Senaste nytt

Värdering av eurobonuspoäng (köpa)

Hur mycket skulle du KÖPA 10.000 för?

  • Lägre

  • 500 kr

  • 1000 kr

  • 1500 kr

  • 2000 kr

  • 2500 kr

  • 3000 kr

  • Högre


Results are only viewable after voting.

gdaily

Medlem
Teoretisk fråga fär att se vad folk värderar sina SAS-poäng till. Handen på hjärtat, vilket är det högsta belopp du skulle vara beredd att KÖPA 10.000 poäng för?

Du kan rösta på två alternativ, så om du skulle köpa för 2500 kr så kryssar du i 2000 kr och 3000 kr.
Skulle du däremot köpa för 2000 kr så väljer du bara det.
 

Delayed

Medlem
Teoretisk fråga fär att se vad folk värderar sina SAS-poäng till. Handen på hjärtat, vilket är det högsta belopp du skulle vara beredd att KÖPA 10.000 poäng för?
Tycker det är helt omöjligt att besvara då det helt beror på.

Säg att jag sitter med noll poäng på kontot. Då skulle jag knappt betala något för att få ynka 10 k poäng.

Säg istället att jag sitter med 440 k poäng som brinner inne imorgon. Råkar ha en hög med 2-4-1 som av en slump också brinner inne i morgon och har hittat tillgänglighet på drömresan i first för 450 k poäng till halva släkten. Då skulle en krona eller två per poäng verka riktigt prisvärt...
 

MrDollar

Medlem
Tycker det är helt omöjligt att besvara då det helt beror på.

Säg att jag sitter med noll poäng på kontot. Då skulle jag knappt betala något för att få ynka 10 k poäng.

Säg istället att jag sitter med 440 k poäng som brinner inne imorgon. Råkar ha en hög med 2-4-1 som av en slump också brinner inne i morgon och har hittat tillgänglighet på drömresan i first för 450 k poäng till halva släkten. Då skulle en krona eller två per poäng verka riktigt prisvärt...
+1
 

gdaily

Medlem
Tycker det är helt omöjligt att besvara då det helt beror på.

Säg att jag sitter med noll poäng på kontot. Då skulle jag knappt betala något för att få ynka 10 k poäng.

Säg istället att jag sitter med 440 k poäng som brinner inne imorgon. Råkar ha en hög med 2-4-1 som av en slump också brinner inne i morgon och har hittat tillgänglighet på drömresan i first för 450 k poäng till halva släkten. Då skulle en krona eller två per poäng verka riktigt prisvärt...
Det är tvärt om medvetet valt för att det inte ska finnas några marginaleffekter, ni har ingen 2-4-1 ni vill använda som stökar till det osv. Jag har en pappersalapp som det står 10k poäng på, all lösa in hos SAS. Vad får jag för bud?
 

dino_81

Medlem
Mitt absolut högsta pris för att köpa 10'000 EuroBonus-poäng är 1000:-.

Men då skulle förutsättningen vara att jag verkligen behövde poängen, kanske för en inrikes t/r med kort varsel.

Att köpa poäng enligt den tariffen för att enkom kunna resa en långresa med första klass är för mig inte aktuellt. Det skulle då bli 19'500:- vilket kanske blir ungefär 2/3 som att åka en betald resa till samma resmål i affärsklass. Prisvärt kan tänkas men jag skulle nog ändå valt att köpa resan i affärsklass dels för att tillgängligheten/flexibiliteten är högre men dels för att en sådant köp renderar andra fördelar så som statuspoäng etc. Snurrigt resonemang kanske en del tycker?

Som avhandlats i den andra tråden sållar jag mig till de som säger att det är otroligt svårt att "värdera" sitt (eller andras) innehav och framtida införskaffade av poäng.

Generellt tror jag att poängens värde överskattas och att hetsjakten på poängen gör oss blinda.

Ett annat sätt att värdera poängen kan ju också vara hur mycket extra kostnader man drar på sig för att tjäna in poängen? Jag tänker på dyra elavtal, onödiga matkassar och prenumerationer samt annat som införskaffas bara för att tjäna in några extra poäng...?

Summan av kardemumman, jag skulle maximalt betala 1000:- för 10'000 EuroBonus-poäng.
 
Toppen