Senaste nytt

Transit Delhi

Kakadua

Ny medlem
Jag funderar på att ta AI168 ARN-DEL för att sedan resa vidare med AI215 DEL-KTM.

Och sedan på hemvägen blir det AI214 KTM-DEL samt AI167 DEL-ARN.

Jag bokar dessa resor på Air Indias webbsida och i en och samma biljett.

Utifrån vad jag kunnat läsa mig till borde det inte krävas något visum för denna transit i Indien. Jag ska ju bara byta plan på flygplatsen i Delhi och inte åka in till stan eller något. Väskorna lär ju checkas in hela vägen också.

Dock ville jag vara på den säkra sidan och skickade därför en fråga till Air India eftersom det är de som eventuellt kan neka mig att boarda. De hänvisade mig till "Visa Embassy" istället för att svara på frågan. Jag har även mejlat supporten för eVisa till Indien men inte fått något svar ännu.

Så nu vänder jag mig till expertisen i detta forum. Visst kan det knappast behövas något visum till Indien för detta?

Obs! Att jag behöver visum i Nepal är jag såklart medveten om.

Tjena. Vi gjorde resan ARN-DEL-CMB t/r för ett tag sen. Bagage checkat hela vägen. Inget visum krävdes. Däremot ganska stökig transit där boardingkort från den redan genomförda resan behövdes visas upp så håll hårt i dessa även efter landning.

Jag är ingen expert men jag lutar mig åt att du inte behöver eVisa om det bara är transit. Däremot som nämnt ovanför gillar dem i Indien att kolla på boardingkort, pass, bokningsbekräftelse flera gånger om så ha allt det redo. Har alltid fått trevligt bemötande i Indien av flygplatspersonal.

OT: för ca 4 år sedan när Bose QC 35 var helt nya och jag gick igenom security för en inrikesresa i BOM inspekterade dem på mina hörlurar ganska noga och vakten frågade mig vad jag hade betalat för dem. Då tänkte jag att nu är det kört, dem kommer ta dem och jag ser aldrig mer röken av dem. Efter lite snabb huvudräkning säger jag att ca 30 000 INR. Han tar dem och går till alla vakterna visar upp dem medans alla pekar på mig och skrattar. Därefter kommer han tillbaka och kollar på mig: "you are crazy man, 30 000 rupees!!!" och önskar mig en trevlig resa.
Allt slutade bra men i någon minut räknade jag med att mina hörlurar skulle ryka.

Toppen