Senaste nytt

US pre-clearance på Oslo Gardermoen

Om nu detta kommer att genomföras, var kommer kontrollen att ske, vid gaten? Blir det samma pir för alla USA flygningar från ARN, vissa dagar flyger SK, DY, UA och DL med bara någon timmes mellanrum.
Detta innebär att det kommer att behövas att incheckningen stänger tidigare, passkontrollen ut ur Schengenländerna skall ju skärpas.
För ARN är det nog en fördel att det kommer att bli större tidsskillnad mellan SK 903 och SK 945.

Med största sannolikhet behöver flygplatserna göra en holding area (typ spärra av de bortesta gaterna på F-piren). Det kommer med stor sannolikhet inte vara en passkontroll per gate då det skulle vara för ineffektivt för en full A330 eller B787.

Bakom passkontrollen får inte taxfreevaror säljas (man är ju redan i USA) och inte heller ombord på flygplanen (man flyger inrikes). Lounge kan du nog bara drömma om. ;)

Så vitt jag kommer ihåg skall du ha passerat passkontrollen senast 60 minuter innan avresa (men det kan vara 90 minuter) så det kan bli en ganska dryg väntan i händelse av (sent uppkomna) förseningar.

P.S: Har för mig att BA har fått specialtillstånd (mot en ringa summa pengar?) att schemalägga 45 minuters mellanlandning på Shannon med motiveringen att det är affärsresenärer och högst 32 passagerare per plan.

Om nu detta kommer att genomföras, var kommer kontrollen att ske, vid gaten? Blir det samma pir för alla USA flygningar från ARN, vissa dagar flyger SK, DY, UA och DL med bara någon timmes mellanrum.
Det kommer inte räcka med en extrakontroll vid gaten. Vi pratar om större ombyggnationer. En idé lär vara att låta det övre planet på Pir F bli "amerikanskt".

Hmm, varför blir det minskad merförsäljning? Om något borde det ju krängas mer då pax måste vara på plats tidigare.

Jag hörde bara det här, går säkert att hitta något officiellt från flygplatsen. Men det som @AABack2ARN skriver är väl vad jag kan tänka mig. Man rör sig bort från shoppingen och går tidigare för att göra sig klar = mindre försäljning.

Jag hörde bara det här, går säkert att hitta något officiellt från flygplatsen. Men det som @AABack2ARN skriver är väl vad jag kan tänka mig. Man rör sig bort från shoppingen och går tidigare för att göra sig klar = mindre försäljning.
Mmm! Hittade följande artikel i ämnet från oktober 2014:

Københavns Lufthavn tøver en smule med at byde sig ind til "pre-clearance".

"Vi har ikke søgt om pre-clerance - endnu. Hvis vores flyselskaber vil have det, og hvis det kan gøres økonomisk rentabelt for dem, er vi naturligvis interesserede. Vores foreløbige analyser viser dog, at det næppe vil skaffe særligt meget mere trafik til USA. Derudover er de amerikanske myndigheder også blevet bedre til at håndtere grænsekontrollen, og det vil jo være bedst, hvis en amerikansk myndighedsopgave bliver håndteret i USA og ikke i Europa," siger Københavns Lufthavns pressechef Søren Hedegaard Nielsen til CHECK-IN.dk.

CPH tøver med 'pre-clearance' til USA

Ja, detta kommer ju till att kosta för pax. USA > Danmark > Köpenhamns flygplats > Flygbolag > Passagerare...

Vi kan använda US citizen när vi flyger (frugan är amerikanska) men det vore skönt när man är själv.
Och det verkar lättare att fixa Global Entry än Pre Clarence
Det er enddog meget positivt hvis Global Entry er "enklere" at klare end Pre Clearance. Problemet med Pre Clearance i ex. CPH er jo at man mister de smidige forbindelser til og fra - for slet ikke at snakke om den infrastruktur der skal opbygges i lufthavnen.

Global Entry ville derimod være super og det burdet kunne udvides fra Tyskland og Holland til også at omfatte Skandinavien ( Eller i det mindste Danmark :cool: )

Toppen