Utlandsvänligt kort

Mangostan skrev:Ja, jag jämförde med Skandias bankkort, men det spelar ingen roll när vi diskuterar utlandsköp som vi gör i denna tråd,eftersom bankkortet ger 10 p/100 kronor för köp i utlandet (men bara 5 i Sverige)och samma valutapåslag som kreditkortet. Jag ser f ö att jag felaktigt angav valutaväxlingspåslaget till 1,75 % för Skandias kort, men det är ju 1,65 %. Fördelen med att ha båda Skandiakorten är att man kan använda kreditkortet för köp och bankkortet för uttag (ingen uttagsavgift till skillnad från kreditkortet). Den månatliga avgiften för bankkortet på 20 SEK spar man snabbt in om man som jag gör fler än åtta bankomatuttag per år (240 kr i årsavgift för bankkortet och minst 30 kr per uttag för kreditkortet).Klicka för att utvidga...

Stämmer verkligen det fetstilta ovan? Hittar ingen info om att det skulle vara 10p/100kr utomlands på deras hemsida.

dayone skrev:Stämmer verkligen det fetstilta ovan? Hittar ingen info om att det skulle vara 10p/100kr utomlands på deras hemsida.Klicka för att utvidga...
Bra att du reagerade på detta! Jag har levt i tron att det var på detta viset och använde det gröna debitkortet utomlands så sent som för någon vecka sedan trots att jag även har kreditkortet. Jag avslutade nyss en chatt med Skandias kundtjänst och de bekräftade att det enbart är 5 p/100 kr som gäller för det gröna debitkortet oavsett var köpen görs. När jag hävdade att det var 10 p utomlands när jag skaffade kortet i november 2015 så kollade han upp det och hittade en kampanj som gällde till årsskiftet som innebar just dubbla poäng. Snopet för mig, men det kan jag leva med. Återigen, mycket bra att du ifrågasatte min felaktiga information! Jag ska nu avsluta mitt kreditkort hos Skandiabanken eftersom de har infört en månadsavgift på 20 kr och i stället skaffa SAS MC som jag snart kommer att få gratis när jag äntligen blir Guldmedlem hos SAS.

martin.agren skrev:Perfekt, om du inte får någon skillnad på uttagen så är jag då en som kommer klippa "Mitt Kort". Förutom att kursen kanske är lika så tillkommer ränta och Santander verkar vara halvt ockrare om man skulle råka missa en inbetalning med någon enstaka dag.Klicka för att utvidga...

Klipp på, det var samma kurs igen :-(. Så samma kurs med Eurocard med valutapåslag på 1.25% och Santander Mitt kort som hävdar inte ha valutapåslag. P.g.a. räntan blir då Mitt kort sämre än Eurocard. Det enda som får mig att vilja behålla kortet är självriskeliminering för hyrbilar, jag kommer nog bara använda det för just detta ändamål framöver.

Kundtjänstens "förklaring":

"Vi följer Mastercards valutakurser. Det stämmer att Mitt Kort inte har någon valuväxlingsavgift. Vi kan inte svara på hur det fungerar med Eurocard. Vänliga hälsningar"

Juraj skrev:Kundtjänstens "förklaring":"Vi följer Mastercards valutakurser. Det stämmer att Mitt Kort inte har någon valuväxlingsavgift. Vi kan inte svara på hur det fungerar med Eurocard. Vänliga hälsningar"Klicka för att utvidga...

Goddag yxskaft, de är ju ett mastercard också.

Juraj skrev:Kundtjänstens "förklaring":"Vi följer Mastercards valutakurser. Det stämmer att Mitt Kort inte har någon valuväxlingsavgift. Vi kan inte svara på hur det fungerar med Eurocard. Vänliga hälsningar"Klicka för att utvidga...

martin.agren skrev:Goddag yxskaft, de är ju ett mastercard också.Klicka för att utvidga...
Om du kollar kontoutdraget (där står växelkursen) och jämför med publicerad kurs, vad får du då?

Welcome to MasterCard's Currency Conversion Tool| MasterCard®

Uttagen som jag gjorde den 18:e bokfördes på båda korten den 20:e med växlingskursen på 0.13257. Växlingskursen som jag får med verktyget som du länkade till är 0.131971. Fast relationen mellan dem två växlingskurserna är inte sådan att påslaget här blir 1.25%.

Juraj skrev:Uttagen som jag gjorde den 18:e bokfördes på båda korten den 20:e med växlingskursen på 0.13257. Växlingskursen som jag får med verktyget som du länkade till är 0.131971. Fast relationen mellan dem två växlingskurserna är inte sådan att påslaget här blir 1.25%.Klicka för att utvidga...
Här är det 0,45% diff. Kursen varierar konstant men det går att se om diffen är inom variationen det dygnet. Se xe.com och tryck på grafen så ser du vxkurs över olika tider på aktuellt datum. Om den växelkurs du fått är utanför intervallet så är det något som inte stämmer med Santander.

