Senaste nytt

Världens veligaste söker tips...

ulagun

Medlem
Besökte Venedig förraåret.
Min åsikt dyrt trångt och turistiskt
Fru Ulagun däremot blev hänförd ja nästan smått romantisk efter drygt 40 års äktenskap.
Detta med hotell var inte lätt. .Många som på bild verkar mysiga är i verkligheten ganska sunkiga, dessutom svåra att ta sig till med bagage.
Vi bokade Hilton Garden efter rekommendation. Typisk Hiltonbunker mellan stan och flygplatsen.
Visade sig vara helt rätt. Bra hiltonstandard med hyfsade priser. Går buss flera gånger i timmen både till flygplatsen samt viktigast in till Venedig som tar ca. 15 minuter.
Faktiskt ganska skönt komma bort från allt kanalande och ta ett dopp i utomhuspoolen,
Finns en liten restaurang knappt 100 meter norr om Hilton som serverar god mat till helt andra priser än Hiltons
 
NU har världens veligaste äntligen bokat flyg!
Till Venedig
Hem från Bologna
:D

Nu ska vi bara bestämma resten. Typ hotell i Venedig (inte lätt!), rutt där ifrån (tänkte oss lite norr över, via Verona och/eller Bergamo och sen ner mot Genova - kusten - Relais Torres - Florence), vilken bil man ska hyra, hotell att bo på, saker att se osv osv
Men vi är på god väg, och det känns kalas.

Tack alla för input, fortsätt gärna att dränka oss i idéer!

Det blir en kanonresa! Missa inte operan i Verona och kolla Bergamo med @Palazzi
ClubCarlson har en del hyrbilserbjudanden (Budget var bäst för Italien vad jag kunde se) Club Carlson Promotions

Men de kedjorna är ju dock inte billigast.
 

Palazzi

Medlem
Jag skickade svar på ett PM från @Sofia , men det var utan att ha läst tråden inser jag.

Venedig-Verona-Desenzano del Garda-Bergamo-Cinque Terre (bo i La Spezia) - Florens - Bologna

Bra variation på platser, och inte värst mycket omvägar. Jag skulle själv ha hoppat över Florens, men förstår att man vill dit om man inte har varit där innan :)

I Desenzano behöver man inte bo över, utan ta er tidigt från Verona och spendera hela dagen vid Garda. Ta också en båttur T/R till närliggande Sirmione där man kan bada. På kvällen åker ni upp mot Bergamo och checkar in.

Jag har ingen aning om vilken budget ni tänkt er för hotell.Skulle jag välja hade det blivit Mgallery i Venedig och Florens, Mercure i Bergamo och fristående hotell i både La Spezia och Bologna.

Ett något billigare, men bra och smidigt, alternativ är att boka allt på NH Hotels.
Enda kedjan som har bra (okey iaf) hotell i alla de orter jag listat.
 
Last edited:

Nilann

Medlem
Venedig är ett av våra absoluta favoritmål. Vi brukar bo på Giudecca; antigen Hilton Molino Stucky eller lägenhetshotellet Residenza Grandi Vedute. Hilton är dyrt under juli, från 332 Euro i juli, men om ni har Hiltonpoäng kan ni klara er med 84.000 poäng per natt. Grandi Vedute kan ni få för ca 2.000 SEK per natt. Det ligger precis bredvid Hilton, med fantastisk utsikt och man har gratis tillgång till Hiltons båt som går till Zattere eller San Marco ca en gång i timmen.
Förutom Hiltons shuttleboat ligger vaporettihållplatsen Palanaca ett par hundra meter bort. Ett åkkort är ett absolut måste i Venedig.
Förutom alla turistfällor finns många fina platser att upptäcka. Gå på en större turistgata och sväng till vänster eller till höger och ni befinner er i en annan värld. Inga turister, äldre människor som sitter och pratar utanför dörren, tvättlinor över gatan, mysiga små lokala trattorior, vi älskar det.
Gå en promenad till Pescherian, vid Rialtobron, en marknad med mängder av fisk och skaldjur, grönsaker och ost. Rätt mycket turister men lokalbefolkningen är i majoritet. Ett glas Prosecco på Bancogiros uteservering, där man sitter precis vid Canal Grande med utsikt över Rialtobron, är väldigt gott.
Trevliga öar att besöka är Burano och Torcello. I stället för att åka båten från Fondamente Nove(Linea 12) där det är fullt med turister, är det trevligare att ta en vaporetto till Lido och sedan åka Linea 14 till Burano. Trattoria da Romano på Burano har en trevlig uteservering och god mat, främst fisk och skaldjur.
Ett måste om man är ute på öarna är en lunch på Locanda Cipriano på Torcello. Man sitter ute i en fantastisk trädgård, mat och service är riktigt bra. Miljön! Resan med båt från Burano till Torcello tar mindre än 10 minuter.

Som sagt Venedig är en av våra absoluta favoriter och nästa besök blir den 20 april.
 
Toppen