Utlandsvänligt kort

RickardG skrev:Skandia har också en avgift på 30kr per kontantuttag, även i Sverige, så det räcker med några få uttag utomlands så är Coop värt årsavgiften.Klicka för att utvidga...
Fel

//uploads.tapatalk-cdn.com/20160427/87acf5ee24551d81c1358af9cc93312e.jpg

RickardG skrev:Nej, rätt. Jämförelsen gäller kreditkortet. Tänk först, svara sen?Klicka för att utvidga...
Trådstartaren begränsade inte endast kreditkort. Det står "utlandsvänligt kort".

I din jämförelse står det endast "Skandiabanken VISA", vilket kan tolkas både som Skandiabanken VISA Bankkort och som Skandiabanken VISA Kreditkort.

Och det är "1% dock lägst 30 kr" på Skandias VISA Kreditkort

Dr. Miles skrev:Trådstartaren begränsade inte endast kreditkort. Det står "utlandsvänligt kort".I din jämförelse står det endast "Skandiabanken VISA", vilket kan tolkas både som Skandiabanken VISA Bankkort och som Skandiabanken VISA Kreditkort.Klicka för att utvidga...
Mitt svar var en kommentar till @JohnR som jämförde kreditkortet och inget annat.

Cristoffer Cedergren skrev:Och det är "1% dock lägst 30 kr" på Skandias VISA KreditkortKlicka för att utvidga...
Ja, vilket kan göra det till en ännu sämre affär att använda Skandias kort.

Det råder ju ingen tvekan om att coop har bäst växelkurs.

Man får väl väga hur mycket man handlar utomlands, samt hur mycket man tar ut i kontanter.

Jag tycker dock inte coop är felfritt, iom att man har ett räntepåslag vid kontantuttag, om man inte "laddar" kontot i förväg.

JohnR skrev:Det råder ju ingen tvekan om att coop har bäst växelkurs.Man får väl väga hur mycket man handlar utomlands, samt hur mycket man tar ut i kontanter.Jag tycker dock inte coop är felfritt, iom att man har ett räntepåslag vid kontantuttag, om man inte "laddar" kontot i förväg.Klicka för att utvidga...
Ja inte minst Coops otillgängliga kundservice och dåliga hantering vid skimning bör man ha med som parameter. Å andra sidan, de som faktiskt handlar på Coop kan få en hel del fler poäng med det kortet.

Har inte sett avgiften för ett uttag jag gjorde med Skandia, men den lär väl dyka upp på utdraget så småningom.

Jämförde med Ica;

200 DKK > 249,58 SEK - ICA banken uttag

200 DKK > 251,31 SEK - Skandiabanken kreditkort uttag (avgift ej medräknad)

Passade på att jämföra COOP MM med Skandiabankens VISA-kort (bankkortet) vid min senaste resa till Filippinerna. Tyckte inte det var någon idé att jämföra med AMEX, eftersom jag redan vet att de är dyrast.

Bankomatuttag 10.000 peso (samma dag, samma automat direkt efter varandra, lokal avgift 200 peso tillkom):

COOP: 1788.72 SEK (Valutakurs på kontoutdrag: 0,175365)

Skandia: 1810,16 SEK (Valutakurs på kontoutdrag: 0,1775)

Skillnad/kostnad för att använda Skandia: 1,20 %, vilket är mindre än de 1,75% som tas ut i valutaväxlingsavgift. Bättre "grundkurs" på Skandia, får man då förmoda.

Köp 2 270,93 peso (hotellnatt betalda samma dag direkt efter varandra)

COOP: 397,21 SEK (Valutakurs på kontoutdrag: 0,174911)

Skandia: 402,18 SEK (Valutakurs på kontoutdrag: 0,1771)

Skillnad/kostnad för att använda Skandia: 1,25 %. Även här betydligt lägre än 1,75 %.

För mig personligen är skillnaden för liten för att motivera årskostnaden samt en extra UC-kredit för COOP, speciellt eftersom man får dubbelt så många EB-poäng vid köp med Skandias VISA efter 1 juni. Tycker även att systemet med att alltid sätta in pengar i förväg på COOP-kontot för att slippa ränta är jobbigt. Tack för mig, COOP.

