Låter det vara osagt, kan inte påminna mig om att jag läst någon som lyckats med det. Men helt otänkbart är det inte, dock ska man inte få poängen om man redan är kund.
Det är ju direkt fusk och mot hela principen för programmet.
Värvningen finns till för att få in nya kunder. Om man missbrukar det här kommer det naturligtvis att dras in för alla.
Det står i Amex villkor att hittar de fusk, särskilt i relation till förmåner/utbetalningar så kan dessa avbrytas och eller återkrävas samtidigt som kontot stängs ned.
Det är ju direkt fusk och mot hela principen för programmet.
Värvningen finns till för att få in nya kunder. Om man missbrukar det här kommer det naturligtvis att dras in för alla.
Det står i Amex villkor att hittar de fusk, särskilt i relation till förmåner/utbetalningar så kan dessa avbrytas och eller återkrävas samtidigt som kontot stängs ned.
Du har en poäng, i synnerhet om villkoren säger så. Å andra sidan: Om Amex har en kund som betalar 6000 kr per år samt provisioner och nu vill betala ytterligare 4000 kr så kan de gott bjuda på lite poäng till en trogen kund. De lär ju inte undgå att se att man är kund sedan innan och en god kund med två kort är nog minst lika mycket värd som en ny kund som testar gratis i tre månader.
Jag har Elite och såg att jag handlat för 500tkr på det och skaffade ett Premium förra veckan. Tog min egna länk och efter 2 dagar hade jag fått värvningsbonus. Jag har tanken att spendera 150tkr även på premiumkortet. Om det var ett misstag att använda sin egna länk återstår väl att se, men har svårt att tro att Amex tycker det är fel. De har ju fått en ny kortkund där jag betalar årsavgiften. Om jag eller någon annan får bonus bör spela mindre roll. Det som uttryckligen är fel enligt villkoren är att erbjudandet enbart gäller om man inte är Amex kund sedan tidigare men det bör åligga Amex att kontrollera.
Det finns inget hinder för att värva sig själv med sin egna länk MEN räkna inte med några poäng för det.
Villkoret för att man ska få poäng för värvningen är ju att den man värvar inte har haft AmEx sista sex månaderna (eller är det ännu längre period?) och om man värvar sig själv bryter man rätt uppenbart mot den regeln...