Senaste nytt

Transit I Helsingfors från Thailand

Trakzter

Medlem
Här någon i forumet nyligen rest från Thailand via Helsingfors till Stockholm.?

Att man måste ha EU covidbevis för att resa är klart, men blir inte klok på texten som finnair skickar om man måste ha ett antigen test /pcr test som svensk om man kommer utanför EU men självklart i transit. Sverige kräver ju inget test för svenska medborgare.

Ringde till finnair och dom kunde inte svara på om transitpassagerare i Helsingfors måste ha antigen test.
Lite märkligt eftersom de måste ha många svenskar i transit.

Travelling via Finland | Finnair
 

Trakzter

Medlem
Jo detta gäller resor inom EU, men denna är en transit utanför EU.

Så här står det bla för inresa tillfinland ( gäller det även transit) från land utanför EU

Inresa från andra länder (trafiken över de yttre gränserna)
Denna sektion gäller inresa från alla de länder som inte nämnts i sektionen ovan, till exempel Ryssland, Förenade Kungariket, Förenta staterna och Turkiet.

Vilka är villkoren för inresa?
Inresa till Finland kräver att personen uppvisar följande:

  • ett intyg över en godkänd vaccinationsserie mot covid-19 och det har gått minst 7 dagar sedan den senaste vaccinationen eller
  • ett intyg över genomliden coronavirussjukdom och har fått ett godkänt covid-19-vaccin (likställt med en komplett covid-19-vaccinationsserie, måste visas på ett enda intyg) eller
  • EU:s digitala corona-certifikatLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik för covid-19-sjukdomen för mindre än sex månader sedan
  • Utöver ovanstående krav ska en person visa upp ett intyg om ett negativt covid-19-test utfört högst 48 timmar före inresa till Finland. PCR- eller antigentest godkänns som ett testresultat.
  • Dessa krav gäller personer som är födda 2006 eller tidigare.
Förutnämnda krav gäller inte finska medborgare, utlänningar som varaktigt bor i Finland (t.ex. personer som har registrerat uppehållsrätt eller med uppehållstillstånd som beviljats av Finland) eller personer vars inresa beror på en nödvändig orsak, till exempel tvingande familjeskäl eller andra tvingande personliga skäl.
 

samet

Medlem
Här någon i forumet nyligen rest från Thailand via Helsingfors till Stockholm.?

Att man måste ha EU covidbevis för att resa är klart, men blir inte klok på texten som finnair skickar om man måste ha ett antigen test /pcr test som svensk om man kommer utanför EU men självklart i transit. Sverige kräver ju inget test för svenska medborgare.

Ringde till finnair och dom kunde inte svara på om transitpassagerare i Helsingfors måste ha antigen test.
Lite märkligt eftersom de måste ha många svenskar i transit.

Travelling via Finland | Finnair

Du behöver ingenting "extra" för Finland.
Det står tydligt att är du i transit så gäller slutdestinations regler.

Jag reste till Thailand via Finland för 10 dagqr sedan, då gällde att Thailand krävde PCR max 72h medans Finland krävde PCR max 48h. Jag checkade in i Göteborg 52h efter mitt PCR. Inga problem, kontrollerades även i Finland, inga problem.

Finnairs Travel Requirements sida är bra, men man måste öppna fliken och läsa all information. När man t.ex. reser hemåt finns det undantag från testning för svenska medborgare och de folkbokförda i Sverige.

Jag reste själv hem i början av januari. Från Thailand till Sverige, utan testning.
 

lillemannen

Medlem
Reste från Dubai förra veckan via HEL och det behövs inget pce test eller annat test. Jag visade bara att jag var full vaccinerad vid incheckningen.
 

Trakzter

Medlem
Har nu checkat in i Bangkok.
Som svensk så krävdes inga covid test eller covid bevis för att checka in med flyg i transit till Sverige via Helsingfors. Alltså inga papper.

Man kunde önska att finnairs kommunikation var tydligare i sina emails innan flygresa. Typ
För flyg utanför EU med transit via Helsingfors så gäller destinationslandets regler.
Hur svårt kan det vara för dessa utbildade kommunikatöer att skriva text som går att begripa. Utbildade på tiktok? Bättring finnair!!
 

mkubisztal

Medlem
Jag var i Dubai för några veckor sedan och flög hem via Helsingfors. Fick ett mejl några dagar innan hemresa. Där står det ganska tydligt tycker jag i alla fall vad som gällde för mig.

Som med mycket annat de senaste två åren har man behövt ta reda på vad som gäller för egen del.
För mig som svensk har aldrig pcr-test eller bevis på vaccination behövts för att komma in i Sverige.
I Dubai behövde jag alltså inte visa upp pcr-test eller covidbevis.

Har finnair tagit bort denna del ur mejlet de senaste två veckorna?
 

Attachments

  • 909F571F-AA1F-4CC5-8CEE-F2CADB9E5C39.jpeg
    909F571F-AA1F-4CC5-8CEE-F2CADB9E5C39.jpeg
    77,9 KB · Visningar: 92
Toppen