Utländskt konsortium utvärderar möjlighet att ta över SAS?

52b218cc-289b-404b-b339-5d9fdb98ead9-jpeg.129767



Nu från norska E24.



Kunde inte bli bättre ”utländsk” ägare än denna nygamla!
 
Kimmen00 skrev:SAS kan få kinesiska ägare | SVT NyheterDet är ett sånt här scenario som inte får hända... Skulle ngt sådant bli aktuellt så måste isf regeringen agera map nationellt säkerhetsintresse. På samma sätt som man hindrar ryskt o kinesiskt ägnade av hamnar etc.Klicka för att utvidga...
Ja det får ju bara inte hända! Troligen kommer både danska och svenska staten stoppa ett sådant uppköp. Kan verkligen inte se att det tillåts
 
LPC123 skrev:Ja det får ju bara inte hända! Troligen kommer både danska och svenska staten stoppa ett sådant uppköp. Kan verkligen inte se att det tillåtsKlicka för att utvidga...


Hur skulle man stoppa det? Det var ju känt när avtalen tecknades och de avtalen har staten ju uppenbart inte haft några problem med.
 
@Hachans Genom att ta in vårt västra broderfolks stat i ägandet igen efter förra högerregeringens utförsäljning?



Med 12000 miljarder i kassan, en ny ägarandel märks väl knappt , tror jag AP (norska S) är beredda att hjälpa till för vårt gemensamma skandinaviska säkerhetsintresse.



De är så välkomna tillbaka!
 
Har Kina fortfarande ägarintressen kvar i Norwegian?

Både svenska & norska statsanställda flyger massor med Norwegian.

Norwegian har även omfattande kontrakt med norska försvaret
 
Jag undrar om SAS skulle bli bättre på att ta affärsmässiga beslut och bli mer slimmade i administrationen om Norge går in som stor ägare igen?

Skulle fackförbunden bli mer sammarbetsvilliga i bistra tider eller ännu mer sukta efter skattepengar istället för nödvändiga omstruktureringar som vägen framåt mot lönsamhet?
 
kerran1980 skrev:Har Kina fortfarande ägarintressen kvar i Norwegian?Både svenska & norska statsanställda flyger massor med Norwegian.Norwegian har även omfattande kontrakt med norska försvaretKlicka för att utvidga...
De öste väl ut aktier på marknaden så fort de fick. Jag har inte koll på om de gjorde sig av med allt men de gjorde sig av med mycket. Men det var ju en period när de inte fick och då hade de såklart kvar ansenliga positioner i Norwegian.
 
M.K skrev:@HachansGenom att ta in vårt västra broderfolks stat i ägandet igen efter förra högerregeringens utförsäljning?De är så välkomna tillbaka!Klicka för att utvidga...


Det finns extremt få anledningar utöver ego för stater att äga flygbolag.



Att norska staten öht visar intresse beror ju enbart på att de vill säkra norsk inrikestrafik. Den har en helt annan betydelse i Norge.



Jag betvivlar att de skulle lägga två strån i kors för att det ska gå någon långlinje från Arlanda.
 
micsjo skrev:Det finns extremt få anledningar utöver ego för stater att äga flygbolag.Att norska staten öht visar intresse beror ju enbart på att de vill säkra norsk inrikestrafik. Den har en helt annan betydelse i Norge.Jag betvivlar att de skulle lägga två strån i kors för att det ska gå någon långlinje från Arlanda.Klicka för att utvidga...
Nej varför skulle de det. De skulle prioritera Oslo såklart, även för potentiella långlinjer. Det har ju varit ett av problemen med de tre staterna som drar tillsammans.



Men vilken potentiell ägare skulle faktiskt prioritera longhaul från Arlanda? Inte ens svenska staten skulle väl göra det även om de köpte ut de andra...
 
Var finns egentligen mervärdet att ta över SAS med de utmaningarna som finns om SAS ev. kommer att gå i konkurs (även om det historiskt sett verkar vara mindre sannolikt) och nya aktörer kan fylla tomrummet istället?
 
mha321 skrev:Men vilken potentiell ägare skulle faktiskt prioritera longhaul från Arlanda? Inte ens svenska staten skulle väl göra det även om de köpte ut de andra...Klicka för att utvidga...


Arlanda ligger avigt för de långlinjer som SAS och andra flygbolag vill ha. En ägare som inte är staten skulle givetvis lägga linjerna där det är mer lönsamt, funkar bra med olika omlopp och ger bra service för resenärerna.
 
travelmode skrev:Var finns egentligen mervärdet att ta över SAS med de utmaningarna som finns om SAS ev. kommer att gå i konkurs (även om det historiskt sett verkar vara mindre sannolikt) och nya aktörer kan fylla tomrummet istället?Klicka för att utvidga...


Det är inget mervärde i att köpa företaget som det är. Däremot kan man ju plocka ur varumärke, leasingavtal, verkstäder etc.
 
Arlanda är tyvärr inte byggd som en transferflygplats med omfattande longhaul. Anläggningens infrastruktur klarar inte av stora mängder passagerarflöden eller stora mängder bagage.

I onsdags kraschade tydligen bagageanläggningen på Terminal 5 och stod helt still i 5-6 timmar.

Flera tusen incheckade väskor blev kvar lämnade.
 
kerran1980 skrev:Arlanda är tyvärr inte byggd som en transferflygplats med omfattande longhaul. Anläggningens infrastruktur klarar inte av stora mängder passagerarflöden eller stora mängder bagage.I onsdags kraschade tydligen bagageanläggningen på Terminal 5 och stod helt still i 5-6 timmar.Flera tusen incheckade väskor blev kvar lämnade.Klicka för att utvidga...


Det har strulat väldigt mycket på sista tiden. Håller systemet på att gå i bitar?
 
Hachans skrev:Det har strulat väldigt mycket på sista tiden. Håller systemet på att gå i bitar?Klicka för att utvidga...


Swedavia verkar ha förlitat sig på ett Just intime system istället för ett reservdelslager för röntgen och bagage anläggningen.

Konsekvenserna blir fatala när det inte går att få fram reserv och utbytesdelar
 
kerran1980 skrev:Swedavia verkar ha förlitat sig på ett Just intime system istället för ett reservdelslager för röntgen och bagage anläggningen.Konsekvenserna blir fatala när det inte går att få fram reserv och utbytesdelarKlicka för att utvidga...
Enligt tidigare kommentar stod det stilla i 5-6 timmar. Det låter som det skulle kunna hända även om man har reservdelar på plats.



Därmed inte sagt att redundans är oviktig eller att förbättringar på området kan ske.
 
Är det någon som vet om det finns formella krav på upptid / tillgänglighet på den här typen av system?
 
Back
Top