Välja Lojalitetsprogram

stamen

New member
Här kommer mitt första inlägg. Vet inte om det är i rätt kategori så någon får gärna flytta det.



Jag ska börja ett nytt jobb den 1:a juli. Det kommer att innebära en hel del resande jämfört med nuvarande flygmönster (ca. 20 inrikes/EU). Frågan är vilket flygbolag det är mest värt att jaga status på enligt följande:



-Alla biljetter får bokas i Business

-Destinaitonerna kommer för det mesta att vara. BOM, HKG, HND/NRT, SIN, JFK/EWR/LGA, LAX och EZE

-Utgångsflygplats är ARN och jag kommer att resa till varje ställe en gång i veckan för det mesta så 3 eller 4 t/r long haul flygningar i månaden.



Är det någon mer info som jag borde tillägga?
 
Eller Eurobonus om du vill flyga direkt till iaf tre av dina destinationer (LAX, EWR, HKG) och är bosatt i Sverige och vill tjäna poäng med MasterCard, Diner eller Amex. Resten kan du åka med Lufthansa eller en annan Star Alliance bolag med en stop over och känner poäng där också. Med det går ju självklart också att tjäna M&M när du flyger SAS direkt. Jag skulle göra en bedömning av hur många poäng du skulle kunna tjäna i M&M, Eurobonus och kanske Executive Club och jämföra intjäning vs förmåner vs komfort vs kundtjänst. Glöm inte att ta hänsyn till booking classes när du gör det.
 
Fast ned detta resemönster skulle du snabbt bli British Executive Club guld och då är ju förmånen att man kan nyttja första klass lounger, något man inte kan med Star Alliance (såtillvida duvunge reser enormt mycket och blir HON).
 
Kanske EB med ett Amex Elite istället?

- Får du köpa resorna själv?

- Får du betala hotellen själv?

- Tänker du använda poäng till resor med familjen?

- Är du bosatt (och tänker vara det framöver) i Sverige?



Vad jag menar är att om du bara ska använda intjäning till aktiviteter inom LH (typ uppgraderingar, lounger) så är nog M&M klockrent, men om du har 'familjeplaner' så är EB+2-4-1+barnrabatter väldigt konkurrenskraftigt...
 
ARNBER skrev:Eller Eurobonus om du vill flyga direkt till iaf tre av dina destinationer (LAX, EWR, HKG) och är bosatt i Sverige och vill tjäna poäng med MasterCard, Diner eller Amex. Resten kan du åka med Lufthansa eller en annan Star Alliance bolag med en stop over och känner poäng där också. Med det går ju självklart också att tjäna M&M när du flyger SAS direkt. Jag skulle göra en bedömning av hur många poäng du skulle kunna tjäna i M&M, Eurobonus och kanske Executive Club och jämföra intjäning vs förmåner vs komfort vs kundtjänst. Glöm inte att ta hänsyn till booking classes när du gör det.Klicka för att utvidga...


Normalt sett är jag den förste att förorda EuroBonus framför andra program, men med det där resmönstret är allt annat än Miles & More hål i huvudet. Det är ganska bra att ha status där och ha fin tillgång till F-awards. Dessutom så behöver man inte dra in en massa extrapoäng via kreditkort om man flyger så pass mycket i premiumkabiner.




Mr.A skrev:Fast ned detta resemönster skulle du snabbt bli British Executive Club guld och då är ju förmånen att man kan nyttja första klass lounger, något man inte kan med Star Alliance (såtillvida duvunge reser enormt mycket och blir HON).Klicka för att utvidga...
Fast du jämför äpplen och päron här. Bara för att OneWorld kallar vissa lounger för "förstaklass lounger" så innebär det inte att de är så fruktansvärt mycket finare än *A-lounger som man får tillgång till som Star Alliance Gold.
 
För en person med hyffsad spend kan man ju endå ha SAS Eurobonus och nyttja mkt bra bonusresor.

Jag flyger väldigt sällan SAS och jag får endå in över 100k poäng via handel med SAS Amex Elite, lite bonus challenges och Coop Medlemskap.



Tror också Miles and More är bra i detta fall då fördelarna med premium kabin och intjäning är väldigt stora =)
 
Frågan är, vilken bokningsklass bokas resorna i Business class?

Om det är i P klass på Lufthansa, så blir det bättre intjäning i Miles & More än SAS EuroBonus förutom Status bonus när man har uppnått Frequent Flyer eller uppåt.
 
Nu har jag inte full koll på M&M, men borde inte detta resemönster leda till intjäning av HON med viss marginal?

Kan det inte i detta fall då finnas en viss poäng i att köra både M&M och Eurobonus?

* Alla flyg med Lufthansa givetvis till M&M (åtminstone tills man blivit HON).

* Amex Elite för intjäning till Eurobonus (det är sant att man inte "behöver" tjäna extrapoäng, men det vore ju dumt att inte få ut något av den rätt så höga spend man antagligen har med så många resor - Amex med MR är väl förstås möjligen ett annat alternativ)

* Reser man så ofta så antar jag att det ofta kan vara värt en hel del att minimera restiden, och då kan SAS blir ett attraktivt alternativ för EWR/LAX/HKG för att komma åt direktflyg. Eftersom man ändå inte tjänar HON miles (visst är det så?) på dessa flighter så kan man lägga åtminstone 4 av dem per år till EB så att man blir Diamond. Inte för att Diamond är värt jättemycket, men skadar ju inte att ha...
 
agehall skrev:Normalt sett är jag den förste att förorda EuroBonus framför andra program, men med det där resmönstret är allt annat än Miles & More hål i huvudet. Det är ganska bra att ha status där och ha fin tillgång till F-awards. Dessutom så behöver man inte dra in en massa extrapoäng via kreditkort om man flyger så pass mycket i premiumkabiner.Fast du jämför äpplen och päron här. Bara för att OneWorld kallar vissa lounger för "förstaklass lounger" så innebär det inte att de är så fruktansvärt mycket finare än *A-lounger som man får tillgång till som Star Alliance Gold.Klicka för att utvidga...
Sant, tänker främst på Cathay The Pier i HKG och Japan Airlines i Narita som jag gillar... Galleries First är väl som en bättre businesslounge dock med bra vin till skillnad från Lufthansa Senator Lounge i Frankfurt med sina odrickbara snabbköpsviner...
 
