Senaste nytt

Trasigt baggage efter flygresa. Kan Amex Premium hjälpa?

Segerst

Medlem
Flög till Bali nyligen med Singapore Airlines. Klantigt nog märkte jag inte att den incheckade bagaget gått sönder under flygresan. Såg det först då jag kom till hotellet.

Är det så att jag kan få ersättning via Amex? (köpte resan med mitt Amex Premium kort)?

Jag skulle börja med att kontakta flygbolaget. Rent generellt så är det flygbolaget som hanterar liknande händelser.

Jag har ingen minnesbild av att Amex skulle ha en ”förstörd väska” komponent i sin reseförsäkring som är inkluderad i kortet. Det finns ersättning för ”försenat bagage” dels efter x timmar och sedan ytterligare pengar efter x+y timmars bagageförsening. Det där är flygbolagets ansvar och de flesta kräver att du tämligen omgående anmäler skadan och får ett PIR-nummer.

Jo, jag gjorde ju som sagt missen att jag inte rapporterade/såg skadan förens dagen efter. Landade sent och checkade in + la mig direkt.

Efter jag läst på online verkar det som att om man är sen/inte rapporterar skadan på flygplatsen så är man lite shit out of luck. Därför jag hoppades på att Amex kunde ha något. Men som @Berglund skriver så hittade jag inte i försäkringen annat än försenad baggage.

Efter jag läst på online verkar det som att om man är sen/inte rapporterar skadan på flygplatsen så är man lite shit out of luck.
Har du läst på SQs egna hemsida? De verkar vilja att man rapporterar inom 7 dagar, vilket är i linje med de flesta andra bolag av vad jag sett...

"If your checked baggage arrives damaged, you’ll need to report the damage within 7 days of receiving your bag."
Lost and mishandled baggage

Jag har själv ett liknande case efter trasig barnvagn med just Singapore Airlines. Amex försäkring svarar såhär.

”2. Om försäkrads personliga ägodelar, pengar eller resedokument förkommer, stjäls eller skadas utgår ersättning med upp till:

a) 10 000 kronor totalt per resa,

b) 2 500 kronor för det aktuella värdet eller kostnaden för att reparera en sak, eller ett par eller en uppsättning föremål som kompletterar varandra eller används tillsammans,

c) 2 500 kronor för pengar och resedokument, begränsat till 750 kronor för barn under 16 år. ”

De skrev också i mailet att man ska kontakta flygbolaget i första hand.

Toppen