Senaste nytt

Verdens hurtigste passasjerfly er på vei

Redaksjonen

Medlem
boom-xb-1-prototype-1-800x300-564x211.jpg


Når du flyr supersonisk kan turen over Atlanterhavet gjøres unna på 3,5 time. Nå har jo Concorde som ikke lenger er i trafikk gjort dette, men i USA jobbes det nå med å blåse liv i overlyds passasjerfly igjen.

Boom Technology er en fremadstormende virksomhet med hovedkontor på Centennial-flyplassen i Colorado, og i forrige uke viste de frem en prototype av det som om noen år vil kunne transportere passasjerer fra eksempelvis London til New York på 3,5 time, eller fra London til Dubai på 2 timer. Verdt å nevne er at Virgins grunnlegger Sir Richard Branson, hjelper virksomheten både med penger og ekspertise.

Prototypen heter offisielt «XB-1 Supersonic Demonstrator» men går under kallenavnet «Baby Boom».


tQO2O7-2FICcv5MppGEY86d-85ZXX4hMuwvprqeMQdPl_gj0z2uOCF_Hg6NMOYH6i___ChhVI6sZ0D7MXVJLwOC3y44oHF-ztiSI9_GMeoiUyzIwEtf-wIEu6yDkkqkrQmdZl691E3ciawINhVxcbuGZkusUTmMQ9oA=s0-d-e1-ft



Prototypen «Baby Boom»

Photo: Boom Technology


Ikke siden Concorden var i trafikk (og det var den fra 1968 og frem til det ble pensjonert i 2003) har et fly i kommersiell rutetrafikk fløyet hurtigere enn lydens hastighet. XB-1 skal kunne fly hele 2.300 km/t – noe som er 2,2 ganger hurtigere enn lyden. Det er for øvrig 160 km/t hurtigere enn Concorden i sin tid.

Prototypen ligner nesten et kampfly slik det ser ut nå, men firmaet forteller, at man har fått innsikt i mange grundleggende prinsipper fra den omfattende dokumentasjonen som Concordeteamet etterlot seg, så det endelige designet blir nok ikke helt ulikt Concorde.

Dem som jobber med prosjektet er blant annet eksperter fra NASA, Boeing og SpaceX. Booms toppsjef heter Blake Scholl, og han har blant annet tidligere arbeidet hos Amazon.


5b79XNOrXI6Mw-K73HROrp7tc7bPH23WT2UxlKLfbZg7WN_9JngNjTZepGjAkmPTjidG089_E_WyIx5nluESD7AIOwYwdwjQzdjXF3l1lA_Mbrou9q8WUM_54COa5v3sODMGLPve6-oZJ5wUZM-BKo1tY8JeWW_i9-z2uvrzQ-SMG1YGWv-D7yzXzxcKfEuj6Z0N5vMS7g=s0-d-e1-ft



Slik kan det ferdige flyet komme til å se ut – sammenlignet med prototypen

Photo: Boom Technology


Baby Boom er ca 30% så stort som produksjonsflyet vil være en dag. Regn med å lese om de første testene av den ferdige maskinen en gang i løpet av 2017, og hvis du har penger nok, kan du bestille din billett med avgang i løpet av 2020, forteller firmaet. Hva vil det så koste? I området 5.000 USD for en billett tur/retur London – New York vil nok være realistisk, hevder firmaet. Ombord vil det være plass til 44 passajerer.

Boom hevder at flyet vil være langt mer effektivt end Concorden, da man f.eks ikke har brukt for etterbrennerteknologi. Flyteknikken er blitt utviklet svært mye siden Concorde ble pensjonert, og i dag har an en helt annen innsikt om aerodynamik, om hvordan man benytter sterkere men likevel lettere materialer, og ikke minst hvordan man gjør motorene mer effektive. State of the art software er også en faktor i dette.


k33WoceBqxCkaNW6oOK1Xw0TO25FgA4WXf5d0VBUdqSEqyB7x9Iau2B9FHrgl_wtxPuV8yylIuXYOJIgX0x2zSred1n7dLxtLnDh6XO8nfWFJtHHHh-Cv41ZiTSZMYx7AlNRWoynmh56U6XM9fhbYhXl9BOg3EFcNmyI=s0-d-e1-ft



På vei over Atlanterhavet i 2.300 km/h – dette kan du kanskje oppleve om noen år.

cleardot.gif


Les mer >>
 
Toppen