Senaste nytt

Vad händer vid missad anslutning på 2 separata SJ-biljetter?

palmen

Moderator
Tittar på en hemresa från södra Sverige där jag skulle föredra att åka via Malmö och sen till Stockholm. Alla alternativen är dock på SJ att åka lokaltåg via Lund eller Hässleholm istället för via Malmö, innan man hoppar på X2000 till Stockholm.

Det finns en möjlighet att köpa två resor på SJ i "samma betalning/bokning". Men vad händer då om första tåget ner till Malmö blir försenat och jag missar anslutningen? Får man stå sitt kast då som med flygbiljetter när man bokar två "separata" biljetter och köpa ny biljett? Eller kommer man bokas om på nästa avgång till Stockholm?

Tiden och priset är likvärdigt i alla alternativen, så med ett Amex Platinum är det klart en fördel att åka via Malmö :)

Om det är helt OK och man har alla garantier om man köper 2 separata resor i samma bokning, hur mycket tid behöver man då ha för bytet? Går att boka med 4 minuters byte, men det är ju att be om problem helt klart och inte ett alternativ. Finns det någon minimitid man behöver förhålla sig till, typ som minimum connection time på flyget?
 

Jönsson

Medlem
Väldigt sen på bollen men för framtida hjälp så kan jag informera om att man på både sj.se och i appen kan söka en resa via en annan station. Vid bokning söker man först fram resultat med från, till och datum. Sedan väljer man filter och fyller i ”via”. Då visas resultaten för kombinationer av olika operatörer via den stationen. Man kan där också lägga till hur långt ett eventuellt stopp ska vara.
 
Toppen