Senaste nytt

Varning! SAS Mastercard scam på gång.

Jannes

Medlem
Fick nyss ett mejl som hävdade sig vara från "FlySAS":

1730112490208.png

Länkarna pekar till en "duckdns.com" domän, som försöker imitera SAS Mastercard hemsidan. Där vill man att du ska "länka ditt kort" för att få poängen som utlovas, och hur gör man det? Jo, genom att fylla i namn, kortnummer, utgångsdatum och CVV. Såklart...

Det är många röda flaggor redan innan det, men kan vara bra att veta. Nu är frågan då bara ifall detta är en riktad attack mot SAS MC kortinnehavare och hur man i så fall fått tag på folks e-postadresser.

Fick nyss ett mejl som hävdade sig vara från "FlySAS":

Visa bifogad bild 158618

Länkarna pekar till en "duckdns.com" domän, som försöker imitera SAS Mastercard hemsidan. Där vill man att du ska "länka ditt kort" för att få poängen som utlovas, och hur gör man det? Jo, genom att fylla i namn, kortnummer, utgångsdatum och CVV. Såklart...

Det är många röda flaggor redan innan det, men kan vara bra att veta. Nu är frågan då bara ifall detta är en riktad attack mot SAS MC kortinnehavare och hur man i så fall fått tag på folks e-postadresser.
Tack för varningen!
Det är bra att bli påmind ibland om att såna phishing försök finns!

Tack för varningen!
Det är bra att bli påmind ibland om att såna phishing försök finns!
Ja, och även om jag tyckte den var lite dålig gjord, så har man ändå lagt ner tid på att använda rätt termer, återskapa SAS MC hemsidans look (iaf mobilvarianten) etc etc. Det krävs inte mycket till finlir på denna för att den skulle vara väldigt övertygande.

Jag har kontaktat SEB och pressat dem på frågan hur min kontaktinformation (i koppling till att jag har deras SAS kort) kan ha läckt. Det är riktigt dåligt!

Jag har inte fått några KWD-poäng! [/skoj]

Intressant hur många som får mailet och hur e-posterna läckt (om de läckt). Jag verkar inte ha fått något.

Jag har fått två liknande. De är skickade till samma adress som jag använder för SAS och SAS Mastercard men jag TROR inte det är en SEB-kort läcka, jag gissar att de hittat/köpt annan läcka, där de kunnat rikta in sig på svenska adresser. Intressant att de använt eventbrite.com för utskick.

Screenshot 2024-10-28 17.39.44.png

Jag har fått två liknande. De är skickade till samma adress som jag använder för SAS och SAS Mastercard men jag TROR inte det är en SEB-kort läcka, jag gissar att de hittat/köpt annan läcka, där de kunnat rikta in sig på svenska adresser. Intressant att de använt eventbrite.com för utskick.

Visa bifogad bild 158627
Hmm, så du tänker att det är inte en riktad kampanj mot SAS MC kunder? Känns så specifikt skrivet (dock nämns inte Mastercard alls i mejlet).
Det intressanta är som du säger att de använder Eventbrite, vilket säkert är orsaken till att mejlet passerar alla spamfilter.

Och vad är KWD poäng? :D

Tror inte heller det har med Sas/Seb-läcka.

Jag fick samma/liknande utskick, skickat till en gammal e-postadress jag aldrig använt för Eurobonus/SasMC. Möjligen skulle den kunnat använts för en jobb-resa med SAS någon gång.

Igår fick jag ett annat phising-mail, det på engelska, även det skickat från eventbrite till samma gamla e-postadress. Tror att det hade samma reply-to adress som detta (en hotmail.com-adress) mail. Det var dock någon form av orderbekräftelse, och inte riktat till svenskar.

Toppen