Varför ska man inte boka via resebyrå?

Nej, ringde dem. AC kunde biljettera, men inte E-klass på MIA-FRA utan bara G tror jag det var, vilket var $500 dyrare än den rutt jag hittat med ITA Matrix, och som Expedia fick fram.
 
Jeg har oplevet at flyselskaber (hvs. Gulf Air og MH) accepterer direkte kontakt hvis man skal ombooke OTA billetter. I begge tilfaelde gik de ind og overtog bookningen fra OTA og lavede det som jeg ville have - uden omkostninger. Hvis jeg havde gjort det samme ved at kontakte mine OTA'er havde det kostet mange penge og tid - samt risiko for fejl ved at gaa via 3djepart....

Jeg betaler gerne 5% mere ved at booke hos flyselskabet. Hvis 5-10% overvejer jeg...Hvis >10% koeber jeg hos OTA'en hvis bookningsklassen er ens.
 
Är det något resebyråfolk här inne? Undrar eftersom jag själv jobbar på affärsresebyrå. Om ni vill veta hur vi jobbar och resonerar kring olika frågor så kan ni fråga mig : )
 
marviil skrev:Är det något resebyråfolk här inne? Undrar eftersom jag själv jobbar på affärsresebyrå. Om ni vill veta hur vi jobbar och resonerar kring olika frågor så kan ni fråga mig : )Klicka för att utvidga...
Starta gärna en "ask me anything" tråd. Skulle vara intressant att veta mer.
 
marviil skrev:Är det något resebyråfolk här inne? Undrar eftersom jag själv jobbar på affärsresebyrå. Om ni vill veta hur vi jobbar och resonerar kring olika frågor så kan ni fråga mig : )Klicka för att utvidga...
Varför gör resebyråer aldrig så som kunden begär i första vevan? Det tar alltid en 3-4 vändor innan man är tillbaka på det förslag man ville ha från början. Detta helt bortsett från kostnadsaspekten.
 
agehall skrev:Varför gör resebyråer aldrig så som kunden begär i första vevan? Det tar alltid en 3-4 vändor innan man är tillbaka på det förslag man ville ha från början. Detta helt bortsett från kostnadsaspekten.Klicka för att utvidga...
Ber kunden om en väldigt specifik rutt och har t.ex. preciserat flightnummer så ger jag förstås alltid pris på just den resan. Finns det uppenbara problem med den resan (som kunden kanske inte reflekterat över) så brukar vi även ge ett annat förslag som komplement.



Sedan är ju vi bara tacksamma om kunden varit tydlig med vad han vill ha. Vi lägger ju ingen prestige i att Vi ska hitta bästa resan. Oftast är kundens egna förslag också det bästa.
 
fcx skrev:Starta tråden "varför SKA man boka via resebyrå".Klicka för att utvidga...
Min tanke är inte att man alltid ska eller bör boka via resebyrå. Det finns förstås nackdelar och det är i första hand priset. Har man dock affärsresebyrå och reser i jobbet är man rätt styrd att boka via dem. Så jag propagerar inte för något utan vill mer nyansera bilden av resebyråerna som i detta forum är rätt svart.
 
marviil skrev:Min tanke är inte att man alltid ska eller bör boka via resebyrå. Det finns förstås nackdelar och det är i första hand priset. Har man dock affärsresebyrå och reser i jobbet är man rätt styrd att boka via dem. Så jag propagerar inte för något utan vill mer nyansera bilden av resebyråerna som i detta forum är rätt svart.Klicka för att utvidga...
Vad har man för utbildning för att jobba på resebyrå? Som du säger är man ibland tvingad att boka via resebyrån som jobbet anlitar. Minns en kvinna som på fullaste allvar ville boka in mig med 40 min connection i New York. När jag sa att jag inte skulle hinna för att jag var tvungen att tulla bagaget etc så svarade hon att det behövs inte alls då det var utrikes - utrikes. Det kändes som att hon hade noll utbildning och att hennes erfarenhet av att resa var 1 vecka charter per år.
 
marviil skrev:Är det något resebyråfolk här inne? Undrar eftersom jag själv jobbar på affärsresebyrå. Om ni vill veta hur vi jobbar och resonerar kring olika frågor så kan ni fråga mig : )Klicka för att utvidga...
Vill du bli arbetslös eftersom du vill svara på frågor i just den här tråden?
 
