Senaste nytt

Uppgradera från Amex Premium till Gold?

JockeS

Medlem
Sitter och tittar på ev. uppgradering från SAS AMEX Premium till SAS AMEX Gold.
Men försöker läsa mig på fördelarna med att göra detta.
Vi flyger väldigt sällan och använder kortet i det vardagliga livet.
Vi gör ca 1-2 resor, max, per år.

Det jag är ute efter är att tjäna mer poäng och få fler 241.
Sedan ser jag att man får lite andra förmåner också.
Men förstår jag det rätt att alla förmåner som man har i Premium följer med över till Gold också, plus att man får fler förmåner utöver det?

Vi spenderar ca 300k per år på kortet idag för resor och vardagslivet.

är det värt det?

Jag tror du menar Elite, inte Gold :)

I min mening så är det värt - man får mer poängintjäning samt en extra voucher, vilket er spend gör att ni kommer få.

Har även för mig att Premiums voucher endast gäller inom Europa och Elites gäller världen över.

Edit - Premiums voucher gäller världen över! Tack [mention]TP12 [/mention]

Jag tror du menar Elite, inte Gold :)

I min mening så är det värt - man får mer poängintjäning samt en extra voucher, vilket er spend gör att ni kommer få.

Har även för mig att Premiums voucher endast gäller inom Europa och Elites gäller världen över.
Premiums voucher gäller world wide.

Fundera på hur mycket poäng ni har, hur mycket poäng ni kommer att dra in och vart ni vill resa och i vilken klass - och sätt det i förhållande till om ni behöver två vouchers just i år. Att spendera 300.000:- om året ger 60.000 EB-poäng (med ett SAS Amex Elite) eller en resa för två i business till t.ex. USA vartannat år. Att samla ihop två vouchers per år genom att spendera 300k med ett Elite-kort och att bara kunna resa vartannat år och dessutom betala 4800:- per år för kortet är inte vidare ekonomiskt i jämförelse.

Sen finns det givetvis andra aspekter av att uppgradera som t.ex. uppgraderingsbonus, reseförsäkring, EBS etc. etc. etc. men den ekvationen får man på egen hand se om det är värt merkostnaden för kortet.

Toppen