Senaste nytt

Utan kontanter i Prag?

Hej, säkert någon som har erfarenhet om det går att klara sig med bara kreditkort i Prag och slippa växla till koruna. Fungerar kreditkort på lokaltrafiken (tex ta sig in med buss och T-bana från flygplatsen? Fungerar det med kreditkort på mindre restauranger?

Hej, säkert någon som har erfarenhet om det går att klara sig med bara kreditkort i Prag och slippa växla till koruna. Fungerar kreditkort på lokaltrafiken (tex ta sig in med buss och T-bana från flygplatsen? Fungerar det med kreditkort på mindre restauranger?
Jag har varit i Prag många gånger och ALDRIG haft pengar, endast kort. Dock bra att fråga innan eller titta på klisterlappar på dörrar på restauranger och barer om kort accepteras. Inte alla tar det nämligen. Inte åkt lokaltrafik, har åkt med förbeställda bilar.

Det var nog många år sedan jag hade cash på mig i Prag, brukar köpa ett 72h kort för kollektivtrafien antingen direkt på flygplatsen om jag landar tidigt eller så gör jag det vid någon tunnelbanestation där det finns en tant i luckan som tar betalt.
Resturanger och barer tar kort med största sannolikhet , det är väl om man inte är så resvan och hamnar på lite mer shady turistfällor som inte gör det.

Men alla normala ställen tar kort.

Last edited:
Lokaltrafik kör jag via app "pid litacka".
Det finns annars fullt med gula biljettautomater på flygplatsen för resa in till stan och sedan vid varje metrostation, de tar kort.
Kort funkar rätt bra och skulle det mot förmodan krisa så är det nog ingen stad som har lika många bankomater som Prag, vissa har hutlösa avgifter dock.
Det förekommer ändå en del fik osv som inte tar kort, särskilt om du viker av från myrstigen lite.

Så sent som i förrgår råkade jag vid två tillfällen ut för "cash only" i Prag. Det ena var en liten kiosk i stadsdelen Vinorahdy och det andra var, lite förvånande, tevetornets biljettkassa - normalt tar de kort men kortläsaren var tydligen trasig.

Så sent som i förrgår råkade jag vid två tillfällen ut för "cash only" i Prag. Det ena var en liten kiosk i stadsdelen Vinorahdy och det andra var, lite förvånande, tevetornets biljettkassa - normalt tar de kort men kortläsaren var tydligen trasig.
Skulle kalla det ordentlig otur, tror inte jag rört en kontant sedel i Tjeckien/Prag sedan typ 2018.
Brukar alltid ta med mig den 200hundralappen som jag har liggandes i mitt "valutaskrin" där hemma varje gång, men blir aldrig av att den blir använd!
Den är for a rainy day, den dagen man har beställt ett par öl och det visar sig att maskinen är trasig eller liknande!

Va i Wroclaw under midsommarhelgen, varannan gång Amex, varannan mastercard.
Rörde inte ens ett litet mynt.

Kom just på ett bra exempel, tar du en promenad till Vysehrad och vill fukta strupen på det lilla "italienska?" etablissemanget så är det kontanter enbart, det finns heller inga alternativ eller bankomater där. Promenaden kan dessutom lätt motivera en törstsläckare eller två.
Det ligger lite off men ändå ett rätt vanligt turistställe.

Toppen