Hej på er!
Lägger denna fråga här för jag är inte säker på vart den hör hemma
En vännina till mig hade en resa bokad till Bangkok (via Istanbul) från Stockholm med Turkish Airlines i februari. På grund av snökaos i Istanbul blev flighten från Stockholm inställd och hon blev ombokad att flyga via Helsinki med Finnair dagen efter. Frid och fröjd tänkte hon. När hon sen kom till Helsinki var hennes flight till Bangkok kraftigt överbokad och hon erbjöds €600 för att stanna kvar och ta nästa flight 8 timmar senare. Trots att vår tredje vännina redan då var nästan framme i Bangkok (hon flög direkt från London) bestämmde sig vännina nummer 1 för att ta kompensationen och stanna, det var trots allt nästan lika mycket som biljetten kostade från första början och hon var ju redan ett dygn försenad ändå. Finnairs representant sa åt henne att gå till service disken för att hämta ut sin voucher och en matbiljett. Sagt och gjort, hon kom till service disken men det visade sig att personalen hade några problem med att ställa ut hennes kompensation och nya biljett. Cirka en timma senare, när den överbokade flighten till Bangkok just lyft, kom Finnairs personal återigen fram till henne och meddelade att: Tyvärr, vi sa fel. Du kan inte få kompensation eftersom du inte var bokad med oss från början. Min vännina var då så frustrerad över att redan varit på resande fot i över 24 timmar men inte kommit längre än Helsinki, att hon inte orkade bråka utan nöjde sig med upgraderingen till Business class på flighten som skulle gå vid midnatt (och lounge access så klart).
Nu till min fråga… min spontana reaktion är så klart att Finnair borde bita i det sura äpplet, ge henne den kompensation dom faktiskt lovat och end of story. Men vad borde hon göra? Vilken kompensation har hon faktiskt rätt till?
Hon kom tillslut fram till BKK, och flighten hem gick utan problem… förutom att det blev 11h på TK med en stol som inte gick att fälla… så där med andra ord…
Tackar ödmjukast för era tankar
Aramisa
Lägger denna fråga här för jag är inte säker på vart den hör hemma
En vännina till mig hade en resa bokad till Bangkok (via Istanbul) från Stockholm med Turkish Airlines i februari. På grund av snökaos i Istanbul blev flighten från Stockholm inställd och hon blev ombokad att flyga via Helsinki med Finnair dagen efter. Frid och fröjd tänkte hon. När hon sen kom till Helsinki var hennes flight till Bangkok kraftigt överbokad och hon erbjöds €600 för att stanna kvar och ta nästa flight 8 timmar senare. Trots att vår tredje vännina redan då var nästan framme i Bangkok (hon flög direkt från London) bestämmde sig vännina nummer 1 för att ta kompensationen och stanna, det var trots allt nästan lika mycket som biljetten kostade från första början och hon var ju redan ett dygn försenad ändå. Finnairs representant sa åt henne att gå till service disken för att hämta ut sin voucher och en matbiljett. Sagt och gjort, hon kom till service disken men det visade sig att personalen hade några problem med att ställa ut hennes kompensation och nya biljett. Cirka en timma senare, när den överbokade flighten till Bangkok just lyft, kom Finnairs personal återigen fram till henne och meddelade att: Tyvärr, vi sa fel. Du kan inte få kompensation eftersom du inte var bokad med oss från början. Min vännina var då så frustrerad över att redan varit på resande fot i över 24 timmar men inte kommit längre än Helsinki, att hon inte orkade bråka utan nöjde sig med upgraderingen till Business class på flighten som skulle gå vid midnatt (och lounge access så klart).
Nu till min fråga… min spontana reaktion är så klart att Finnair borde bita i det sura äpplet, ge henne den kompensation dom faktiskt lovat och end of story. Men vad borde hon göra? Vilken kompensation har hon faktiskt rätt till?
Hon kom tillslut fram till BKK, och flighten hem gick utan problem… förutom att det blev 11h på TK med en stol som inte gick att fälla… så där med andra ord…
Tackar ödmjukast för era tankar
Aramisa