Senaste nytt

Vad är hållhaken med kreditkort - hjälp mig välja rätt!

Exakt!

Du menar att jag bör ha totalt tre Amex-kort kopplade till samma konto? Låter smart om jag kan ha ett ordinarie kort för mina egna utgifter, ett additional card (som jag precis upptäckte finns) för min del av de gemensamma utgifterna samt ett extrakort för min partner så att alla köp läggs samman på Amex Premium som har bättre eurobonusintjäning än MC. Sedan ha MC endast som reserv för de fall då Amex inte...
 
Det var detta jag tänkte på. Borde ge 25 500 poäng?

Ja sorry jag har räknat lite fel där ovan! Och om jag har SAS Eurobonus MC och spenderar 250 000 kr så bör det ge 25 000 poäng inte 37 500 (det är ju en uträkning för Amex Premium). Tog också i lite för mycket med hur mkt värvnings/nytt kort-bonus ger. Så 70 300 poäng på ett år, värt 140 600 med 2-4-1 voucher ska väl uträkningen resultera i då. Kanske dags att sluta laborera med siffrorna fram och tillbaka nu...
 
Sen blir det ju förmodligen fler poäng per år än man tänkt sig, med diverse kampanjer såsom dubbel poängintjäning vissa perioder, kanske en Amex-värvning eller bilhyra. Till detta lite medveten shopping via SAS shoppingportal. Min fru och jag siktade lite löst på att kunna åka på en årlig bonusresa inom Europa när vi skaffade våra kreditkort. Med facit i hand är det snarare longhaul i business som gäller + ev. Europa-resa. :)
 
Välkommen till forumet.
En sak jag undrar över, du skriver SAS Go för två med över 100.000 poäng?
Det räcker med en amex 2-4-1 och 100.000 för att åka SAS Business för er två.
 
Välkommen till forumet.
En sak jag undrar över, du skriver SAS Go för två med över 100.000 poäng?
Det räcker med en amex 2-4-1 och 100.000 för att åka SAS Business för er två.
Nja, han skriver att han får 70.000 poäng och värdet blir 140.000 med en voucher.

Men med den intjäningen så blir det två resor i C på tre år, vilket jag hade föredragit före tre ekonomiresor.
 
Det låter som att SAS AMEX Premium är ett bra val för dig. Även om du bara når upp i 70k poäng är du inte långt ifrån de 100k som krävs för business longhaul med sas, eller 110k för business till Nordamerika med star alliance.

För att utöka intjäning kan du tex värva din partner när ni spenderat 150k för att få vouchern, då får ni båda 12k poäng till så länge ni lägger 15k på det kortet (behöver inte använda det mer sen). Om ni gör en resa utanför Europa per år ger detta också lite poäng. Brukar finnas både Los Angeles och San Francisco för strax över 3000 SEK med sas och det ger 9k poäng.

Med rätt planering och optimering ska det inte vara omöjligt att komma upp i 100k poäng på ett år. Finns som sagt massa andra sätt att tjäna poäng, tex genom att hyra bil via avis.
 
Låter som du fått rätt råd gällande kort och som även nämns så kan du nog räkna med att tjäna ihop mer poäng än bara själva spenderingen. Beroende på var du bor så kan man tjäna poäng på restauranger och affärer, ofta 100poäng eller 50poäng / 100kr. Kalla kartan i SAS-appen så ser du vilka ställen som har detta. Sedan brukar man ju även göra en del nätköp och då gör man de givetvis via Shoppa och tjäna EuroBonus poäng - SAS för att på så sätt tjäna ytterligare poäng. Tror därför att ni lättare än vad du tror kan komma upp i tillräckliga poäng för en business. Väntar hellre några månder extra för poäng till business alt. SAS plus än att slösa iväg dem på ekonomibiljetter då de är så pass billiga idag och då inte riktigt ger ett mervärde som är värt själva poängsamlandet (enligt min åsikt).
 
Känns annars som att jag varit riktigt dum fram tills nu som endast kört med vanliga bankkort?
Vi har alla varit där, men nu när du har hittat hit till BC kommer du inte göra om sådana misstag.

Kostnaden för detta blir 395 kr (årsavgift SAS MC, ingen kortavgift AMEX första året) + 500 kr (pga köp i utländsk valuta), totalt 895 kr.
Det är halva avgiften för SAS EuroBonus World Mastercard första året så subtrahera 197,50 SEK första året.

