Senaste nytt

Vad ska/kan man minst förvänta sig när man flyger Business eller First?

Rent generellt så förväntar jag mig att jag ska bli behandlad med respekt och att ingen i personalen ska ljuga för mig. (Det händer oftare än man tror!)

Reser man i premiumkabiner förväntar jag mig att få mer hjälp för att saker ska fungera. Det kan vara triviala saker som att bli tillfrågad om jag vill ha mer dricka under måltiden eller mer avancerade saker, som att få hjälp med ett tight byte ifall något flyg blir försenat.

Oftast måste jag säga att premiumupplevelsen uppfyller mina förväntningar. Men det kanske beror mest på att jag är så van att resa i economy att allt som är det minsta lilla bättre blir väldigt bra..

Där det oftast brister är markpersonalen, framförallt på outstations i afrika, dit jag ofta reser. Där kan servicen variera något ofantligt. Ibland blir man behandlad som en kung och ibland som om man vore en uteliggare som får tigga för att få följa med på planet.

Rådet att inte ha högt ställda förväntningar och istället bli positivt överraskad är helt rätt. Då kommer du iallafall inte att bli besviken...

Samtidigt är det också bra att just som OP:n ta reda på vad man kan ska kunna begära.
Det är ju inte ovanligt att de glömmer t ex Boarding Champagnen eller Amenity Kitet.
(Lyckades råka ut för båda i måndags)
Och då måste man våga säga till.
Många ovana sitter tysta som möss och är rädda att bli betraktade som jobbiga strebrar om man ber om t ex först champagne, sen vitt följt av rött o så lite dessertvin före cognacen till kaffet. (Och så lite vatten på sidan av)
Nog ganska typiskt svenskt att istället låtsas vara jättenöjd med ett par glas rött rakt igenom.

Håller med om det som sagts, moderata förväntningar, då brukar det mesta bli bra. Men flyger man F i stället för C, ska man ju förvänta sig lite mera. Men som framgått i Jacobs reportage finns det ju en spännvidd i servicen i båda klasser.

Hej! Vi har nu klarat av 1:à delen av våra flighter i Business. Måste säga att trots alla fakta bilder mm som jag googlat på så blev resan långt över förväntan. Allt klaffade perfekt, från proffsig incheckning till otrolig bra service ombord. Emirates chaufför service var också mycket smidig. Fick "lie flat" på CPH-DXB och enl Emirates så är det samma på DXB-MRU som nu väntar om ett par dagar. Flighten var i princip fullbokad i både frist & business men trots det så var personalen på topp under hela resan. Även priority på bagaget funkade perfekt & väskorna var där när vi kom igenom fasttrack i Dubai.

Toppen