Senaste nytt

Transfer tid i Dallas

KRYSS

Medlem
Jag har en flight i Juni mellan STO-HEL-DFW-SAN. Allt bokat med Finnair.
Transfertiden i DFW är 1h53minuter. Enligt Finnair är det tillräckligt. Men när jag läser runt lite verkar det kanske på gränsen?
Tidigare resor till USA har jag inte haft någon transfer i USA, men jag tolkar det som att jag måste själv fysiskt flytta incheckade bagaget mellan bandet på DFW för att sen ta mig igenom tullen och vidare till nästa flyg? Tror ni tiden räcker?

Enligt Finnair ska man bokas om automatiskt om man missat nästa flight, stämmer detta?

Tiden att flytta väskan från ankommande band, genom tullen, och sedan checka in den igen (finns antagligen bag drop direkt efter tullen) är troligtvis inte problemet här.
Det som kan ställa till problem är köer framförallt till CBP (immigration/passkontroll) och eventuellt även till säkerhetskontrollen när du ska tillbaka airside igen.

Det kan absolut funka, och som Finnair säger så kommer du att bli ombokad om du missar flighten, så mycket beror väl på hur känslig du är för en senare ankomst än den du bokat och hur många och frekventa flighter som AA har DFW-SAN den dagen.

Ja ok, är väskflytten före eller efter CBP? Det blir alltså en kontroll ut och sen en in igen tillbaka airside?
Senare ankomst samma dag är inget problem, tänkte mest administrativt om man måste hitta någon och få hjälp med det om det sker att man fastnar i CBP.

Väskflytten är efter CBP. Se till att ha MPC appen nerladdad och ifylld.

Är flyget på tid så ska det inte vara några problem. Mycket enkelt att ta sig mellan terminalerna när du passerat security.

Fullständiga ordningen är passkontroll (cbp) , hämta väska, tull (cbp igen), lämna väska.

Tull steget brukar dock gå väldigt fort om de inte har någon misstanke och vill leta...

Framförallt så brukar passkontrollen kunna ta lite tid. Men om den gör det så har det fördelen med sig att man inte behöver vänta på baggage så länge.

Låter tryggt ändå :) Då förbereder jag MPC appen.
Följdfråga, är upphämtningsbandet och bag drop på samma ställe ungefär eller måste man röra sig med väskan?
Jag antar att det är skyltat mot typ transfer customs eller något när man kliver av planet?

Låter tryggt ändå :) Då förbereder jag MPC appen.
Följdfråga, är upphämtningsbandet och bag drop på samma ställe ungefär eller måste man röra sig med väskan?
Jag antar att det är skyltat mot typ transfer customs eller något när man kliver av planet?
Du kommer komma ut från bagage området och sen svänga vänster alt höger, inte åt det håller det står Exit ;)
Sen lämnar du bagage till personalen som står där och går igenom ny security för att komma airside igen. Sammalika överallt i USA typ.
Har för mig att Dallas var rätt smidigt, dock är det jävligt bökigt att lömna igen hyrbilen där så det får man ta rejält med höjd för..

Tack för alls svar. Jag försökte lägga till mitt svenska pass i MPC appen, den kommer upp som invalid. Gilltighetstiden är 2 år till. Har också en aktiv ESTA fram till 2026. Är det inte passet man ska scanna?

Toppen