Senaste nytt

Transfer hjälp Istanbul flygplats

ARN-MIA

Medlem
Har aldrig varit på Istanbuls nya flygplats och ska inom kort flyga Stockholm - Istanbul - Miami. Min mamma är med och har problem att röra sig snabbt och jag funderar nu på om man ska beställa transfer hjälp.
Inte jätte mycket tid mellan flighterna, 1 timma. Jag ser att Stockholms flighten kommer till I terminalen, samt att Miami flighten går från I och F1 gaten oftast. Hur hade ni resonerat?
 

Berglund

Medlem
Har mamma problem att röra sig tycker jag absolut att ni ska boka/begära assistans!

Bättre att få hjälp än att komma fram dyblöt av svett eller att mamma känner sig som ett släpankare. Hjälpen finns där av en anledning, använd den hjälp som går att få och ni får en bättre resa!
 

ARN-MIA

Medlem
Hon kan röra sig bra, men har tvingats gå allt för många gånger på Heathrow med sina korta ben. :) Med andra ord så är det kanske mer långa avstånd som är problemet. Vad jag har hört är nya Istanbul inte heller att leka med då det är långa avstånd, men som det ser ut är de båda flighterna på I terminalen. Har dock noll koll vad det innebär. Dock bra tips @Berglund att boka, och är det tight om tid och ingen står där och tar emot dom så är det bara att börja traska.
 

mischadee

Medlem
Hela nya flygplatsen är samma terminal och ja det är långt att gå och Stockholmsplanet kan anlända vart som helst. När jag åkte nu senast så avgick och ankom planet från gaterna som var längst bort från allting. Dock är det väldigt gott om rullband.
 
Åkte mes Turkish för ett par veckor till Tbilisi. Ursprunglig transfer var 1:25 timmar. Planet kom iväg sent från Arlanda. Så när vi väl var framme vid gaten i Istanbul var det 20+ minuter till avgång. Det var bara att kuta igenom hela flygplatsen som en gasell. Ingen säkerhetskontroll där så gick bra. Men jobbigt att stressa.. Boka transfer ifall planet kommer iväg sent från Arlanda..
 

ekf

Medlem
Kan bekräfta att det kan vara riktigt långt att gå.... Transiterade på IST nu imorse, det finns rullband, men inte överallt.

Bortsett från det och att vi fick taxa i evigheter, både på ankommande och avgående, så tyckte jag att det var en trevlig flygplats de fått till.

Gjorde även ett besök i Turkish Businesslounge (dvs inte Miles&Smiles-loungen)... Den tycker jag att de fått till jättebra, men den kan nog kanske bli trång när volymerna peakar.
 

Glenn E

Medlem
Jag använde mig av assistans för 2 år sedan då jag skadade min fot. Utmärkt service varje gång. Nästan lite som man får då man flyger första klass även då jag reste med Wizz air.
Ingen frågar eller bedömer om man är dålig nog. De kommer bara med en rullstol.
 

Maja

Medlem
Bara hör av dig direkt till flygbolaget och boka assistans. Jag bokar alltid åt min mamma då hon inte kan gå långa sträckor och ej heller i trapport. Fungerar klockrent över allt. Vid incheckningen kan ni säga till redan om ni önskar assistans redan på ARN.

Annars så står någon och möter upp er när ni landar på IST och det gör det även på MIA. Ta assistansen även på MIA är mitt råd. Ni får då assistans genom tullen och ner till bagagebandet. Går mycket snabbare och ni slipper stå i den vanliga kön. :) Då kan mamma komma fram till resemålet och inte vara helt slut.
 

FFS

Medlem
Jag kan bara instämma i att det är lååångt att gå på nya IST. Jag bytte flyg där för några veckor sedan och fick gå väldigt långt. Som tidigare nämnts så finns det rullband i delar av flygplatsen men långt ifrån överallt.

I mitt tycke har de gjort en designmiss när de byggt en stor jätteterminal. Det hade varit smidigare med ett antal satelliter med tåg mellan.
 
Toppen