Senaste nytt

Vad tänka på vid långsemester?

Känner igen det där. Först har utlänningarna väldigt skojigt åt den, tills dom inser vilket allsidigt verktyg det är:D
Långt ifrån alla utlänningar.
Har bott mycket i Holland, och där är osthyvlar lika vanliga som här.
Och nu finns den t o m att köpa på varuhus i Thailand.

Kan det här vara något för dig då?
Siambylla
Visserligen på fel sida av bukten, men ändå? :)
Det öppnade eller skulle öppna en Siambylla även i Patong i korsningen om man kommer från Sansibai till Nanai Road. Dom hade fått upp skyltar i våras och hade tydligen öppnat för att stänga igen. Pratade med en annan kompis som är Sibylla-freak som hann att testa det och det var tydligen så långt från Sibylla man kunde komma. Det ryktas om att det skall öppna igen inför högsäsong. Personligen håller jag mig till grillvagnarna på gatan om jag skall ha nattamat på väg hem från en partynatt om man inte sitter i goda vänners lag och en burk äkta sibylla åker fram.

Ättika för inläggningar, kryddor typ grillkrydda, Bullens pilsnerkorv, lingonsylt och torrkött på ren tar jag alltid med mig. Jag håller till i Pattaya under vinterhalvåret och där finns i princip det mesta av alla andra matvaror som nämnts i tråden. Utbudet av svenska matvaror har blivit mycket bättre de sista 5 åren. Apropå viner så tycker jag att utbudet har växt sista åren och priserna är på ungefär svensk nivå.

Skaffa utökad reseförsäkring på hemförsäkringen. Jag tror att man kan meddela försäkringsbolaget att man ska vara borta i 5 månader så ska du kunna vara täckt. Om inte så finns det bl.a. Hos if sjukförsäkring för svenskar i utlandet som ni kan ta.
Kaviar och räkost på tub brukar jag ta med mig då jag bor utomlands.

Kan det här vara något för dig då?
Siambylla
Visserligen på fel sida av bukten, men ändå? :)
Vafan, det är ju min gamla affärsidé, att öppna en Sibylla på Koh Samui.
Hade t o m lokal klar på bargatan, men det rann ut i sanden.
Men jag hade nog tänkt hålla mig till en mer renlärig Sibylla.
Nog lika bra att det aldrig blev något, för svenskarnas andel sjunker stadigt.
Ryssar, israeler, koreaner o kineser tar över.

. Apropå viner så tycker jag att utbudet har växt sista åren och priserna är på ungefär svensk nivå.
Vinpriserna ligger långt över svenska nivåer, detta p g a att de är föremål för både importtullar, lyxskatt och alkoholskatt samt högre marginaler än vad Systemet behöver ta ut.
(Många gör dock som ofta utomlands misstaget att bortse från att Systemet inte tar in de riktiga lågprisvinerna.)
En flaska Martini kostar exempelvis runt 180 kr, en gula änkan närmare 1000 kr.

Toppen