Senaste nytt

Vad är det med folk och att sätta sig på fel plats?

Ofta möts man av oförstående kabin-personal - det finns en anledning till att jag bokat just den här platsen första minuten det var möjligt. Många inser inte det.
Detsamma gäller på long-haul - jag bokar plats vid bokningen FÖR ATT JAG VILL HA JUST DEN PLATSEN FÖR MITT VÄLBEFINNANDE!

Vad händer om jag då går av flyget strax innan dörrarna stängs? På JFK lär det ju bli problem att få ny "slot" om mitt bagage ska lastas av....

Det händer då och då, ibland pga dålig syn, ibland pga man hoppas att personen som fått platsen dyker inte upp. Men oftast, i 99% av fallet det är "as a courtesy to the next passenger please warm up the seat" :D

Detsamma gäller på long-haul - jag bokar plats vid bokningen FÖR ATT JAG VILL HA JUST DEN PLATSEN FÖR MITT VÄLBEFINNANDE!

Håller med helt och hållet, det är ju därför man hänger på låset när web-check in börjar, för att det är en speciell plats man är ute efter. Alternativt att man har valt just en viss plats när man bokar resan ett halvår i förväg.

Det händer titt som tätt, såklart gör även vana resenärer (mig inkluderad) fel ibland. På ett Lufthansaflyg Frankfurt-Malaga för nästan 10 år sedan gave gate-agenten mitt boardingkort till herren framför mig och jag fick hans. Jag märkte detta först på planet då jag hade en plats i affärsklass med ett annat namn. Således gick jag bak till platsen jag mindes att jag hade och där satt mannen framför mig. Jag förklarade att han fått fel boardinkort så han gick till sin plats framför skynket och jag satte mig på min plats där bak. Lustigt att han inte märkt att han satt i ekonomiklass. En amerikan som nog druckit någon öl på flygplatsen såg vårt byte och att mannen lämnat kvar sin väska i hatthyllan ovanför min plats. Han kallade på flygvärdinna och började tjata om terrorister och skumraskaffärer. Lyckligtvis kunde jag på tyska förklara hur det gick till och amerikanen fick lugna ner sig..

För några år sedan flög jag med familjen Lufthansa Frankfurt-Jakarta. Det var ett långt flyg i ekonomiklass men vi lyckades få fönster+gång med mitten ledig för både mig och flickvännen samt brorsan och hans fru. Innan avgång kollade vi många gånger på säteskartan för att se att platserna förblev så. Väl på planet satte sig en ung man mellan brorsan och hans fru. Vi försökte flera gånger undra om han satt rätt, men inga av de fyra språk vi försökte med bet på honom. Stackars brorsan var rätt olycklig att bli av med den lilla komfort vi hoppats på men till sist lyckades jag få honom att visa sitt boardingkort och att hans plats var på motsatt sida av planet. Slutet gott.

Jag satte mig helt omedvetet på fel plats en gång LHR-ARN med SAS, en rad bakom där jag egentligen skulle sitta. Men det var egentligen inget speciellt med någon av platserna, tror inte ens att jag hade valt när jag checkade in. Killen som hade platsen jag satt mig på bordade ganska sent, så när han kom så satt de flesta redan ner, så han tog min plats istället när vi rett ut misstaget (han reste också ensam). Det verkade inte som att det spelade någon större roll för honom (det var inga speciella platser som sagt) men lite skämdes jag...

Det värsta misstaget jag varit inblandad i var mitt fel. Vi skulle åka tåg till Fauske, vilket innebär nattåg Stockholm-Trondheim och sedan ytterligare ett nattåg på den norska sidan. I Norge har de den trevliga vanan att ställa upp nattågen vid perrongen redan tidigt på kvällen, flera timmar före avfärd, så att man kan gå och lägga sig tidigt även om tåget inte går förrän halv tolv. Så vi var tidigt ombord i Trondheim och hade bäddat ner oss när det kom ett sällskap till och ville in i vår kupé.

Det visade sig att vi hade biljetter till fel datum. Resebyrån hade bokat in båda tågresorna på samma dag, och jag hade missat att dubbelkolla.

Men vi hade ju redan lagt oss i sängarna, så konduktören lät oss behålla dem, och de andra fick åka sittvagn hela natten. Pinsamt!

På ett SAS-flyg Helsingfors-Stockholm för några år sedan flög jag med min fru Maria. Vi hade första raden precis bakom ekonomi extra. När måltidsvagnen gått igenom ekonomi extra kom de till oss och flygvärden frågade Maria om det var hon som var Maria. Ja, svarade hon och fick en måltid från extra. Vi var förvånade och det var inte förrän frun mumsat i sig hälften som det slog mig att det framför min fru satt en kvinna som bytte plats till bak i planet när påstigningen var slut. Antagligen hette hon också Maria och hade sagt till personalen att hon flyttat bak. Snällt av personalen att komma med måltid ändå även om det (tyvärr) blev till fel person.

Toppen