Senaste nytt

Utveckling av nya tjänster med api.flysas.com

Kommer man behöva logga in på SAS och Amex via appen? Det här är inte mitt område så jag blir lite misstänksam att logga in hur som helst.

Ja, man anger sina inloggningsuppgifter till SAS och Amex i appen. Helt klart sunt att vara skeptisk till en random person på nätet som påstår sig ha en app! ;). Skicka ett SMS till mig så kan jag verifiera att jag står bakom...

Trevligt!

Ligger koden någonstans, alternativt har du skrivit ner vad du hittat om Amex apierna? Egentligen intresserad av en app men helt klart intresserad av datan :)

Hela koden ligger inte någon stans ännu, men så här ser koden för inloggning och hämtande av info ut. (fan, formateringen blev skit... )

fun loginAMEX(login: String, password: String, callback: () -> Unit) {
val queue = Volley.newRequestQueue(this)

val url = "https://global.americanexpress.com/myca/logon/emea/action/login"

val request = object : StringRequest(Request.Method.POST,
url,
Response.Listener<String> { response ->
appendMessage("Inloggning amex.se OK")
amexLogin = true
callback()
},
object : Response.ErrorListener {
override fun onErrorResponse(error: VolleyError?) {
appendMessage("Fel vid inloggning mot amex.se: " + error.toString())
}
}
) {
override fun getParams(): MutableMap<String, String> {
val params = HashMap<String, String>()
params["request_type"] = "login"
params["Face"] = "sv_SE"
params["REMEMBERME"] = "on"
params["DestPage"] = "American Express - Login"
params["Logon"] = "Logon"
params["UserID"] = login
params["Password"] = password
return params
}

override fun getHeaders(): MutableMap<String, String> {
val headers = HashMap<String, String>()
headers["Origin"] = "American Express Credit Cards, Rewards, Travel and Business Services"
headers["Content-type"] = "application/x-www-form-urlencoded; charset=UTF-8"
headers["Accept"] = "*/*"
return headers
}
}

queue.add(request)
}

fun getAMEXinfo() {
val queue = Volley.newRequestQueue(this)

val url = "American Express/Logon to Account Access"

val request = object : StringRequest(Request.Method.GET,
url,
Response.Listener<String> { response ->
val spending = getStringBetween(response, " till en summa av ", " kronor du behöver handla")
if (spending != null) {
val spendToday = spending.toInt()
setInfo(R.id.spend_today, NumberFormat.getIntegerInstance().format(spendToday) + " kr")

val today = Calendar.getInstance()
val doy = today.get(Calendar.DAY_OF_YEAR)
val maxDoy = today.getActualMaximum(Calendar.DAY_OF_YEAR)

setInfo(R.id.spend_1231, NumberFormat.getIntegerInstance().format(spendToday * (maxDoy / doy.toFloat())) + " kr")
}
},
object : Response.ErrorListener {
override fun onErrorResponse(error: VolleyError?) {
appendMessage("Fel vid hämtande av info från americanexpress.com: " + error.toString())
}
}
) {
override fun getHeaders(): MutableMap<String, String> {
val headers = HashMap<String, String>()
headers["Accept"] = "*/*"
return headers
}
}

queue.add(request)
}

Ja, man anger sina inloggningsuppgifter till SAS och Amex i appen. Helt klart sunt att vara skeptisk till en random person på nätet som påstår sig ha en app! ;). Skicka ett SMS till mig så kan jag verifiera att jag står bakom...
Det är onekligen en av utmaningarna att vara säker på att en app inte skickar vidare användarnamn/lösenord någon annan stans. Det skulle kunna få ganska tråkiga konsekvenser ganska snabbt.

I detta fall kan jag inte låta bli att intyga att Fredrik är en hyvens person. Vi jobbade ihop en gång för länge sedan, och då var han i alla fall en rättskaffens man. ;) Men hur trovärdigt är det att en snubbe på Internet intygar en annan snubbe på Internet. :)

Är det någon som har koll på sommar och vintertabell för MIA (till och från OSL/CPH/ARN)?. Jag har precis lagt in veckodagarna som de ser ut i februari 2019 men det gäller väl inte hela året. Jag kan förstås söka på sas.se för olika tidpunkter, men jag misstänker att några här kan det som ett rinnande vatten. Behöver inte brytdatum utan alla aktuella veckodagar per sträcka.

Det är väl en säsongslinje som ligger nere från april till oktober?
Ja ARN ligger nere, men OSL/CPH finns kvar. Frågan är om det är samma veckodagar. Även fråga om det är samma dagar för ARN mars 19 som november 19.

Det jag försöker göra här är att minimera anropen till APIet ytterligare. Om det finns en enkel regeluppsättning behöver jag inte ställa frågan på datum som saknar flygningar. Blir det för meckigt får jag fråga på alla datum.

kortare tid det är nedlagt, men nog gör de uppehåll från CPH och OSL också.

I perioden fra 6. mai til 26. september 2019 vil SAS derfor ikke fly direkte fra Skandinavia til Miami

Ombooking bli som følger i følge SAS:

Fra 6 mai til 26 september:

København – Boston daglig med avgang kl 12:50, ankomst kl 14:55
Boston – København daglig med avgang kl 17:40, ankomst kl 06:55

Fra 27 september til 26 oktober reduseres det til 3 ukentlige avganger slik:

København – Boston på mandag, torsdag og søndag. Avg 12:50, ank 14:55
Boston – København på mandag, torsdag og søndag. Avg 17:40, ank 06:55

SAS sommerlukker Miami-ruten - FinalCall.travel Norge

Jag letar efter en weekendresa och insåg att det inte var helt enkelt att söka. Har därför lagt ut en ny version med stöd för veckodagar. Standard är nu 0-7 dagar så om man väljer ut tors,fre och hem sön,mån får man ett veckoslutssök. Söker man från Europa/Scandinavien får man nu även träffar på hemresa till annan ort. Ex ARN-EWR-OSL. Kanske borde det göras valbart men man kan komma runt det genom att explicit söka ARN-EWR.

Skrik till om ni hittar några fel.

EDIT: Gör man ovanstående sökning för två i business på alla visumfria destinationer får man 35 möjliga helgresor.

Toppen