Jag använder idag mitt Santander kort utomlands för att slippa valutaväxlingspåslag och uttagsutgifter (kortet har inte någon årsavgift).

Funderar att skaffa Coop MMM som inte heller har några avgifter utomlands. Årsavgift år 1 är 0kr +500 Euro-Bonus poäng när man ansöker

Jämförelse med kortköp utomlands (ej uttag) med kort som ger Euro-Bonus poäng: valutaväxlingspåslag / euro-bonus extra poäng per 100 kr.

SAS MC: 0,02/0,1 = 20 öre per poäng

Skandia: 0,0165/0,1 = 16,5 öre per poäng (0 kr i årsavgift)

AmEx Plat: 0,02/0,15 = 13,3 öre per poäng

AmEx Elite: 0,02/0,2 = 10 öre per poäng lika med värdet av en Euro-Bonus poäng

Santander: 0 Euro-Bonus poäng

Coop: 5 Euro-Bonus poäng per 100 kr (gäller fr.o.m 1 juni) utan extra kostnad

För att slippa kreditkostnader för kontantuttag utomlands sätter jag idag in ett belopp på mitt Santander kort innan avresa och jag antar att jag kan göra detta även på Coop.

År 2 med årsavgift: 295/2950 (årsavgift/poäng) = 0,10 öre/poäng => minst 59kkr (2950/0,05) i utländsk valuta för att det ska vara värt att ha som extra kort utomlands jämfört med Santander.

Mangostan skrev:speciellt eftersom man får dubbelt så många EB-poäng vid köp med Skandias VISA efter 1 juni.Klicka för att utvidga...
Du jämför väl med Skandias VISA bankkort och inte kreditkort? Då blir det lite äpplen och päron, men framför allt är det väl lika många poäng/100kr man får?

RickardG skrev:Du jämför väl med Skandias VISA bankkort och inte kreditkort? Då blir det lite äpplen och päron, men framför allt är det väl lika många poäng/100kr man får?Klicka för att utvidga...
Jag jämför självklart med Skandia kreditkort med 0kr i årsavgift som ger 10p/100kr samma som SAS MC. Skandia VISA bankkort (240 kr/år) ser jag ingen som helst nytta av.

Edit: Trodde detta gällde min sammanställning, sry

TheDude skrev:För att slippa kreditkostnader för kontantuttag utomlands sätter jag idag in ett belopp på mitt Santander kort innan avresa och jag antar att jag kan göra detta även på Coop.Klicka för att utvidga...

Det stämmer, det går bra att lägga in kontanter för att slippa betala ränta över uttag på Coop kortet.

RickardG skrev:Du jämför väl med Skandias VISA bankkort och inte kreditkort? Då blir det lite äpplen och päron, men framför allt är det väl lika många poäng/100kr man får?Klicka för att utvidga...

Ja, jag jämförde med Skandias bankkort, men det spelar ingen roll när vi diskuterar utlandsköp som vi gör i denna tråd, eftersom bankkortet ger 10 p/100 kronor för köp i utlandet (men bara 5 i Sverige) och samma valutapåslag som kreditkortet. Jag ser f ö att jag felaktigt angav valutaväxlingspåslaget till 1,75 % för Skandias kort, men det är ju 1,65 %. Fördelen med att ha båda Skandiakorten är att man kan använda kreditkortet för köp och bankkortet för uttag (ingen uttagsavgift till skillnad från kreditkortet). Den månatliga avgiften för bankkortet på 20 SEK spar man snabbt in om man som jag gör fler än åtta bankomatuttag per år (240 kr i årsavgift för bankkortet och minst 30 kr per uttag för kreditkortet).