Även om en resa i SAS Go kanske inte är målet för de flesta så känner jag att det verkar orimligt lätt att få ihop till detta även som vanlig Svensson.
Jag tycker nog att du har lite högre utgifter än en vanlig Svensson.

Missar jag något? Vad är hållhaken? Känner ni rent spontant att jag slösar min tid och energi med att jaga eurobonuspoäng och borde hålla mig till något kort med cashback? Kanske ska jag inte alls hålla på med kreditkort?
Så länge du inte är slarvig med din ekonomi (betala alltid räkningarna i tid!) eller har lätt för att överspendera så är det en utmärkt ide att ha kreditkort. Medel-Svensson är nog lite halvslarvig ibland och betalar inte alltid sina räkningar i tid och då tillkommer det dyr ränta som kortutgivarna tjänar bra på. Det är väl det som är hållhaken plus att en del av dina beräkningar innehåller engångsposter (välkomstbonusarna) och reducerade avgifter första året så från år två blir din kalkyl sämre.

Förresten, du kan enkelt få 5000 SEK i spend gratis genom att bli värvad till Billhop, då får du betala räkningar avgiftsfritt för upp till 5000 SEK. Läs lite reserapporter om resor i premiumkabin här på BC och se om klarar av att motstå frestelsen att bli poängjägare :)
 
Väcker denna tråd till liv igen nu iom förändringarna hos Amex. Tänker att det säkert finns några här som går i liknande funderingar som mig.

Kortupplägg/spendering
Har i nuläget Amex Premium (tre kort, mitt huvudkort, ett extrakort för mig och ett extrakort för mitt sambo) samt Sas MC (två kort, ett huvudkort för mig och ett extrakort för min sambo). Dvs. årsavgifter på 1620 kr respektive 911 kr. Jag gör egna och gemensamma inköp på mina två Amex, samt gemensamma inköp på mitt MC när Amex inte accepteras. Min sambo gör egna köp på sitt Amex och gemensamma köp på sitt MC. Inte den mest optimala lösningen sett till poängintjäning men så har det blivit och rullat på

De senaste tre åren har spenderingen/år i snitt varit 455 000 kr på Amex och 166 000 kr på Sas MC. En ganska stor bit av det som idag spenderas genom MC hade troligen kunnat läggas på Amex.

Har i nuläget alltså fem kort från två olika kreditgivare. Hade önskat fyra kort på en och samma kreditgivare egentligen, två för mig och två för sambon (för att kunna dela upp gemensam och egen spendering), men det hade ju kommit med en ganska mkt högre kortavgift eftersom det numera bara verkar ingå ett extrakort i årsavgiften.

Resande/prioriteringar
Reser kanske fem-sex gånger per år, varav kanske två-tre ut i Europa och två-tre inrikes (reser huvudsakligen med min sambo, så resandet kan egentligen räknas x2 för t.ex. intjäning av poäng). Har inte varit helt trogen SAS tidigare utan t.ex. ofta rest BRA inrikes. Det resandet lär nu läggas över på SAS, så kanske blir lite mer lojal framöver. Har inte heller varit helt trogen SAS vid resor ut i Europa, baserat på tillgänglighet och priser. Reser jag med SAS sker det oftast i SAS Go Smart.

För mig har prioritet varit 2-4-1-vouchern och möjligheten att kunna boka business på resor utanför Europa för poäng. Lounge, fast track etc. har inte varit en prio tidigare för mitt övriga resande. Kan finnas ett visst mervärde med det nu när BRA inte längre flyger från Bromma och mitt flygande med SAS från Arlanda därför lär gå upp.

Funderingar
Har inte tidigare skaffat Elite eftersom jag tänker att poängintjäningen inte varit hög nog för att motivera den extra vouchern, i relation till den rätt mkt dyrare årsavgiften. Funderar iom förändrigarna nu på att uppgradera till Elite, men frågan är om jag tycker att årsavgiften är värt det, särskilt som det nu skulle tillkomma extra avgifter för att ha fler kort än två (och jag vill gärna kunna separara privata och gemensamma inköp även framöver). Det kommer ju vara enda möjligheten till poängbokning av businessclass framöver, men jag vet fortfarande inte om jag tycker att min poängintjäning är hög nog för att behöva den där andra vouchern.

Skulle ju komma upp i silver på spend, men vet inte om förmånerna där heller är värda så mkt som den extra årsavgiften innebär - och jag skulle ju med min spendering och resmönster fortfarande vara en bit från guld. Skaffar jag Elite avslutar jag nästan helt säkert MC, så skulle visserligen spara in en del där.

