Senaste nytt

Varför välj folk mittenstolen?

Hustrun och jag väljer A och C säten gärna rad 11 vid nödutgång och hoppas på det bästa.
Har genom åren noterat att mittsätaren oftast boardar bland de sista.
Erbjuder sig generöst att byta plats med någon av oss "för ni vill väl sitta tillsammans?"
Detta är ett genomtänkt kallt och cyniskt beräknande sätt att få C-sätet på vår bekvämlighets bekostnad.
Numera nekar vi alltid och noterar att det insmickrande beteendet ändras till surmulenhet.
Hur trevligt kan det vara att sitta på B-sätet och vi pratar skålar och umgås som om denne inte fanns.
Observera detta gäller inte vid fullbokad cabin, utan endast när vi ser att gott om lediga lediga platser finns

Hustrun och jag väljer A och C säten gärna rad 11 vid nödutgång och hoppas på det bästa.
Erbjuder sig generöst att byta plats med någon av oss "för ni vill väl sitta tillsammans?"
Detta är ett genomtänkt kallt och cyniskt beräknande sätt att få C-sätet på vår bekvämlighets bekostnad.
Numera nekar vi alltid och noterar att det insmickrande beteendet ändras till surmulenhet.
Hur trevligt kan det vara att sitta på B-sätet och vi pratar skålar och umgås som om denne inte fanns.
Observera detta gäller inte vid fullbokad cabin, utan endast när vi ser att gott om lediga lediga platser finns

Cyniskt och kallt? Frågan är fri. Och det är rätt oförskämt att bete sig som ni gör och sträcka sig över personen. Ni har dessutom ingen aning om ifall personen blev placerad där eller valde själv. Personen hade ju ingen aning om ifall ni reste ihop när hen valde platsen heller.

Jag och sambon gör likadant, hoppas såklart på tomsäte, men inte hela världen om vi inte får det. Men min sambo vill sova mot fönstret och jag vill sträcka ut benen i gången då och då. Vi pratar alltid med varandra dagarna i ända ändå så några timmar på flyget klarar vi en halvmeter isär även om någon skulle råka sitta i mitten.

Det är skönt med ledigt mittsäte men var inte oförskämd om någon sitter där. Lämna armstödet, invadera inte deras personliga utrymme och vill ni ha en garanterad plats sidan om er flyg business. Herregud.

Last edited:
Jag bokar också ofta A och C i hopp om tomt mittsäte. Risken man tar är ju att någon väljer mittsätet (vilket ändå är en risk att beakta), men det skulle aldrig i livet falla mig in att vägra byta med en mittsätesryttare. Att göra som du innebär ju att alla tre är förlorare - känns som ett konstigt och småsint beteende imo.

Jag brukar alltid strategiskt lämna mitten ledig när jag flyger med min fru. I förhoppning om att ingen vill ha den + soft block av SAS (guldmedlem)

Ändock är det någon som vill mysa mellan oss och vår dotter bra med plats på rad 5?

Några teorier som kan lugna min nyfikenhet?
Mittensätet är perfekt för de som brukar köpa cuptogether på Espresohouse? Och på SAS är ju själva kaffet gratis!

Jag brukar alltid strategiskt lämna mitten ledig när jag flyger med min fru. I förhoppning om att ingen vill ha den + soft block av SAS (guldmedlem)

Ändock är det någon som vill mysa mellan oss och vår dotter bra med plats på rad 5?

Några teorier som kan lugna min nyfikenhet?
Jag brukar alltid strategiskt inte välja någon av de första raderna då jag upplever det som att folk väljer platser så långt fram som möjligt. Större chans till ledig plats bredvid längre bak, helt enkelt. Så min teori är att alla förutom jag vill sitta så långt fram som möjligt ;-)

Last edited:
Jag bokar också ofta A och C i hopp om tomt mittsäte. Risken man tar är ju att någon väljer mittsätet (vilket ändå är en risk att beakta), men det skulle aldrig i livet falla mig in att vägra byta med en mittsätesryttare. Att göra som du innebär ju att alla tre är förlorare - känns som ett konstigt och småsint beteende imo.
Instämmer här.
Bokar gärna A och C och hoppas på att EBD-förmånen håller mitten tom. Gör den inte det, erbjuder jag mig att byta till B.

Att någon blir temporärt glad då de märker att A och C är upptagna av någon som reser ihop är ju för det finns en chans att de är rimliga och flyttar ihop. Att man sen vägrar och dessutom börjar prata över en? Nej tack, inget överraskande att man blir ”surmulen”.

Har själv hamnat på 1E mellan två kollegor, och när de fortsatte diskutera tvärs över mig under boarding undrade jag ifall de vill byta så de kan diskutera ifred. Då konstaterade de att de nog hängt ihop tillräckligt de senaste två dagarna och valde att sitta kvar men inte prata. Jag var så gott som lika nöjd med det resultatet.

I förhoppning om att ingen vill ha den + soft block av SAS (guldmedlem)
Min erfarenhet är att det har varit mycket knas med seat maps hos SAS i ett par månader. Numera verkar det som att soft block, kan visas som att sättet är upptagen. Det visar sig först vid boarding om det är en pasagerare eller blockat.

Exempel LAX-CPH.
SAS seat map:
IMG_5385.jpg

Expertflyer seat map:
IMG_5387.jpg

Kuriosa:
Sitter själv 33A Diamond (soft block), 32C Star Alliance Gold (soft block?), kollegan vid 35A hade tur med ledigt mittsäte.
Roligt också att mellan skärmdumparna flyttade någon från mittensätet 34H til 32E.

Expertflyers seat map överensstämmer med verkligeten denna gång.

Förövrigt bara 5 lediga platser i Go.

Berätta gärna hur det blev för er.

Last edited:
Toppen