Senaste nytt

Utelåst - vems är felet?

taxvalp

Medlem
Jag har liksom många andra forummedlemmar drabbats diverse strul och missöden under mina resor men häromdagen inträffade en för mig helt ny.

Vi hade hyrt en semesterlägenhet i England via Booking.com i tre dagar för tre personer. Topprecensioner och perfekt på alla sätt. Efter att ha checkat in första dagen gick vi ut och åt middag och när vi kom hem gick ytterdörren inte att låsa upp med nyckel. Den sannolika förklaringen visade sig vara att det fortfarande satt en nyckel på insidan av låset. Det gick alltså utmärkt att låsa trots detta.

Vi hade tät chattkontakt med värdinnan som befann sig ett par timmar bort. Med hjälp av allehanda knep försökte vi via brevlådan i dörren ta ut nyckel från insidan och var nära men utan att lyckas. Någon låssmed gick inte att gå tag på samma kväll (detta var inte i någon storstad) utan först dagen därpå.

Strax efter 23 fick vi hitta ett annat ställe att sova på för att inte behöva sova på gatan. Det nya boendet kostade 250£. Alla våra saker var förstås inlåsta i det ordinarie boendet men vi fick åtminstone en färsk tandborste på vårt nya B&B. Nästa förmiddag kom en låssmed som tog sig in i fastigheten igen efter cirka 15 minuters dyrkande och låset visade sig fungera.

Värdinnan tog notan för låssmeden (självklart) men vare sig hon eller Booking.com vil ersätta oss för den extra hotellnatten eller något annat. Reseförsäkringen täcker inte sådan här situationer såvitt jag kan se (har Amex samt Trygg Hansa). Det stod inget i några instruktioner om att man inte skulle låsa ytterdörren med en nyckel kvar på insidan och låsa gick som sagt bra ändå.

Jag är som synes inte helt nöjd med detta och tänker driva det vidare (EU småmålsförfarande mot NL-baserade Booking.com är en tanke - även om den lokala tingsrätten nog har viktigare ärenden att ta tag i). Någon med erfarenhet av liknande fall? Eller ska man bara ge upp?
 
Last edited:

jsn

Medlem
Jag tror det är att bita i äpplet, i Europa har vi inte en tradition att explicit skriva ut allt som kan gå fel för att slippa ansvar. Vill man vara tvärsäker på hur saker fungerar så måste man prova i förväg.
Jag kan faktiskt även tycka det var gentilt av värdinnan att ta kostnaden för låssmeden, så sätt upp det på pluskontot :)
 

taxvalp

Medlem
Tack för input, @jsn !

Jag är inte heller någon anhängare av ett samhälle drivet av krångliga juridiska villkor. Däremot tycker jag det är rimligt att kunna ta sig in med nyckel i ett boende som debiterar 4000 per natt via Booking.com. Nåväl, vi får se vaf som händer.
 
Det stod inget i några instruktioner om att man inte skulle låsa ytterdörren med en nyckel kvar på insidan och låsa gick som sagt bra ändå.
Det sägs att i USA så skriver man ut i manualen för bilar att man inte skall öppna dörren och gå ut medan bilen är i rörelse, för det kan vara förenat med livsfara… ett sånt samhälle är inte något att sträva efter.

Eftersom ni kom in i boendet så måste ni ha satt nyckeln på insidan vid ett senare tillfälle. Borde man inte då även testa att det går att låsa / öppna medan nyckeln är i på insidan?

Sätt kostnaden på ”skit bakom spakarna”-kontot och se det som att du lärt dig något på kuppen.
 

taxvalp

Medlem
Det sägs att i USA så skriver man ut i manualen för bilar att man inte skall öppna dörren och gå ut medan bilen är i rörelse, för det kan vara förenat med livsfara… ett sånt samhälle är inte något att sträva efter.

Eftersom ni kom in i boendet så måste ni ha satt nyckeln på insidan vid ett senare tillfälle. Borde man inte då även testa att det går att låsa / öppna medan nyckeln är i på insidan?

Sätt kostnaden på ”skit bakom spakarna”-kontot och se det som att du lärt dig något på kuppen.

Rimligt resonemang. Den psyiologiskt intresserade kan notera att det var min (åldrige) far som insisterade på att nyckeln skulle vara kvar på insidan. Kanske ett fall för familjeterapi snarare än reseförsäkring…
 
Toppen