Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

@Dr. Miles Det är som @Martin Johansson skriver, att kortutgivarna har sina egna växelkurser för att själva kunna tjäna pengar på valutaväxlingen. Därför är den kurs som erbjuds kortföretagets egen plus eventuell marginal till din kortutgivande bank, vilket utan problem sticker iväg ett par procent. Alla i kedjan vill ah en del av kakan och försvara sig mot plötsliga och oväntade kursrörelser, för att garantera sig själva att de "alltid" gör vinst på valutaväxlingen.

...

Officiell valutapåslag med Bank Norwegians kort:
Valutapåslag: 1,75%
Prislista - Bank Norwegian

Jag gjorde tre bankomatuttag när jag var i Asien sist.

2017-08-xx
Japan
Uttag: 30 000,00 JPY
Summa med mid-market kurs: 2 219,80 SEK
Debiterad summa: 2 275,55 SEK
2,512% mer än mid-market kurs
2017-08-xx
Kina
Uttag: 500,00 CNY
Summa med mid-market kurs: 601,31 SEK
Debiterad summa: 618,70 SEK
2,892% mer än mid-market kurs
2017-08-xx
Hong Kong
Uttag: 600,00 HKD
Summa med mid-market kurs: 613,42 SEK
Debiterad summa: 632,24 SEK
3,068% mer än mid-market kurs

Mid-market kurser är hämtade från XE.com
XE - Credit Card Charges Calculator

Trots att det står att valutapåslag skulle vara 1,75% på pappret men det ligger mellan 2,5 - 3,0% i verkligheten.

...

Ganska saftiga påslag, men stämmer med min bild också. Alla köp med Norwegians kort hamnar omkring 2,3-2,9% högre än mid-market från XE.
De bytte från Mastercard till Visa och efter det gick påslaget upp för de flesta valutorna. Värst är kursen på NOK, som med nu med visa är generellt 0,45%-enheter högre än vad de var med mastercard. i JPY har kursen ökat med 0,2%-enheter, EUR 0,25%-enheter.

Så kortet är bra för kontantuttag, men mindre bra för köp.

Ganska saftiga påslag, men stämmer med min bild också. Alla köp med Norwegians kort hamnar omkring 2,3-2,9% högre än mid-market från XE.
De bytte från Mastercard till Visa och efter det gick påslaget upp för de flesta valutorna. Värst är kursen på NOK, som med nu med visa är generellt 0,45%-enheter högre än vad de var med mastercard. i JPY har kursen ökat med 0,2%-enheter, EUR 0,25%-enheter.

Det är en av anledningar jag har kvar Coop kortet, även om poängintjäningen inte längre är lika bra som förr.

När jag hade både Skandiabanken VISA och ICA Maestro (MasterCard), det var så att VISA hade bättre kurser än Maestro (MasterCard)

Valutakurser vid kontantuttag med ICA Maestro och Skandiabanken VISA | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Någon som hittar tillbaka till American Express webbplats där man kan räkna ut exakt vad en korttransaktion utomlands skulle kosta?

Det här med kreditkort är verkligen en djungel, men businessclass medlemmar verkar sitta på mycket matnyttig information!
Scenario, kommer under 2018 spendera enormt mycket tid i england, holland och österrike. Tror jag kom fram till att det blir mer tid borta än hemma!

Har idag ett Handelsbanken Allkort där jag tagit bort krediten och använder som betalkort.
Valutaväxlingspåslag: 1.65%
Uttagsavgift: Gratis i EU i Euro, 40kr per uttag i övriga länder/valutor.

Är överlag nöjd med kortet, men känner att jag inte vill riskera att stå med skägget i brevlådan om något strular, så vill ha ett till.

Har ett krav att det ska kunna betalas med e-faktura.

Spend på båda korten sammantaget kommer ligga mellan 70-150tkr årligen blandat privat och utlägg, om inget oförutsett händer.

Någon som har ett tips på ett vettigt kort?

Tacksam för all hjälp!

Med Icabanken har du 0 kr i uttag, 1,25 % i valutaväxling.
Alternativt Norwegian kort, också 0 kr i uttag men 1,75% i valutaväxling.
Santander var tidigare bra, kanske fortfarande kan vara ett alternativ om du inte ska ta ut pengar (3% uttag lägst 35 kr) däremot 0% i valutaväxling.

Norwegian är Visakort om du inte vill ha dubbla Mastercard.
Kommer du upp över 150k är SAS Amex Premium ett alternativ. Finns även SAS Amex Classic som är gratis. Med Amex har du valutaväxling på 2%.
Det har även släppts nya kort med Miles&More om du ska flyga med Lufthansa.

Coop MedMera Mer Mastercard har inget valutapåslag och uttag är gratis (banken man tar ut hos kan ta ut en avgift) om man sätter in pengar i förskott. Dock har de inte e-faktura, men det är inte speciellt svårt att logga in och kolla hur mycket man är skyldig. Dessutom tjänar man Coop-poäng på alla köp och dessa kan bytas in mot t ex Eurobonuspoäng eller hotellnätter. Kortet är gratis första året.

Min kalkyl säger att 17000 sek per år i utlandet tar ut årsavgiften på Coopet, men då får man 850 sas eb poäng för besväret. (jmf med 2% påslag som många kort har)

Enda som jag tycker ekonomiskt går ihop annars, är om man får ihop poäng nog att nyttja en Amex 2-4-1 på long haul mha premium/elite varje år, men då behöver du ju ändå nästan Coopet som backup i utlandet. Amexets poängintjäning tar då ut årsavgift och valutakostnader. (Då ska man fortfarande flyga ihop 30000 extrapoäng per år för att flyga en business till USA tex, mer för star alliance, asien, first eller med partnern).

Coop MedMera Mer Mastercard har inget valutapåslag och uttag är gratis (banken man tar ut hos kan ta ut en avgift) om man sätter in pengar i förskott. Dock har de inte e-faktura, men det är inte speciellt svårt att logga in och kolla hur mycket man är skyldig. Dessutom tjänar man Coop-poäng på alla köp och dessa kan bytas in mot t ex Eurobonuspoäng eller hotellnätter. Kortet är gratis första året.

Toppen