Thornado skrev:Reser man så ofta så antar jag att det ofta kan vara värt en hel del att minimera restidenKlicka för att utvidga...
Nja, det är ju trots allt bara en T/R longhaul i veckan. Jag skulle inte prioritera direktflyg så högt - det lär knappast bli billigt om man ska köpa direktresor med SAS hela tiden.
 
agehall skrev:Nja, det är ju trots allt bara en T/R longhaul i veckan. Jag skulle inte prioritera direktflyg så högt - det lär knappast bli billigt om man ska köpa direktresor med SAS hela tiden.Klicka för att utvidga...


Min tanke var inte att köra på direktflyg med SAS hela tiden, utan att ha Lufthansa som det huvudsakliga alternativet (vilket ju trots allt är ett måste om man vill satsa på att få HON). Däremot så kan det ju finnas tillfällen under året då man behöver minska resetiden (eller då tidtabellen för SAS bara passar bättre) för att det ska passa in i kalendern med annat, antingen på jobbet eller privat, och då kan man ju ibland göra några resor med SAS - det räcker ju trots allt med att ~4 av årets resor blir med SAS för att man ska kvala till Diamond.



Om man väljer något annat form av betalkort (Amex Platinum kanske) så är det ju mer tveksamt att bry sig om att använda Eurobonus överhuvudtaget.
 
Thornado skrev:Nu har jag inte full koll på M&M, men borde inte detta resemönster leda till intjäning av HON med viss marginal?Kan det inte i detta fall då finnas en viss poäng i att köra både M&M och Eurobonus?* Alla flyg med Lufthansa givetvis till M&M (åtminstone tills man blivit HON).* Amex Elite för intjäning till Eurobonus (det är sant att man inte "behöver" tjäna extrapoäng, men det vore ju dumt att inte få ut något av den rätt så höga spend man antagligen har med så många resor - Amex med MR är väl förstås möjligen ett annat alternativ)* Reser man så ofta så antar jag att det ofta kan vara värt en hel del att minimera restiden, och då kan SAS blir ett attraktivt alternativ för EWR/LAX/HKG för att komma åt direktflyg. Eftersom man ändå inte tjänar HON miles (visst är det så?) på dessa flighter så kan man lägga åtminstone 4 av dem per år till EB så att man blir Diamond. Inte för att Diamond är värt jättemycket, men skadar ju inte att ha...Klicka för att utvidga...
Jag håller i stora drag med dig.



Med denna typ av resemönster är det rimligt att bli HON, och så fort det uppnås kan man i alla fall delvis kolla på andra alternativ. Andra alternativ kan vara EB/SAS för direktflyg om man gillar det, eller OneWorld eftersom flera av de asiatiska destinationerna är attraktiva att flyga OW till (NRT/HND, HKG med CX/JL/AY BOM med AY/BA och allt USA med AA/BA). BAEC Gold eller GGL/CCR bör kunna uppnås utöver HON.
 
Tack för alla svar!



-Jag bokar alla resor/hotell själv och har mest tänkt att använda poängen till familjen.



Jag har läst inläggen och kikat på olika lojalitetsprogrammen. M&M verkar absolut vara valet, jag räknar med att kunna bli HON på ca. 12 månader. Eventuellt kan det vara värt att satsa på status hos OW. Några argumenterar för Eurobonus, men jag ser inte vilka fördelar jag skulle få som inte redan kommer med M&M.



Det jag inte har lika bra koll på är vilket/vilka betalkort som är bäst att använda för att maximera poäng/förmåner.
 
Stamen skrev:Några argumenterar för Eurobonus, men jag ser inte vilka fördelar jag skulle få som inte redan kommer med M&M.Klicka för att utvidga...
Det är väl i princip endast 2-4-1-vouchers man får från Amex som skulle tala för Eurobonus. Men med de poängen du drar in till M&M så behövs nog inte några 2-4-1-vouchers för att resa med familjen runt jorden när tillfälle väl ges. HON ger ju också bra tillgång till awardresor på LH för innehavaren + 3 medresenärer.
 
Amex Elite + M&M är nog bäst då. Med all spend får du tillräckligt med eb poäng för bra resor med familjen även där =)




Stamen skrev:Tack för alla svar!-Jag bokar alla resor/hotell själv och har mest tänkt att använda poängen till familjen.Jag har läst inläggen och kikat på olika lojalitetsprogrammen. M&M verkar absolut vara valet, jag räknar med att kunna bli HON på ca. 12 månader. Eventuellt kan det vara värt att satsa på status hos OW. Några argumenterar för Eurobonus, men jag ser inte vilka fördelar jag skulle få som inte redan kommer med M&M.Det jag inte har lika bra koll på är vilket/vilka betalkort som är bäst att använda för att maximera poäng/förmåner.Klicka för att utvidga...
 
Förlåt för en kanske dum fråga, men varför är status viktigt när man flyger i premiumkabin från början?



Jag skulle värdera bra hård- och mjukvara och bra flygtider mycket högre om jag skulle flyga närmare 100 timmar longhaul per månad...
 
Back
Top