Senaste nytt

Vem gör vad?

Senator

Moderator
Jag kan förvånas emellanåt hur många namn och nivåer som ibland finns bland kabinpersonalen.

Purser kallas det på vissa flygbolag, andra kallar det inflight manager. Sedan finns det vissa flygbolag som verkar ha en inflight service manager per kabinklass och sedan en inflight director för hela planet.

Någon som hört några fler versioner?

Swiss: Maitre D'Cabin...

Det är väl bara BA som är verkligen är fint rangordnat:
CSD - Cabin Service Director; finns alltid en på varje långsträcka men kanske inte på kortresor. Enbart engelsmän och tyskare kan få för sig att kalla någon "Director" på ett flygplan. Hur skulle det se ut om man på SAS hade "Kabin Direktör" i vårt underbara egalitära samhälle? Ser ni rubriken i Di?

Men SAS är väl ett av få bolag som fortfarande har riktiga "Stewards" och "Stewardesses" ombord på långsträckor. Dessa trevliga män/kvinnor med vita hattar som arbetar i affärsklass skall ha kulinarisk bakgrund om jag minns rätt.

Eftersom service ombord har ändrats så mycket genom åren, använder man väl till stor del: Flight Attendant oftast.
 
Last edited:

Lukas2

Medlem
Jag kan förvånas emellanåt hur många namn och nivåer som ibland finns bland kabinpersonalen.

Purser kallas det på vissa flygbolag, andra kallar det inflight manager. Sedan finns det vissa flygbolag som verkar ha en inflight service manager per kabinklass och sedan en inflight director för hela planet.

Någon som hört några fler versioner?

En variant jag har hört på Inflight service manage, är Cabin service manager. Har för mig det var när jag flög CX.
 
Toppen