99% av alla på resebyrå har gått utbildningen TRAC som är på två år. Sedan har vi mängder med interna utbildningar. I början sitter man enbart med inrikes resor sedan får man intern utbildning för utrikes resor.



Problemet som kan ske (oavsett branch) är att en nyanställd kanske hjälper en. Personligen vill jag se minst två timmar byte i USA på inresan. Gärna lite mer.
 
palmen skrev:Och när det sedan blir någon ändring så sitter man där med skägget i brevlådan och måste driva sin talan med en resebyrå istället för med SAS.Klicka för att utvidga...
När det sker ändringar bör man, enligt mina erfarenheter, prata direkt med flygbolaget, oavsett om man enligt regelverket borde prata med resebyrån istället. Det brukar inte vara några problem att bli ombokad till någon annan avgång med samma flygbolag. Väljer man att avboka sin resa får man räkna med att resebyrån måste blandas in och de kommer att ta ut en avgift för avbokningen.
 
Budgetresenär skrev:När det sker ändringar bör man, enligt mina erfarenheter, prata direkt med flygbolaget, oavsett om man enligt regelverket borde prata med resebyrån istället. Det brukar inte vara några problem att bli ombokad till någon annan avgång med samma flygbolag. Väljer man att avboka sin resa får man räkna med att resebyrån måste blandas in och de kommer att ta ut en avgift för avbokningen.Klicka för att utvidga...
Ordet brukar i denmeningen gör att jag ändå väljer bort resebyråer för att spara någon hundring.

Den dag man sitter i skiten vill jag under inga som helst omständigheter sitta med en mellanhand istället för att ta det direkt med bolaget.

Har du en bokning genom resebyrå så är det din spekaing partner (tills resan påbörjats), och det är de som ska göra alla ändringar. Att sedan en del bolag med lite goodwill kanske hjälper till i alla fall är inget man kan lita på. Bara den tid det tar att behöva rodda i detta så är vinsten på några hundra kronor förlorad i alla fall (tid=pengar).

Det är upp till var och en hur man vill göra, jag använder också resebyråer ibland, men då tar jag en kalkylerad risk som jag anser är värd att ta utifrån vad som kan gå fel och hur jag då kan lösa det. För viktiga resor med väldigt specifika mål för resan så blandar jag inte in resebyråer om besparingen inte är flera tusen. Ska jag bara resa på någon random resa som inte är viktigt så kan jag ta det via nätresebyrå och är då medveten om riskerna det medför och vet att i värsta fall får resan ställas in.
 
palmen skrev:Ordet brukar i...Klicka för att utvidga...
Jag anser att SAS är ett av de flygbolagen som är kundvänliga och hjälper till när det blir problem. Jag tycker även att routingen LLA-ARN-CPH-LAX, allt med SAS-metall, är så pass enkel att jag skulle inte avråda någon att boka den via resebyrå. Blir det problem så blir man troligtvis ombokad via någon annan amerikansk SAS-destination och vidare till Los Angeles med United eller American.
 
Jag har bokat en del via resebyrå men tittar också mycket på om jag åker på vardag eller helg och vilken tidszon det gäller, att vara utelämnad till en resebyrå som arbetar mån-fre 09-17 hjälper sämre om man är i Asien på helgen och måste ha hjälp.

En veckodag intra-EU har jag mindre problem med resebyrån.
 
De 2 gånger jag har haft problem med en SAS-biljett bokad hos resebyrå har jag ringt SAS och då har de tagit över bokningen. Jag vet inte hur vanligt det är, eller om det hänger på vilken status man har.
 
Jag gillar inte heller att boka via resebyrå privat. Status registreras aldrig korrekt och strul kan bli kostsamt. Jag gör det ändå på Europa resor ibland för mer poängmaximerande rutter, lägre priser, cashback samt ibland riktigt bra priser på hotell i samma bokning.



Ingen fara med SAS biljetter dock. Jag har haft många strul genom åren på mina arbetsresor bokade genom resebyrå och ALLTID fått hjälp direkt av SAS. De har varit och är så bra på service även fast vi ofta klagar. En tvist jag hade med 17 timmar försening 2017 avgjordes nyligen i en rättssak till min fördel i Danmark mot ET om vi ska jämföra nivån. Ytterligare en EU261 kvar från 2017 med annat bolag. Tröttsamt, vi ska vara glada för SAS vilja att lösa saker. Konklusion: Inget problem boka resor med dem genom resebyrå när det strular upplevt genom lång erfarenhet som EBG.
 
Back
Top