Senaste nytt

Vad gäller om man missar flyg pga check-in, och security proceduren?

Tackar. Med air side menar du att jag slipper cbp och security? Om så är fallet så inträder nästa problem - några timmar att slå ihjäl i loungen och spriten är ju fri :) ;)

Varsam med förkortningar :) På en inrikes resa i USA behöver du inte träffa CBP. Du talar om United States Custom and Border Patrol (US CBP). Däremot styrs säkerheten av en annan myndighet: The Transportation Security Administration eller TSA. Så svaret på din fråga är att du går genom TSAs säkerheten på utreseflygplatsen och stannar sedan på den säkra sidan på Dulles om ovan går.

Tackar :)

Så i värsta fall så blir det att hämta upp väskan - checka in den och gå igenom security och passcontoll?

Så mycket passkontroll brukar du väl inte behöva gå igenom, men ja, i värsta fall får du hämta upp väskan och checka in den igen för att sedan gå igenom security.

Kan någon annan intyga att security någonstans kan ta över 2 timmar, det låter fullständigt absurt för mig!? I synnerhet med tanke på att det ofta är begränsningar på att checka in bagage tidigare än 2-3 timmar före avgång. Hur går den ekvationen ihop?

Jag har varit nära att missa ett flyg en gång när security (inkl kön naturligtvis) tog uppåt 40 minuter totalt, hela avgångshallen var fullproppad med folk, men det var länge sen nu, på den tiden jag flög budgetflyg.
Jag har haft 1.45 i securityn när sas missat att skriva ut initialen till mitt förnamn på boardingkortet. Lyckades med nöd och näppe. Men som sagt är det inga konstigheter låter 2h helt absurt

Jag har haft 1.45 i securityn när sas missat att skriva ut initialen till mitt förnamn på boardingkortet. Lyckades med nöd och näppe. Men som sagt är det inga konstigheter låter 2h helt absurt

Det där är lite lustigt. Jag har, precis som många andra svenskar, mitt andranamn före mitt förnamn. Därför brukar jag ofta utelämna det när jag reser för att undvika problem. Vid något tillfälle har någon nitisk TSA-agent vägrat tro på att jag är jag och därför bokar jag ibland biljetter inrikes i USA med samtliga förnamn. Dock har jag noterat att det på biljetten alltid bara kommer ut förnamn och efternamn, så det verkar ju inte spela någon större roll...

Vid något tillfälle har någon nitisk TSA-agent vägrat tro på att jag är jag och därför bokar jag ibland biljetter inrikes i USA med samtliga förnamn.

Jag lyckades övertala en TSA-agent att Gustaf är en "hereditary title".

Tackar. Med air side menar du att jag slipper cbp och security? Om så är fallet så inträder nästa problem - några timmar att slå ihjäl i loungen och spriten är ju fri :) ;)

Spriten är sällan fri i lounger i USA.

LOL. Den var rätt bra. Jag vet inte om man ska skratta eller gråta faktiskt. Om de nu ska bry sig om att namnet stämmer, vilket är BS till att börja med, så kunde man ju hoppas att de var kompetenta nog att göra det...

Lite som när jag "senast" reste mkt i US of A (1997-2002). Jag lyckades nästan alltid övertyga gate personalen att jag jobbade på ett flygbolag i SE som hette Luftfartsverket (bidde en del uppgraderingar då ) :)

Toppen