Senaste nytt

Turkish: Award-availability för CSR/Goodwill

Status
Stängd för vidare inlägg.

Erik M

Medlem
Jag är mentor åt en 18-årig flykting från Eritrea. Han och hans familj har varit på flykt i över tre år. Han är här, föräldrar och tre småsyskon är i Sydsudan.

Han har fått uppehållstillstånd och fått rätt till familjeåterförening. Hans familj får alltså komma till Sverige. Vi är väldigt glada för detta!

Nu till problemet. Hur ska han ha råd att flyga hit dem? En enkel biljett Khartoum - Stockholm kostar från drygt 8000 kronor (snabb Google Flights-sökning häromdagen). Han har inte 40 000 liggandes.

Jag har tillräckligt med EB-poäng för att flyga hit hela familjen. Men jag ser ingen tillgänglighet på sträckan. Det skulle i så fall vara Turkish.

Jag ska testa alla kontaktytor jag kan komma på med Turkish, men jag misstänker att det kan bli svårt. Är det någon som har tips på alternativa vägar framåt? Nån som känner nån som känner nån på Turkish eller Star Alliance?

Varma tack på förhand för all typ av hjälp eller tips.
 

agehall

Medlem
Jag hittar enkelresor för under 3k i början av nästa år.

Rent krasst tror jag du kommer få väldigt svårt att lösa detta med eurobonuspoäng, det krävs att både SAS och någon/några partners är involverade och det blir för komplicerat.
 

Erik M

Medlem
Jag hittar enkelresor för under 3k i början av nästa år.

Rent krasst tror jag du kommer få väldigt svårt att lösa detta med eurobonuspoäng, det krävs att både SAS och någon/några partners är involverade och det blir för komplicerat.
Wow, berätta gärna om hur du hittar dem? Går de att boka också?

Ja, jag är rädd att du har rätt där. Hade varit enklare om jag kunde maila nån i Turkiet på turkiska och använda Turkish-miles. Men det är rätt bra stoff för lite schysst pr. Turkish som skryter om att de flyger till flest länder i världen ... ja ni fattar.
 

agehall

Medlem

Smuffe

Medlem
Tror knappast något flygbolag vill blanda sig i storpolitik

Å andra sidan är det inte storpolitik att hjälpa till i ett litet ärende för flygbolaget ekonomiskt (det mesta betalas ju med Miles/poäng) och de kan pitcha in lite, typ dra av hälften (ingen större förlust) och de gör ett reportage av det i sin inflight magazine, turkiska och internstionella nyhetsmedier och reseforum skriver om detta, inkl. Businessclass.se/dk/no/uk och alla andra osv. osv. osv...
Få med Star Alliance på ett hörn med en notis, kanske slänga in en av deras Star Alliance livery-plan från Istanbul till Stockholm/Göteborg och det ger gehör gentemot One World och Skyteam samt att Swedavia skriver om det på sin hemsida med någon bild när familjen landar och kommer ut till ankomsthallen.

En liten sak som får stort gehör utan att Turkish Airlines egentligen behöver göra någonting aktivt eller dra in storpolitik, endast lite medmänsklighet.
Kanske SAS kan gå ihop tillsammans med Turkish och få det att bli ett co-brandat code-share projekt att få hem familjen där de delar på kostnaden, säg en tredjedel vardera inkl din pitch-in för poäng/Miles eller summan kontant?

@Erik M
Kör så det ryker, och lyckas du få kontakt med någon på Turkish och/eller SAS så får du mer än gärna använda/kopiera mina ovan argument. :)

Lycka till!
 

Canadien

Medlem
Å andra sidan är det inte storpolitik att hjälpa till i ett litet ärende för flygbolaget ekonomiskt (det mesta betalas ju med Miles/poäng) och de kan pitcha in lite, typ dra av hälften (ingen större förlust) och de gör ett reportage av det i sin inflight magazine, turkiska och internstionella nyhetsmedier och reseforum skriver om detta, inkl. Businessclass.se/dk/no/uk och alla andra osv. osv. osv...
Fast det blir ju storpolitik med en gång om ett flygbolag blandar sig i emigration och flyktingpolitik. I detta fallet tror jag också tyvärr att de invandringsfientliga krafterna skulle få vatten på sina kvarnar i diskussionen om barn som används som språngbräda för anhöriginvandring, något som tidigare kunnat avfärdas som rena påhitt. Sedan är ju inte Turkiet så känt för att vilja värna mänskliga rättigheter ö h t. Nu blir det dock för mycket politik för detta forum. Du kan ju iallafall höra av dig till Turkish och fråga men ha inte några större förhoppningar.
 

Direktorn

Medlem
Jag är mentor åt en 18-årig flykting från Eritrea. Han och hans familj har varit på flykt i över tre år. Han är här, föräldrar och tre småsyskon är i Sydsudan.

Han har fått uppehållstillstånd och fått rätt till familjeåterförening. Hans familj får alltså komma till Sverige. Vi är väldigt glada för detta!

Nu till problemet. Hur ska han ha råd att flyga hit dem? En enkel biljett Khartoum - Stockholm kostar från drygt 8000 kronor (snabb Google Flights-sökning häromdagen). Han har inte 40 000 liggandes.

Jag har tillräckligt med EB-poäng för att flyga hit hela familjen. Men jag ser ingen tillgänglighet på sträckan. Det skulle i så fall vara Turkish.

Jag ska testa alla kontaktytor jag kan komma på med Turkish, men jag misstänker att det kan bli svårt. Är det någon som har tips på alternativa vägar framåt? Nån som känner nån som känner nån på Turkish eller Star Alliance?

Varma tack på förhand för all typ av hjälp eller tips.

Stycke två borde göra att inlägget raderas av admin då det är politiskt och inte passar in på bc:

"Han har fått uppehållstillstånd och fått rätt till familjeåterförening. Hans familj får alltså komma till Sverige. Vi är väldigt glada för detta!

-Det finns andra politiska åsikter, b la undertecknad som inte är glad för mer invandring till Sverige. Hela diskussionen borde därför raderas av admin som tog bort mitt inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen