Tvinga SAS att få till en fungerande prio boarding

• Thread starter Thread starter SkyPriority
  • Start date Start date
S

SkyPriority

Guest
Ja nu har jag än en gång suttit och bevittnat en skock på 180 människor som trängs och ska på samtidigt. Detta trots meddelande om prioritet för Plus, Guld och Diamond. Det är dax att vi som flyger agerar och kräver att SAS får till en fungerande prio boarding.

Maila eller ring varje gång prioritet inte efterlevs, det är hög tid att vi som resenärer börja klaga i den omfattning att SAS är tvungna att hålla sin medlemsförmån "Du har prioritet vid ombordstigning."

Exempel på mail.

Hej jag flög Arlanda-Sundsvall med SK048 kl 09:45 igår och prio boarding efterlevdes inte trots att det ska ingå som förmån för mig som statuskund. Jag undrar då varför inte SAS lever upp till förmånen om prio boarding?Med Vänliga HälsningarJan Andersson EBD12345678Klicka för att utvidga...

Någon får gärna utveckla mallen. Skriv gärna svaret du får i ett inlägg.

Klicka nedan på den status du har och logga in för att se mail adressen.

SAS Guld

SAS Diamond

SAS Pandion

Så här skriver SAS själva i sin senaste delårsrapport.

SAS strategiska prioriteringar

För att stärka konkurrenskraften och för att möta utmaningarna

i branschen, genomför SAS ett antal åtgärder inom tre strategiska prioriteringar:

1. Etablera en effektiv produktionsplattform

2. Vinna slaget om Skandinaviens frekventa resenärer

3. Investera i framtiden

Det skulle vara intressant om alla faktiskt gjorde detta.

Med tanke på frekvensen av resor vi tillsammans har på BC så borde något hända?

SkyPriority skrev:Ja nu har jag än en gång suttit och bevittnat en skock kor på 180 människor som trängs och ska på samtidigt. Detta trots meddelande om prioritet för Plus, Guld och Diamond. Det är dax att vi som flyger agerar och kräver att SAS får till en fungerande prio boarding.Maila eller ring varje gång prioritet inte efterlevs, det är hög tid att vi som resenärer börja klaga i den omfattning att SAS är tvungna att hålla sin medlemsförmån "Du har prioritet vid ombordstigning."Exempel på mail.Någon får gärna utveckla mallen. Skriv gärna svaret du får i ett inlägg.Klicka nedan på den status du har och logga in för att se mail adressen.SASGuldSASDiamondSASPandion

Så här skriver SAS själva i sin senaste delårsrapport.SAS strategiska prioriteringarFör att stärka konkurrenskraften och för att möta utmaningarnai branschen, genomför SAS ett antal åtgärder inom tre strategiska prioriteringar:1. Etablera en effektiv produktionsplattform 2. Vinna slaget om Skandinaviens frekventa resenärer 3. Investera i framtidenKlicka för att utvidga...
Flera saker jag reagerar på i din text, bland annat att du refererar till dina medresenärer som kor. Vad gör det dig till...?

I sak kan jag ibland hålla med dig men ärligt talat, vad spelar det för större roll egentligen. Alla kommer på och alla kommer fram ändå.

Nä, ska du få gehör för detta i någon större utsträckning så är nummer ett att använda respektfullt och vårdat språk.

Bra idé! Tycker prioboarding fungerar dåligt i minst 90% av fallen jag åkt.

Som kommentar på ovan: Spelar det roll?

För mig som EBD betyder det mycket då jag nästan uteslutande reser med max antal handbagage (kabinväska + mindre dataväska) och kommer jag sist på, i Go eller Plus, är det oftast helt fullt i hyllorna och kabinväska får inte plats.

Men det jag kan störa mig mest på det är att man utlovar något som man inte levererar. "Vi välkomnar alla i Plus, EBD, EBG och Star G" och sen får alla gå på...

Utlova inte prioboarding om det inte efterlevs. Det är det som stör mig.

Även för mig som EBS resenär tycker jag att icke-fungerande prioboarding är irriterande. Visst flänger jag ihop segment nu under hösten för att nå EBG, men det är just nu oviktigt. För mig så är det minst lika viktigt att boarding fungerar både för mer frekventa resenärer samt för oss resterande. Dels på grund av ordnad boarding men också möjligheten att få undan carry-ons. För just nu så upplevs alla resenärer samlas i en grupp och blir stressade för att komma på. Visst är det svårt att uppskatta benämningen på andra resenärer men just nu väljer jag att inte känna mig träffad, även om jag just nu ingår i den gruppen som inte har Prioboarding.

