Senaste nytt

Uppgradera/Skaffa nytt Amex kort?

Jag har världens i-landsproblem.

Jag har idag ett SAS Amex Elite-kort. Jag har maxxat det på alla sätt och har för mycket Eurobonus Poäng som jag knappt kan använda med tanke på den dåliga tillgängligheten (Speciallt sista minuten som var grymt med Star Alliance).

Nu vill jag uppgradera till Platinum PP och tänkte att jag gör det via portalen för att hålla det enkelt. Behåller försäkringar på de flygen jag har bokat framåt och jag erhåller 600k Amex MR poäng.

Mitt problem är att jag får hela tiden skjuta fram när jag skall göra ansökan för att jag får in så jädra mycket EB-poäng. Och när jag kikar på Amex hemsida så kommer de att konvertera 1 EB = 1 MR poäng vilket känns redigt värdelöst?

Nu senaste tänkte jag uppdaterade i veckan som kommer men så lyckades jag tajma in att bjuda in en vän till Amex Elite och Autosweepen skedde idag för mig. Alltså kommer det komma in 60K EB poäng som jag inte vill ska omvandlas till 60K MR. Måste jag vänta igen till april.

Min fråga är följande:
Kan jag ansöka om ett Platinum PP som ett nytt kort medan jag har Amex Elite?
Då jag har ganska hög kredit på mitt Amex Elite så antar jag att det kommer vara ganska lågt på Platinum. Kan jag bara stänga mitt Amex Elite i april och flytta över kreditlimiten till mitt Plat?
Finns det några vettiga bonusar för Platinum just nu om jag bjuds in?

2.000.000 Amex poäng för Platinum om du blir inbjuden och söker senast på tisdag

Bör går att flytta en del av din kreditgräns när du stänger Elite.

Hade både Platinum och Blue Cashback ett bra tag så jag ser inget problem att söka Platinum points plus nu. 2.000.000 Amex poäng är 80% av vad som behövs för en T/R med Finnair long haul I Business Class.

Förlåt. Helt fel. Tänkte inte på att du redan har ett kort och kan inte få signup bonus.

Last edited:
2.000.000 Amex poäng för Platinum om du blir inbjuden och söker senast på tisdag

Bör går att flytta en del av din kreditgräns när du stänger Elite.

Hade både Platinum och Blue Cashback ett bra tag så jag ser inget problem att söka Platinum points plus nu. 2.000.000 Amex poäng är 80% av vad som behövs för en T/R med Finnair long haul I Business Class
Det där är direkt felaktigt. Han är redan Amex kund och då utgår inte någon signup bonus.
Man kan dock få en upgrade bonus men den är inte i närheten som lika stor som det är vid nykund signup.

Jag tänkte ta slag i saken och uppgradera till Platinum.
De har gjort autosweep när jag loggar in i appen. Kan jag med gott samvete uppgradera till Platinum utan att oroa mig för bonuspoängen i mars?
Anledningen är att de innestående Amexpoängen kommer göras om som 1 EB = 1 MR så vill bara säkerställa att de 150k EB poängen som redan har autosweepas från appen in kommer till SAS?

Jag tänkte ta slag i saken och uppgradera till Platinum.
De har gjort autosweep när jag loggar in i appen. Kan jag med gott samvete uppgradera till Platinum utan att oroa mig för bonuspoängen i mars?
Anledningen är att de innestående Amexpoängen kommer göras om som 1 EB = 1 MR så vill bara säkerställa att de 150k EB poängen som redan har autosweepas från appen in kommer till SAS?
Bör vara lugnt men hade jag haft 150k EB på väg hade jag ändå avvaktat tills de syns på SAS-kontot (tisdag nästa vecka).

Toppen