Funderar också på att behålla Amex Premium, men värdet på detta försämras ju rätt rejät, vet inte om det blir värt det för möjligheten att resa Premium Economy.

Är lite nyfiken på vad andra i liknande situation (eller bara ni businessclass-proffs) hade gjort?
 
Väcker denna tråd till liv igen nu iom förändringarna hos Amex. Tänker att det säkert finns några här som går i liknande funderingar som mig.

Kortupplägg/spendering
Har i nuläget Amex Premium (tre kort, mitt huvudkort, ett extrakort för mig och ett extrakort för mitt sambo) samt Sas MC (två kort, ett huvudkort för mig och ett extrakort för min sambo). Dvs. årsavgifter på 1620 kr respektive 911 kr. Jag gör egna och gemensamma inköp på mina två Amex, samt gemensamma inköp på mitt MC när Amex inte accepteras. Min sambo gör egna köp på sitt Amex och gemensamma köp på sitt MC. Inte den mest optimala lösningen sett till poängintjäning men så har det blivit och rullat på

De senaste tre åren har spenderingen/år i snitt varit 455 000 kr på Amex och 166 000 kr på Sas MC. En ganska stor bit av det som idag spenderas genom MC hade troligen kunnat läggas på Amex.

Har i nuläget alltså fem kort från två olika kreditgivare. Hade önskat fyra kort på en och samma kreditgivare egentligen, två för mig och två för sambon (för att kunna dela upp gemensam och egen spendering), men det hade ju kommit med en ganska mkt högre kortavgift eftersom det numera bara verkar ingå ett extrakort i årsavgiften.

Resande/prioriteringar
Reser kanske fem-sex gånger per år, varav kanske två-tre ut i Europa och två-tre inrikes (reser huvudsakligen med min sambo, så resandet kan egentligen räknas x2 för t.ex. intjäning av poäng). Har inte varit helt trogen SAS tidigare utan t.ex. ofta rest BRA inrikes. Det resandet lär nu läggas över på SAS, så kanske blir lite mer lojal framöver. Har inte heller varit helt trogen SAS vid resor ut i Europa, baserat på tillgänglighet och priser. Reser jag med SAS sker det oftast i SAS Go Smart.

För mig har prioritet varit 2-4-1-vouchern och möjligheten att kunna boka business på resor utanför Europa för poäng. Lounge, fast track etc. har inte varit en prio tidigare för mitt övriga resande. Kan finnas ett visst mervärde med det nu när BRA inte längre flyger från Bromma och mitt flygande med SAS från Arlanda därför lär gå upp.

Funderingar
Har inte tidigare skaffat Elite eftersom jag tänker att poängintjäningen inte varit hög nog för att motivera den extra vouchern, i relation till den rätt mkt dyrare årsavgiften. Funderar iom förändrigarna nu på att uppgradera till Elite, men frågan är om jag tycker att årsavgiften är värt det, särskilt som det nu skulle tillkomma extra avgifter för att ha fler kort än två (och jag vill gärna kunna separara privata och gemensamma inköp även framöver). Det kommer ju vara enda möjligheten till poängbokning av businessclass framöver, men jag vet fortfarande inte om jag tycker att min poängintjäning är hög nog för att behöva den där andra vouchern.

Skulle ju komma upp i silver på spend, men vet inte om förmånerna där heller är värda så mkt som den extra årsavgiften innebär - och jag skulle ju med min spendering och resmönster fortfarande vara en bit från guld. Skaffar jag Elite avslutar jag nästan helt säkert MC, så skulle visserligen spara in en del där.

Funderar också på att behålla Amex Premium, men värdet på detta försämras ju rätt rejät, vet inte om det blir värt det för möjligheten att resa Premium Economy.

Är lite nyfiken på vad andra i liknande situation (eller bara ni businessclass-proffs) hade gjort?
Ni har ju ändå hög spend, antar att det inte är ett alternativ men kör du consicous traveller (5k) + har ett SAS MC Prem (min 6k) så skulle ni relativt enkelt nå Gold enbart på spend. I det fallet behövs ”bara” 566k spend på Amex. Ni kör aldrig hyrbilar? Du skulle ju även få in några poäng på er SAS flyg. Så antagligen skulle de krävas mindre.

Med er spend skulle ni förmodligen med poängoptimering kunna få använding av 2 vochers per år, om ni nu vill åka long haul 2 gnger.
 
Toppen