Gör din egen prio boarding; häng i loungen så länge det går. Smit sen på allra sist.

Bryant skrev:Det skulle vara intressant om alla faktiskt gjorde detta.Med tanke på frekvensen av resor vi tillsammans har på BC så borde något hända?Klicka för att utvidga...

Precis min tanke. Det här fungerar bara om många människor nöter på SAS. Det är väl inte en nyhet direkt att det inte fungerar. Men det känns som att nog många inte brytt sig för att dom ska orka lyfta ett finger.

FCT skrev:Flera saker jag reagerar på i din text, bland annat att du refererar till dina medresenärer som kor. Vad gör det dig till...?I sak kan jag ibland hålla med dig men ärligt talat, vad spelar det för större roll egentligen. Alla kommer på och alla kommer fram ändå.Nä, ska du få gehör för detta i någon större utsträckning så är nummer ett att använda respektfullt och vårdat språk.Klicka för att utvidga...

Ja alltid finns det något man kan störa sig på. Om du hade känt mig hade du förstått att texten var bara till för att beskriva en viss känsla som kan uppstå när man står utanför gate och ser en 737-800 ska på samtidigt, det fanns alla samhällsklasser i kön så det snacket kan vi skippa direkt. Om du inte bryr dig om prio boarding kan du helt hålla dig borta från tråden för mig hade det gjort skillnad att gå på i en ordnad miljö.

Wendestam skrev:Bra idé! Tycker prioboarding fungerar dåligt i minst 90% av fallen jag åkt.Som kommentar på ovan: Spelar det roll?För mig som EBD betyder det mycket då jag nästan uteslutande reser med max antal handbagage (kabinväska + mindre dataväska) och kommer jag sist på, i Go eller Plus, är det oftast helt fullt i hyllorna och kabinväska får inte plats.Men det jag kan störa mig mest på det är att man utlovar något som man inte levererar. "Vi välkomnar alla i Plus, EBD, EBG och Star G" och sen får alla gå på...Utlova inte prioboarding om det inte efterlevs. Det är det som stör mig.Klicka för att utvidga...

Jag undrar om 10% räcker. Personligen har jag bara sett en eller två gånger en riktig prio boarding där man NEKAR folk som saknar status/plus. Precis det jag också stör mig mest på. Man annonserar och utlovar något man inte håller! Upp till SAS att leverera.

Cristoffer Cedergren skrev:Gör din egen prio boarding; häng i loungen så länge det går. Smit sen på allra sist.Klicka för att utvidga...

Nej det här handlar om att SAS ska stå för vad dom lovar ingenting annat.

EBGGOT skrev:Är det inte bättre att välja ut 1 mail adress till 1 nyckelperson med lite makt i bolaget?Klicka för att utvidga...

Ja det är ingen som hindrar att använda alla kanaler som är möjligt. Ringa, maila kundtjänst, hitta någon nyckelperson, skriva på Facebook/Twitter, prata med personal i gate och ifrågasätta.

Satt faktiskt och studerade detta fenomen förra veckan.

Först blev jag tämligen nöjd när man började släppa ombord prio-delen. Gjordes också via separat ingång. Lite "lyxigt" sådär.......

Men ack vad jag bedragit mig. På andra sidan disken, kanske en minut senare, påbörjades boardingen för resten av oss. Och alla möttes i en salig röra några meter senare.

O T - fenomenet med handbagage på hyllan ovanför ens plats är också roligt. Såg de som la in sin väska på i princip första bästa lediga plats. För att sedan gå 10-15 stolsrader bakåt till sin plats. Klart intressant fenomen.

Valley skrev:Satt faktiskt och studerade detta fenomen förra veckan.Först blev jag tämligen nöjd när man började släppa ombord prio-delen. Gjordes också via separat ingång. Lite "lyxigt" sådär.......Men ack vad jag bedragit mig. På andra sidan disken, kanske en minut senare, påbörjades boardingen för resten av oss. Och alla möttes i en salig röra några meter senare.O T - fenomenet med handbagage på hyllan ovanför ens plats är också roligt. Såg de som la in sin väska på i princip första bästa lediga plats. För att sedan gå 10-15 stolsrader bakåt till sin plats. Klart intressant fenomen.Klicka för att utvidga...

Ja problemet blir när man i samma veva inte kollar bagage. Du kommer sist och har 1F där man är tvungen att stuva upp bagaget men det finns ingen plats. Det är inte schysst mot en statusmedlem som även reser i det som ska vara en Business Light produkt.

