Jag har liksom många andra forummedlemmar drabbats diverse strul och missöden under mina resor men häromdagen inträffade en för mig helt ny.
Vi hade hyrt en semesterlägenhet i England via Booking.com i tre dagar för tre personer. Topprecensioner och perfekt på alla sätt. Efter att ha checkat in första dagen gick vi ut och åt middag och när vi kom hem gick ytterdörren inte att låsa upp med nyckel. Den sannolika förklaringen visade sig vara att det fortfarande satt en nyckel på insidan av låset. Det gick alltså utmärkt att låsa trots detta.
Vi hade tät chattkontakt med värdinnan som befann sig ett par timmar bort. Med hjälp av allehanda knep försökte vi via brevlådan i dörren ta ut nyckel från insidan och var nära men utan att lyckas. Någon låssmed gick inte att gå tag på samma kväll (detta var inte i någon storstad) utan först dagen därpå.
Strax efter 23 fick vi hitta ett annat ställe att sova på för att inte behöva sova på gatan. Det nya boendet kostade 250£. Alla våra saker var förstås inlåsta i det ordinarie boendet men vi fick åtminstone en färsk tandborste på vårt nya B&B. Nästa förmiddag kom en låssmed som tog sig in i fastigheten igen efter cirka 15 minuters dyrkande och låset visade sig fungera.
Värdinnan tog notan för låssmeden (självklart) men vare sig hon eller Booking.com vil ersätta oss för den extra hotellnatten eller något annat. Reseförsäkringen täcker inte sådan här situationer såvitt jag kan se (har Amex samt Trygg Hansa). Det stod inget i några instruktioner om att man inte skulle låsa ytterdörren med en nyckel kvar på insidan och låsa gick som sagt bra ändå.
Jag är som synes inte helt nöjd med detta och tänker driva det vidare (EU småmålsförfarande mot NL-baserade Booking.com är en tanke - även om den lokala tingsrätten nog har viktigare ärenden att ta tag i). Någon med erfarenhet av liknande fall? Eller ska man bara ge upp?
Vi hade hyrt en semesterlägenhet i England via Booking.com i tre dagar för tre personer. Topprecensioner och perfekt på alla sätt. Efter att ha checkat in första dagen gick vi ut och åt middag och när vi kom hem gick ytterdörren inte att låsa upp med nyckel. Den sannolika förklaringen visade sig vara att det fortfarande satt en nyckel på insidan av låset. Det gick alltså utmärkt att låsa trots detta.
Vi hade tät chattkontakt med värdinnan som befann sig ett par timmar bort. Med hjälp av allehanda knep försökte vi via brevlådan i dörren ta ut nyckel från insidan och var nära men utan att lyckas. Någon låssmed gick inte att gå tag på samma kväll (detta var inte i någon storstad) utan först dagen därpå.
Strax efter 23 fick vi hitta ett annat ställe att sova på för att inte behöva sova på gatan. Det nya boendet kostade 250£. Alla våra saker var förstås inlåsta i det ordinarie boendet men vi fick åtminstone en färsk tandborste på vårt nya B&B. Nästa förmiddag kom en låssmed som tog sig in i fastigheten igen efter cirka 15 minuters dyrkande och låset visade sig fungera.
Värdinnan tog notan för låssmeden (självklart) men vare sig hon eller Booking.com vil ersätta oss för den extra hotellnatten eller något annat. Reseförsäkringen täcker inte sådan här situationer såvitt jag kan se (har Amex samt Trygg Hansa). Det stod inget i några instruktioner om att man inte skulle låsa ytterdörren med en nyckel kvar på insidan och låsa gick som sagt bra ändå.
Jag är som synes inte helt nöjd med detta och tänker driva det vidare (EU småmålsförfarande mot NL-baserade Booking.com är en tanke - även om den lokala tingsrätten nog har viktigare ärenden att ta tag i). Någon med erfarenhet av liknande fall? Eller ska man bara ge upp?
Last edited: