Vad får man inte missa i Berlin?

60 tals historia, avsätt minst en timme för besöket.

Tunnel 57 – Wikipedia

wikipedia.ico

sv.wikipedia.org

Bästa stunderna jag haft i Berlin har varit varma sommarkvällar i Friedrichshain längs med kring Niederbarnimstr / Simon-Dach str på de egen ihopsnickrade träpall-utserveringarna vid någon av de otaliga späti samt på flertalet tyska sköna dive-barer i Neukölln.

Jag tycker att judiska museet är väldigt bra, framförallt om man tar sig lite tid och tittar på filmer och så!

Om man skall besöka Berlin första gången, föreslår jag att man lägger några kvällar att läsa på om Berlin, enligt mig så finns det ingen stad i Europa som har en sådan nutids historia som Berlin, en historia som under de senaste 90 åren har varit väldigt svårt att ta in även svårt att förstå att muren kunde öppnas så snabbt, samt att man som boende i östa Tyskland kunde få byta sina monopolpengar mot hårdvalutan D.Mark

När du besöker Berlin köp en 24 timmars biljett hos BVG deras kollektivtrafiks bolag, kortet gäller även från BER om du löser zon A B C ladda ner deras app i förväg, biljetten gäller även på DB tågen från BER.

Som vanligt åk inte tunnelbana, du ser och lär dig så mycket mer att åka buss och spårvagn.

800x600

Tickets, Fares and Route Maps

Information about ticket types, fare zones and route maps of public transportation in Berlin.

favicon.ico

www.berlin.de

011430121 skrev:Om man skall besöka Berlin första gången, föreslår jag att man lägger några kvällar att läsa på om Berlin, enligt mig så finns det ingen stad i Europa som har en sådan nutids historia som Berlin, en historia som under de senaste 90 åren har varit väldigt svårt att ta in även svårt att förstå att muren kunde öppnas så snabbt, samt att man som boende i östa Tyskland kunde få byta sina monopolpengar mot hårdvalutan D.MarkNär du besöker Berlin köp en 24 timmars biljett hos BVG deras kollektivtrafiks bolag, kortet gäller även från BER om du löser zon A B C ladda ner deras app i förväg, biljetten gäller även på DB tågen från BER.Som vanligt åk inte tunnelbana, du ser och lär dig så mycket mer att åka buss och spårvagn.Tickets, Fares and Route MapsInformation about ticket types, fare zones and route maps of public transportation in Berlin.www.berlin.deKlicka för att utvidga...
Tvärtemot sista meningen i detta citerade inlägget vill jag starkt rekommendera att åka tunnelbanan. Gärna linje U1 eller U2 som går från väst till öst. Passa gärna på åka U5 till Museuminsel som är en av de nyöppnade stationerna (öppnades i juli 2021). Arkitekturen på de olika u-bahn stationerna är också roligt att titta på.

Känner du för att träna upp flåset och inte har höjdskräck kan jag rekommendera att gå upp för de 285 trappstegen i Siegessäule och få en hissnande utsikt över straße 6e juni och Tiergarten! Besöket kostar 3,50€ och som vanligt i Tyskland så är det cash is king.

img_7961-jpeg.152077

Anton Clausén skrev:Tvärtemot sista meningen i detta citerade inlägget vill jag starkt rekommendera att åka tunnelbanan. Gärna linje U1 eller U2 som går från väst till öst. Passa gärna på åka U5 till Museuminsel som är en av de nyöppnade stationerna (öppnades i juli 2021). Arkitekturen på de olika u-bahn stationerna är också roligt att titta på.Klicka för att utvidga...
Mycket bra tips!

Lägger till denna specialare som jag själv provat, sightseeing på öppna vagnar i tunnlarna. En tvåtimmarstur med guidning (på tyska). Väldigt annorlunda men mycket intressant, särskilt om man gillar det "mystiska" eller hemlighetsfulla med tunnelbana bortom de allmänna utrymmena: https://www.bvg.de/en/service-and-support/discover-berlin/u-bahn-convertible

Måste bokas i tid, alltid utsålt!

https://www.businessclass.com/forum/attachments/cabrio1-jpg.152091/

https://www.businessclass.com/forum/attachments/cabrio4-jpg.152088/

https://www.businessclass.com/forum/attachments/cabrio3-jpg.152089/

https://www.businessclass.com/forum/attachments/cabrio2-jpg.152090/

Fan nu är man extra saltig att ens tyska är så gott som obefintlig. Detdär är ju hur häftigt som helst!

Jannes skrev:Fan nu är man extra saltig att ens tyska är så gott som obefintlig. Detdär är ju hur häftigt som helst!Klicka för att utvidga...
Jag kollade inte runt tillräckligt mycket, men deras sida var ju på engelska (förutom bokningsdialogen).

Det tolkar jag som att dom kanske pratar lite engelska ändå, var på en lite liknande båtresa i Paris på/i Saint-Martin där man åkte genom hela gamla kanalen under det dom byggt ovanpå.

Då blandade dom Franska och Engelska, man kan ju hoppas dom gör så här också! Annars är det ju bara coolt, hade nog åkt den ändå!

Det verkar vara på gång, men hinner de till mina planerade datum?

The moderation takes place generally in German via headset. A tour in English is planned for the second half of the year.Klicka för att utvidga...

Jannes skrev:Det verkar vara på gång, men hinner de till mina planerade datum?Klicka för att utvidga...
Spännande! Kommer försöka följa detta och se när möjligheten dyker upp. Föredrar personligen helt klart en tur på engelska. Sen verkar man ju skulla ha lite framförhållning oxå.

Jannes skrev:Det verkar vara på gång, men hinner de till mina planerade datum?Klicka för att utvidga...
Hojta om du behöver sällskap, vågar inte springa i tunnelbanetunnlarna här hemma i vuxen ålder tyvärr så vore kul att få göra det legit!

Minns ingen engelska från när jag åkte, möjligen säkerhetsinstruktionerna i början. Sen gick det i en rasande fart auf Deutsch.

Turen går på fredagkvällar. En tidig tur och en sen. Som ni såg på bilderna krävs hjälm. En information gavs att ”även om det är mycket ovanligt så har det ändå hänt att väntande resenärer på de stationer vi passerar blivit så glada av vår uppenbarelse att de försökt langa över en burk öl till oss”.

Vi fick ingen öl på vår tur men det var nästan obetalbart att se hur övriga resenärer på stationerna reagerade på godsvagnarna lastade med folk som drog in och förbi. Man måste vinka! (Nu vet jag hur kungen känner sig i kortege.)

Back