Andreas.Net skrev:Är det någon som har kolla på vad det är för valuta avgift på ett Sas Amex Premium ?/AKlicka för att utvidga...
2 procent

American Express skrev:e. ValutaväxlingsavgiftKortmedlemmens betalningar till American Express ska göras i svensk valuta om inte American Express sär-skilt medger betalning i annan valuta. Om American Express medger betalning i annan valuta debiteras Kontoten valutaväxlingsavgift om två (2) procent av betalningsbeloppet. Även vid Debiteringar (inklusive Kontantuttag)i en annan valuta än svenska kronor (SEK) tillkommer en valutaväxlingsavgift med två (2) procent av Debitering-ens belopp. Vänligen se punkten 2.3 b. (”Konvertering av Debiteringar i utländska valutor”) i Medlemsvillkoren.Klicka för att utvidga...
https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/SAS_Medlemsvillkor.pdf

TheDude skrev:Jag använder idag mitt Santander kort utomlands för att slippa valutaväxlingspåslag och uttagsutgifter (kortet har inte någon årsavgift).Funderar att skaffa Coop MMM som inte heller har några avgifter utomlands. Årsavgift år 1 är 0kr +500 Euro-Bonus poäng när man ansökerJämförelse med kortköp utomlands (ej uttag) med kort som ger Euro-Bonus poäng: valutaväxlingspåslag / euro-bonus extra poäng per 100 kr.SAS MC: 0,02/0,1 = 20 öre per poängSkandia: 0,0165/0,1 = 16,5 öre per poäng (0 kr i årsavgift)AmEx Plat: 0,02/0,15 = 13,3 öre per poängAmEx Elite: 0,02/0,2 = 10 öre per poänglika med värdet av en Euro-Bonus poängSantander: 0 Euro-Bonus poängCoop: 5 Euro-Bonus poäng per 100 kr (gäller fr.o.m 1 juni) utan extra kostnadFör att slippa kreditkostnader för kontantuttag utomlands sätter jag idag in ett belopp på mitt Santander kort innan avresa och jag antar att jag kan göra detta även på Coop.År 2 med årsavgift: 295/2950 (årsavgift/poäng) = 0,10 öre/poäng => minst 59kkr (2950/0,05) i utländsk valuta för att det ska vara värt att ha som extra kort utomlands jämfört med Santander.Klicka för att utvidga...

Har funderat på att skaffa Santander för just kontantuttag utomlands. Vilket av deras kort är det du har? Har jag förstått det rätt att man slipper räntan vid kontantuttag om man, som du gör, sätter in pengarna på kortet i förväg? Hur smidig är den överföringen?

Är det förresten någon som har erfarenhet av Forex Visa-kort? FOREX Betal- och kreditkort | FOREX Bank 225 kronor i årsavgift känns lite drygt när kortet inte har några andra egentliga fördelar (jag har ingen bil så tankar aldrig på Preem).

Tacksam för hjälp!

/ Axel

Axel Kronholm skrev:Har jag förstått det rätt att man slipper räntan vid kontantuttag om man, som du gör, sätter in pengarna på kortet i förväg? Hur smidig är den överföringen?Klicka för att utvidga...
Och är det så att om jag sätter in 5000 kr i förväg, kan jag då hämta ut 5000 kr utan att räntan slår till, även om jag handlat något på kortet mellan två uttag? T ex, hämtar ut 2000 kr, köper 3000 kr, hämtar ut 3000 kr. Ränta eller inte på uttag två? Äh, jag kontaktar kundservice och ser om jag får svar.

Givet att du inte fått fakturaavstämningen däremellan så ja. Ofakturerade poster påverkar inte balansen och ränteberäkningen.

martin.agren skrev:Och är det så att om jag sätter in 5000 kr i förväg, kan jag då hämta ut 5000 kr utan att räntan slår till, även om jag handlat något på kortet mellan två uttag? T ex, hämtar ut 2000 kr, köper 3000 kr, hämtar ut 3000 kr. Ränta eller inte på uttag två? Äh, jag kontaktar kundservice och ser om jag får svar.Klicka för att utvidga...

martin.agren skrev:Och är det så att om jag sätter in 5000 kr i förväg, kan jag då hämta ut 5000 kr utan att räntan slår till, även om jag handlat något på kortet mellan två uttag? T ex, hämtar ut 2000 kr, köper 3000 kr, hämtar ut 3000 kr. Ränta eller inte på uttag två? Äh, jag kontaktar kundservice och ser om jag får svar.Klicka för att utvidga...

Ringde precis och frågade CS om detta och man måste sätta in pengar i förväg som täcker dels uttag och kortköp (för att undvika ränta) då man inte kan välja om insatta pengar ska dras från uttag eller kortköp

Back