Senaste nytt

Vänder gäller om man missar första leget?

Axxo

Medlem
Jag och min vän tänkte boka GBG-FRA-MEX. Min vän kommer i så fall flyga in från utlandet kvällen innan. Vi undrar nu vad som händer om man missar det första leget. Vi kommer boka biljetterna med en voucher.

Kan han på något sätt flyga från Frankfurt om hans flyg skulle bli inställt dagen? (Det är en separat bokning till Gbg Dagen innan)

Är det helt kört i så fall?

Jag och min vän tänkte boka GBG-FRA-MEX. Min vän kommer i så fall flyga in från utlandet kvällen innan. Vi undrar nu vad som händer om man missar det första leget. Vi kommer boka biljetterna med en voucher.

Kan han på något sätt flyga från Frankfurt om hans flyg skulle bli inställt dagen? (Det är en separat bokning till Gbg Dagen innan)

Är det helt kört i så fall?
Missar han sträckan GOT-FRA makuleras hans ut- och hemresa. Kanske kan han boka om men känns osannolikt att tillgänglighet finns i så sent skede. Är ni dessutom på samma bokning blir det ju ännu krångligare (att boka om honom).
Säg till honom på skarpen, ”get your ass to GOT!” :D

Missar han sträckan GOT-FRA makuleras hans ut- och hemresa. Kanske kan han boka om men känns osannolikt att tillgänglighet finns i så sent skede. Är ni dessutom på samma bokning blir det ju ännu krångligare (att boka om honom).
Säg till honom på skarpen, ”get your ass to GOT!” :D
Tack :)

Tänker worst case senario :)

Är ni på olika bokningar bör det ju gå att ändra hans bokning till att vara direkt från Frankfurt genom att ta bort ett leg. Så länge detta görs 24h innan så är det ju en vanlig EB-ombokning, vilket är helt inom ramarna. Men det blir som herr basic nämner antagligen problem om ni ligger på samma bokning. Särskilt om det är så att ni har en voucher som "håller ihop" bokningarna - delar ni på dem då så ryker ju rabatten från den ena.

Så slutsatsen håller jag med om - han får se till att inte missa flyget :)

Bäst är ju såklart om din vän har möjlighet att komma till Göteborg lite tidigare så att det finns större marginal om det blir förseningar/inställda flyg. Om detta inte går så kan ju ett annat alternativ (fortfarande inte helt säkert, men flyttar risken till ett annat ställe och kanske skapar andra möjligheter att bygga marginal) vara att boka bonusresan med start i Frankfurt istället och låta din vän flyga dit istället för till Göteborg. Då finns troligtvis större möjligheter att ta sig dit på alternativa sätt vid behov. Detta innebär ju dock förstås att du behöver boka en separat biljett GOT-FRA och eftersom den då är på en separat bokning så bör du ju boka den med god marginal och helst åka ner dagen innan.

Toppen