Jag stängde och klippte bort mitt ICA Maestro kort för att de inte var förmånligt längre med tanke på månadsavgiften (25 SEK/mån).

Maestro kort var nödvändig ont när jag bodde i Tyskland men nu när jag har flyttat tillbaka till Sverige behöver jag inte Maestro kort längre.

Maestro - Bankkort för ungdomar - ICA Banken

Jag passade på att stänga av Skandiabankens VISA Bankkort då de har slutat att ge SAS EuroBonus poäng.

De debiterar 20 SEK/mån för koret.

Visa Bankkort hos Skandia | Reseförsäkring ingår

Så totalt sparade jag 45 SEK per månad men jag hade/har ändå behov att ta ut kontanter både i Sverige och utomlands därför valde jag Bank Norwegians kort som är helt gratis att ha och ingen uttagsavgift på uttag från bankomater både i Sverige och utomlands.

Officiell valutapåslag med Bank Norwegians kort:

Valutapåslag: 1,75%

Prislista - Bank Norwegian

Jag gjorde tre bankomatuttag när jag var i Asien sist.

2017-08-xx

Japan

Uttag: 30 000,00 JPY

Summa med mid-market kurs: 2 219,80 SEK

Debiterad summa: 2 275,55 SEK

2,512% mer än mid-market kurs

2017-08-xx

Kina

Uttag: 500,00 CNY

Summa med mid-market kurs: 601,31 SEK

Debiterad summa: 618,70 SEK

2,892% mer än mid-market kurs

2017-08-xx

Hong Kong

Uttag: 600,00 HKD

Summa med mid-market kurs: 613,42 SEK

Debiterad summa: 632,24 SEK

3,068% mer än mid-market kurs

Mid-market kurser är hämtade från XE.com

XE - Credit Card Charges Calculator

Trots att det står att valutapåslag skulle vara 1,75% på pappret men det ligger mellan 2,5 - 3,0% i verkligheten.

Tidigare trådar om valutapåslag på olika kreditkort:

Jämförelse SAS Mastercard, Amex och Diners | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

ICA Banken förbättrar reseförsäkring på ICA Bankkort Plus | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ett år med fem kort för utvärdering - nu ska agnarna sållas från vetet | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Valutakurser vid kontantuttag med ICA Maestro och Skandiabanken VISA | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jämförelse av Kreditkort: SAS Eurobonus MasterCard och Skandiabanken VISA kreditkort | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Dr. Miles skrev:Mid-market kurser är hämtade från XE.comXE - Credit Card Charges CalculatorTrots att det står att valutapåslag skulle vara 1,75% på pappret men det ligger mellan 2,5 - 3,0% i verkligheten.Klicka för att utvidga...
Att påslaget skulle vara 1,75% stämmer förmodligen - mot VISAs växlingskurser. Det är Visa/MC/Amex kurser som avses och inte mid-market-kurser.

Exempelvis stämmer det med 1,75% påslag på ditt uttag i JPY om du gjorde det 24 augusti: Exchange Rates

visa-jpeg.67137

@Dr. Miles Det är som @Martin Johansson skriver, att kortutgivarna har sina egna växelkurser för att själva kunna tjäna pengar på valutaväxlingen. Därför är den kurs som erbjuds kortföretagets egen plus eventuell marginal till din kortutgivande bank, vilket utan problem sticker iväg ett par procent. Alla i kedjan vill ah en del av kakan och försvara sig mot plötsliga och oväntade kursrörelser, för att garantera sig själva att de "alltid" gör vinst på valutaväxlingen.

Dr. Miles skrev:...Officiell valutapåslag med Bank Norwegians kort:Valutapåslag: 1,75%Prislista - Bank Norwegian​Jag gjorde tre bankomatuttag när jag var i Asien sist.2017-08-xxJapanUttag: 30 000,00 JPYSumma med mid-market kurs: 2 219,80 SEKDebiterad summa: 2 275,55 SEK2,512% mer än mid-market kurs​2017-08-xxKinaUttag: 500,00 CNYSumma med mid-market kurs: 601,31 SEKDebiterad summa: 618,70 SEK2,892% mer än mid-market kurs​2017-08-xxHong KongUttag: 600,00 HKDSumma med mid-market kurs: 613,42 SEKDebiterad summa: 632,24 SEK3,068% mer än mid-market kurs​Mid-market kurser är hämtade från XE.comXE - Credit Card Charges CalculatorTrots att det står att valutapåslag skulle vara 1,75% på pappret men det ligger mellan 2,5 - 3,0% i verkligheten....Klicka för att utvidga...

Ganska saftiga påslag, men stämmer med min bild också. Alla köp med Norwegians kort hamnar omkring 2,3-2,9% högre än mid-market från XE.

De bytte från Mastercard till Visa och efter det gick påslaget upp för de flesta valutorna. Värst är kursen på NOK, som med nu med visa är generellt 0,45%-enheter högre än vad de var med mastercard. i JPY har kursen ökat med 0,2%-enheter, EUR 0,25%-enheter.