Försöker tänka efter hur det var när en annan flög runt som en tok, för en massa år sedan. Kan inte påminna mig att man körde prio.-boarding på den tiden, men jag kan ha fel.

Kan vi inte vara lite mer konstruktiva istället och föreslå att SAS ska testa ett smartare system för boarding på sina hemmabaser likt United eller KLM har på sina flyghubbar?

Avgången med KLM/AF från Oslo var mycket tydligt skyltad med Prio-Boarding till höger och övriga till vänster.

Nu vet jag dock inte hur det hanterades i praktiken. Kanske blev det som SAS i slutändan

Cristoffer Cedergren skrev:Kan vi inte vara lite mer konstruktiva istället och föreslå att SAS ska testa ett smartare system för boarding på sina hemmabaser likt United eller KLM har på sina flyghubbar?Klicka för att utvidga...

Du får vara hur konstruktiv du vill. Målet med den här tråden är att få till en fungerade prio boarding ingenting annat. Hur SAS lägger upp det lägger jag mig inte i.

Valley skrev:Avgången med KLM/AF från Oslo var mycket tydligt skyltad med Prio-Boarding till höger och övriga till vänster.Nu vet jag dock inte hur det hanterades i praktiken. Kanske blev det som SAS i slutändanKlicka för att utvidga...
Skyltning och olika "köfållor" verkar vara nyckeln. *A håller ju på att lansera sin kopia av Skyteams Priority kallat "Gold track". Kan vara nått för SAS att utgå ifrån?

Cristoffer Cedergren skrev:#sasforum #sasliv #finnsandrabolagKlicka för att utvidga...

För många rutter är det inte ett alternativ att välja andra bolag än SAS...

Wendestam skrev:Bra idé! Tycker prioboarding fungerar dåligt i minst 90% av fallen jag åkt.Klicka för att utvidga...
Då har du antingen haft enorm tur eller så reser du inte speciellt mycket. Jag kan inte komma ihåg när jag senast såg fungerade prioboarding hos SAS.

Wendestam skrev:Som kommentar på ovan: Spelar det roll?Klicka för att utvidga...

Cristoffer Cedergren skrev:Gör din egen prio boarding; häng i loungen så länge det går. Smit sen på allra sist.Klicka för att utvidga...
Ja. Förlitar man sig på att resa med enbart handbagage så försvinner lite av vitsen om man inte får plats med den vid sin stol. Oftast kan det ju lösas, men om det innebär att en väska måste läggas upp i hatthyllan 4 rader bakom ens stol, så tar det en smärre evighet att få fatt på den när man ska av.

Cristoffer Cedergren skrev:Kan vi inte vara lite mer konstruktiva istället och föreslå att SAS ska testa ett smartare system för boarding på sina hemmabaser likt United eller KLM har på sina flyghubbar?Klicka för att utvidga...
Det SAS gör fel, är att de inte efterlever sina egna procedurer. Så länge man inte gör det så är det skit sak samma vad man har för fållor eller andra system.

De amerikanska bolagen är fö precis lika dåliga på detta. De ropar ut att boarding kommer att ske enligt zon. Jag har zon 1 på boardingkortet och radar upp mig i prio-kön. När boarding påbörjas så ska de dock först borda förstaklass innan de börjar med statuspax. Mao, de skiter i sina egna procedurer som de just talat om för passagerarna...

Vill man diskutera prio boarding i allmänhet finns det redan en tråd Priority Boarding med SAS | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det är heller inte så intressant med er som tycker att man kan vänta i loungen eller att det gör väl varken till eller från. Den här tråden är till för oss som vill agera och faktiskt göra någonting åt saken istället för att sitta och gnälla över att inget händer. Och tråden handlar då alltså vad vi gjort eller kommer göra för att förbättra situationen.

Någon som mailat?

Jag skickade in en samlad på mina 13 flygningar under veckan. Tänkte jag är schysst men från och med idag kommer jag lägga hårt mot hårt och meddela för varje flyg. Ska även försöka få till ett snack med personal i gate om deras syn på det hela.

Valley skrev:Avgången med KLM/AF från Oslo var mycket tydligt skyltad med Prio-Boarding till höger och övriga till vänster.Nu vet jag dock inte hur det hanterades i praktiken. Kanske blev det som SAS i slutändanKlicka för att utvidga...
AF/KLM är skrikta och konsekventa med sitt koncept SkyPrioriy. Att ta med en gäst som FB Gold verkar gå bra.

Back