Senaste nytt

Traktamentes avdrag vara el icke vara?

Det verkar som om ekonomichefen hittar på lite egna regler, men det är kanske för att förenkla lite? :)

Det brukar väl aldrig stå specificerat på räkningen om frukost ingår eller inte?
 

Chrille

Medlem
Jag tycker att det är tveksamt att behöva dra av en frukost man inte nyttjat även om den ingår i priset. Ett exempel är när man ska med ett tidigt flyg och checkar ut från hotellet innan dom kommit igång med frukostservering.
 

Hall

Medlem
Jag tycker att det är tveksamt att behöva dra av en frukost man inte nyttjat även om den ingår i priset. Ett exempel är när man ska med ett tidigt flyg och checkar ut från hotellet innan dom kommit igång med frukostservering.

Jepp, eller jobbat hela natten mot deadline med roomservicemat för att hålla ångan uppe och sedan sovit över frukosttiden. Det är frukost man ätit av som skall dras av. TS ekonomichef får nog tänka ett varv till.
 
Last edited:

nilsson

Medlem
Jag gör aldrig avdrag om frukosten serveras vid en tid då jag inte längre befinner mig på hotellet. Om jag däremot är där och väljer att inte äta den så skulle jag göra avdrag, men det löser jag genom att i möjligaste mån ha rates där frukost inte ingår.
 
Jag är själv ekonom och blir förbryllad när väl etablerade ekonomichefer lägger dyrbar arbetstid på att fundera och argumentera kring frågor som denna. Reseräkningar/traktamentesrapporter tar allt mer tid i anspråk att administrera för både den resande och företaget. Jag gör mina, men har kollegor som inte orkar med administrationen, och därmed går miste om många tusenlappar årligen. Kanske det är denna effekt som är syftet om man tänker efter...
 

A380*G

Medlem
Finns två aspekter av det. Den rent legala uitfrån vilket land som det bolag/organisation du arbetar för är registrerat samt din egna ekonomiska hemvist, dvs i vilket/vilka länder du är skatteskyldig. Den andra aspekten är interna policys. När det gäller den första finns det lagstiftning och den ska följas. Nummer två däremot kan debatteras i oändlighet. Men det gäller att välja sina strider...
 

agehall

Medlem
Enligt reglerna ska man väl, som redan påpekats, dra av ifall man bor på ett hotell där frukost ingår, oavsett om man äter den eller inte. Själv brukar jag dock inte dra av ifall jag checkar ut innan frukosten serveras då jag anser att jag inte ens haft möjlighet att äta den.
 

andreijas

Medlem
sunt förnuft trumfar oftast, äter jag och firman betalar = avdrag, ordnar jag frukost själv utanför hotellet = inget avdrag.
 

Valley

Medlem
Personligen så trött på ekonomi- och personalavdelningar och deras inställning till glamourösa resarlivet i allmänhet och traktamenten i synnerhet.

Grundregeln:
Om arbetsgivaren har bekostat den anställdes måltidskostnader under en tjänsteresa skall det skattefria traktamentet reduceras. Det skattefria traktamentet behöver dock inte reduceras för kost som obligatoriskt ingår i priset för allmänna transportmedel men måste reduceras för kost som obligatoriskt ingår i priset för hotell.

Men, om frukost inte står som en specificerad del på hotellräkningen så skall man enligt mig inte ha någon reduktion. Just därför att ingen vet, inte ens ekonomiavdelningen, om du verkligen fått frukost. Nuförtiden är det ganska vanligt med rum exkl. frukost.
Har hänt mer än en gång att jag inte kunnat äta frukost för jag varit tvungen att ge mig iväg innan ens matsalen har öppnat.

Själv gör jag det enkelt numer. Firman får stå för allt och så drar jag av för fri kost
 
detta har nu blivit stött och blötts såå många gånger via mail att jag blir förvånad att folk orkar..nu har det slagits fast att om frukost inte är specificerat i rumspriset på räkningen så ska dom utgå ifrån att man inte heller utnyttjat frullen..men bor man på Scandic som alltid specar upp att frulle ingår oavsettt om man käkat el inte så skall man göra avdrag..sjukt tycker jag..jag vägrar bli skattat för något jag inte brukat..oavsett..
 
Toppen