Så kortet är bra för kontantuttag, men mindre bra för köp.

intuition skrev:Ganska saftiga påslag, men stämmer med min bild också. Alla köp med Norwegians kort hamnar omkring 2,3-2,9% högre än mid-market från XE.De bytte från Mastercard till Visa och efter det gick påslaget upp för de flesta valutorna. Värst är kursen på NOK, som med nu med visa är generellt 0,45%-enheter högre än vad de var med mastercard. i JPY har kursen ökat med 0,2%-enheter, EUR 0,25%-enheter.Så kortet är bra för kontantuttag, men mindre bra för köp.Klicka för att utvidga...
Det är en av anledningar jag har kvar Coop kortet, även om poängintjäningen inte längre är lika bra som förr.

intuition skrev:Ganska saftiga påslag, men stämmer med min bild också. Alla köp med Norwegians kort hamnar omkring 2,3-2,9% högre än mid-market från XE.De bytte från Mastercard till Visa och efter det gick påslaget upp för de flesta valutorna. Värst är kursen på NOK, som med nu med visa är generellt 0,45%-enheter högre än vad de var med mastercard. i JPY har kursen ökat med 0,2%-enheter, EUR 0,25%-enheter.Så kortet är bra för kontantuttag, men mindre bra för köp.Klicka för att utvidga...
När jag hade både Skandiabanken VISA och ICA Maestro (MasterCard), det var så att VISA hade bättre kurser än Maestro (MasterCard)

Valutakurser vid kontantuttag med ICA Maestro och Skandiabanken VISA | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Någon som hittar tillbaka till American Express webbplats där man kan räkna ut exakt vad en korttransaktion utomlands skulle kosta?

Det här med kreditkort är verkligen en djungel, men businessclass medlemmar verkar sitta på mycket matnyttig information!

Scenario, kommer under 2018 spendera enormt mycket tid i england, holland och österrike. Tror jag kom fram till att det blir mer tid borta än hemma!

Har idag ett Handelsbanken Allkort där jag tagit bort krediten och använder som betalkort.

Valutaväxlingspåslag: 1.65%

Uttagsavgift: Gratis i EU i Euro, 40kr per uttag i övriga länder/valutor.

Är överlag nöjd med kortet, men känner att jag inte vill riskera att stå med skägget i brevlådan om något strular, så vill ha ett till.

Har ett krav att det ska kunna betalas med e-faktura.

Spend på båda korten sammantaget kommer ligga mellan 70-150tkr årligen blandat privat och utlägg, om inget oförutsett händer.

Någon som har ett tips på ett vettigt kort?

Tacksam för all hjälp!

Med Icabanken har du 0 kr i uttag, 1,25 % i valutaväxling.

Alternativt Norwegian kort, också 0 kr i uttag men 1,75% i valutaväxling.

Santander var tidigare bra, kanske fortfarande kan vara ett alternativ om du inte ska ta ut pengar (3% uttag lägst 35 kr) däremot 0% i valutaväxling.

Norwegian är Visakort om du inte vill ha dubbla Mastercard.

Kommer du upp över 150k är SAS Amex Premium ett alternativ. Finns även SAS Amex Classic som är gratis. Med Amex har du valutaväxling på 2%.

Det har även släppts nya kort med Miles&More om du ska flyga med Lufthansa.

Coop MedMera Mer Mastercard har inget valutapåslag och uttag är gratis (banken man tar ut hos kan ta ut en avgift) om man sätter in pengar i förskott. Dock har de inte e-faktura, men det är inte speciellt svårt att logga in och kolla hur mycket man är skyldig. Dessutom tjänar man Coop-poäng på alla köp och dessa kan bytas in mot t ex Eurobonuspoäng eller hotellnätter. Kortet är gratis första året.

Min kalkyl säger att 17000 sek per år i utlandet tar ut årsavgiften på Coopet, men då får man 850 sas eb poäng för besväret. (jmf med 2% påslag som många kort har)

Enda som jag tycker ekonomiskt går ihop annars, är om man får ihop poäng nog att nyttja en Amex 2-4-1 på long haul mha premium/elite varje år, men då behöver du ju ändå nästan Coopet som backup i utlandet. Amexets poängintjäning tar då ut årsavgift och valutakostnader. (Då ska man fortfarande flyga ihop 30000 extrapoäng per år för att flyga en business till USA tex, mer för star alliance, asien, first eller med partnern).

Budgetresenär skrev:Coop MedMera Mer Mastercard har inget valutapåslag och uttag är gratis (banken man tar ut hos kan ta ut en avgift) om man sätter in pengar i förskott. Dock har de inte e-faktura, men det är inte speciellt svårt att logga in och kolla hur mycket man är skyldig. Dessutom tjänar man Coop-poäng på alla köp och dessa kan bytas in mot t ex Eurobonuspoäng eller hotellnätter. Kortet är gratis första året.Klicka för att utvidga...

Back