon SAS-sida (helst) som klargör att det fasta bud som gäller för denna typ av Plusgrade-uppgradering är 20 000 poäng. Man tycker att personalen i Guld-supporten skulle kunna verifiera detta själva, men nu efterfrågas istället min kollega på dokumentation. Jag har sökt men inte hittat någon officiell information.

(Jag uppgraderade själv på samma flight från Go till Business via Plusgrade, och då drogs (helt korrekt) 50 000 poäng för mig.)
 

Dr. Miles

Expert
Ja, det har också diskuterats tidigare.

Uppgradering med Optiontown | Sida 188 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Plusgrade |SAS börjar med budgivning på uppgraderingar | Sida 74 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Plusgrade |SAS börjar med budgivning på uppgraderingar | Sida 108 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Som jag har förstått det gäller fasta bud till NRT pga. japansk lagstiftning, dvs. man väljer inte själv belopp. Därför undrar jag om någon kan ge en länk till någon SAS-sida (helst) som klargör att det fasta bud som gäller för denna typ av Plusgrade-uppgradering är 20 000 poäng.
Förr kunde man komma åt sådan info genom SASSalesInfo men nu är det svårt att komma åt infon.


Inte SAS webbsida men på SWISS budgivningssida skriver också samma info:
SWISS Upgrade Bargain | Terms & Conditions | SWISS
SWISS skrev:
2. Offers can only be made on selected flights operated by SWISS provided the passenger holds a valid and issued SWISS Economy respective Business class ticket for the concerned flight. Offers cannot be accepted for tickets sold in the following countries: India, Brazil. On flights from and to TLV no Offers can be accepted for upgrades from Business into First class. For SWISS flights to and from Japan an offer can only be submitted for the defined “fix” amount indicated by SWISS.
 
Last edited:

Nander

Medlem
Jag vet inte hur mycket det hjälper dig, men jag har precis den här resan bokad. Och jag ser, precis som det ska vara, 20.000 poäng från Go till Plus och 50.000 poäng från Go till Business.

Kanske du kan använda de här screenshotsen när du bråkar med SAS-supporten? Onekligen mycket konstigt att de inte redan har koll på vad som gäller här och att det uppenbarligen skett ett misstag (om din vän nu inte har fått en Business-stol?)
SAS plus.PNG
SAS biz.PNG
 
Last edited:

nonicoc

Medlem
Stort tack, Dr. Miles, igelkotten och Nander för goda råd och underlag. Jag tror att i synnerhet Nanders screenshots kan visa sig användbara, i avsaknad av explicit poänginformation på SAS hemsida.
 
Toppen